خبر » سلامت » نبض جامعه
کد خبر : 30785
شنبه - 16 مرداد 1400 - 08:00

آَشنایی با علائم کرونا در کودکان

عضو انجمن علمی تغذیه کودکان گفت: علائمی مانند «عطسه» و «کیپ شدن بینی» و «گرفتگی صدا» و «سرفه» در کنار گوشه‌گیری و کم‌ اشتهایی، بیماری کرونا در کودکان را اثبات می‌کند.

آَشنایی با علائم کرونا در کودکان

عضو انجمن علمی تغذیه کودکان گفت: علائمی مانند «عطسه» و «کیپ شدن بینی» و «گرفتگی صدا» و «سرفه» در کنار گوشه‌گیری و کم‌ اشتهایی، بیماری کرونا در کودکان را اثبات می‌کند.

به گزارش گروه سلامت آوای جامعه ، ناصر کلانتری، متخصص کودکان، استاد دانشگاه علوم‌ پزشکی شهید بهشتی و عضو انجمن علمی تغذیه کودکان گفت: برخی به اشتباه تصور می‌کنند که کودکان به بیماری کرونا مبتلا نمی‌شوند، در حالی که ویروس کرونا می‌تواند تمام گروه‌های سنی (نوزاد یک روزه تا سالمند) را مورد آسیب جدی قرار دهد، بسیاری از مطالب موجود در فضای مجازی غیر واقع و در حد شایعه هستند.

عضو انجمن علمی تغذیه کودکان  نسخه‌های قبلی ویروس کرونا در قبال کودکان میزان سرایت‌پذیری کم‌تری داشتند، در حالی که جهش دلتا به طور جدی کودکان را مورد هجمه و آسیب قرار می‌دهد.

وی تصریح کرد: در حالت کلی سطح ایجاد آسیب جهش‌های مختلف ویروس کرونا در کودکان اندکی کم‌تر از بزرگسالان است.

کلانتری با اشاره به این که کودکان سیستم ایمنی خیلی قوی ندارند، خاطرنشان کرد: کودکان به دلیل عدم برخورداری از سیستم ایمنی قوی، میزان مقابله کم‌تری با ویروس کرونا را انجام می‌دهند و در نتیجه وضعیت وخیم بیماری را تجربه نمی‌کنند.

وی با اشاره به این که جهش دلتا به طور کامل در داخل کشور چرخیده است، تاکید کرد : متاسفانه عموم مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی اقدام نمی‌کنند، بسیاری از کودکان ایرانی در موج پنجم کرونا به این بیماری مبتلا شده‌اند و من در هر روز حداقل ۱۰ کودک را در ارتباط با بیماری کرونا ویزیت می‌کنم، بیشتر کودکانِ مبتلا به کرونا در مسافرت یا دورهمی از بزرگسالان کرونا می‌گیرند.

کلانتری گفت: علائم کرونای دلتا مشابه به سرماخوردگی (عطسه و آبریزش بینی و سرفه و سردرد) است، ما در دوران شیوع ویروس کرونا، بیماری سرماخوردگی نداریم و هر علامتی مشابه به معنای ابتلا به کرونا است.

استاد دانشگاه علوم‌ پزشکی شهید بهشتی درباره علائم کرونا در کودکان، گفت: کودکِ مبتلا به کرونا گوشه‌گیر و کم‌اشتها می‌شوند، علائمی مانند «عطسه» و «کیپ شدن بینی» و «گرفتگی صدا» و «سرفه» در کنار گوشه‌گیری و کم‌اشتهایی، بیماری کرونا در کودکان را اثبات می‌کند.