حقوقی و قضایی » خبر » نبض جامعه
کد خبر : 30503
شنبه - 9 مرداد 1400 - 08:00

آئین گلریزان آزادسازی ۱۱۰ نفر از زندانیان نیازمند

همزمان با عید سعید غدیر آئین گلریزان آزادسازی ۱۱۰ نفر از زندانیان نیازمند ندامتگاه تهران بزرگ با همت شورای حل اختلاف استان تهران برگزار شد.

آئین گلریزان آزادسازی ۱۱۰ نفر از زندانیان نیازمند

همزمان با عید سعید غدیر آئین گلریزان آزادسازی ۱۱۰ نفر از زندانیان نیازمند ندامتگاه تهران بزرگ با همت شورای حل اختلاف استان تهران برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم گلریزان آزادسازی ۱۱۰ نفر از زندانیان نیازمند ندامتگاه تهران بزرگ با تلاش‌های شورای حل اختلاف استان تهران، کمک‌های خیرین گرانقدر و مددکاری سازمان زندان‌ها با حضور حشمتی مهذب رئیس کل دادگستری استان تهران و معاونان وی، مهدوی معاون قضایی رئیس کل دادگستری و رئیس شورای حل اختلاف استان تهران و حیات الغیب رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان تهران برگزار شد.

در ابتدای مراسم حیات الغیب رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان تهران به تشریح اقدامات صورت گرفته پرداخت.

در ادامه حجت الاسلام فیروزجایی ،ضمن تبریک عید سعید غدیر خم فرمود ۷ نفر از دادیار‌های استان تهران به طور تمام وقت در ندامتگاه تهران بزرگ مستقر هستند با حمایت مهدوی در یک سال گذشته سه شعبه در این ندامتگاه فعال شده و امروز ۲ شعبه اضافه می‌شود، امروز ۱۱۰ نفر مددجویی که آزاد می‌شوند برخی از آن‌ها نه تنها امکان پرداخت دین را نداشتند بلکه حتی خانواده آن‌ها به دلیل ناتوانی به ملاقات ایشان نمی‌آمدند.

وی ضمن انتقاد از طولانی شدن رسیدگی به پرونده‌های اعسار اظهار امیدواری کرد به درخواست‌های اعسار به ویژه پرونده‌های مهریه توجه شود تا پرونده‌های اعسار با کمک خیرین هرچه سریعتر منجر به آزادی مددجویان نیازمند شود.

پس از وی مهدوی در سخنان ارزشمندی با تشریح اقدامات صورت گرفته درباره مجتمع شورای حل اختلاف ویژه زندان گفت: مجتمع ویژه زندان در گذشته در خارج از زندان واقع بود که کارآیی لازم را نداشت، پیگیری کردیم تا شعب شورای حل اختلاف به داخل زندان‌های استان تهران منتقل شوند که بعد از آن شاهد موفقیت چشمگیر آن‌ها بودیم، به طوری که در سال ۱۳۹۸، تعداد رضایت قصاص ۱۱ نفر بود، ولی بعد از انتقال شعب به داخل زندان در سال ۱۳۹۹ آمار رهایی یافتگان محکومان قصاص به ۳۶ نفر رسید، به همین دلیل است که لازم می‌دانم از تمام عزیزان در سازمان زندان‌ها و شورای حل اختلاف که موجبات آزادی زندانیان را فراهم می‌آورند تقدیر و تشکر کنم.

وی افزود: ورودی سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ در زندان‌ها هزار و ۵۴۶ پرونده بوده که ۷۵۷ فقره با سازش قطعی مختومه شده و ۲۴۱ نفر زندانی آزاد شده اند یعنی میزان سازش به عمل آمده ۵۰.۵درصد است، میانگین سازش شورای حل اختلاف استان تهران در شهر تهران ۴۸.۵درصد و در کل استان تهران ۴۳.۵درصد است و تمام مجتمع‌های ما درباره سازش اقدامات جدی به عمل می‌آورند و با این وجود ۶ هزار فقره در سه ماهه نخست کاهش موجودی داشته ایم.

وی  از زحمات روحانیونی که از شهر قم به شعب شورای حل اختلاف مستقر در زندان تهران بزرگ رفت و آمد می‌کنند و همچنین از تلاش‌های همه همکاران شورا‌های حل اختلاف مستقر در زندان‌های استان تهران که موجبات سازش را فراهم می‌آورند تقدیر و تشکر کرد.

در ادامه مراسم حشمتی مهذب، رئیس کل دادگستری استان تهران طی سخنان مبسوطی ضمن تبریک عید سعید غدیر از اقدامات خیرین که موجبات آزادی ۱۱۰ نفر از نیازمندان و درماندگان را فراهم می‌کنند تا آزاد شوند تقدیر و تشکر کرد.

وی همچنین بر استفاده بیشتر از ظرفیت مددکاران در زندان‌ها و در مسائل اجتماعی تأکید و بیان کرد با توجه به جمعیت زندانیان در استان تهران و شرایط خانواده هایشان شایسته است از تمام ظرفیت‌ها برای کمک به زندانیان و خانواده هایشان استفاده شود.

رئیس کل دادگستری استان تهران در بخش دیگری از سخنانشان ضمن توضیح وجوه گوناگون درخواست‌های اعسار به استفاده حداکثری از ظرفیت مددکاران زندان برای حل مشکل اعسار تأکید و بیان کرد شایسته است از ظرفیت سمن‌ها و ظرفیت تأسیسات حقوقی و ظرفیت قانونی عفو در عین حفظ حقوق طرفین پرونده نهایت استفاده صورت گیرد.

حشمتی مهذب ضمن تشکر از اقدامات مهدوی و همکارانشان در شورای حل اختلاف استان تهران بر استفاده بیشتر از ظرفیت شورا‌های حل اختلاف به ویژه در شعب مستقر در زندان‌ها خصوصا با حضور علما و روحانیون تأکید کرده و متذکر شد ضرورت دارد هم محاکم و هم شورای حل اختلاف کمک کنند تا در بحث زندانیان مهریه به افراد ناتوان کمک شود.

وی از کمک‌ها و اقدامات حجت الاسلام  فیروزجایی و حیات الغیب و خیرین محترم در شورای حل اختلاف تقدیر و تشکر کرد.

گفتنی است، در پایان مراسم حکم اعضاء دو شعبه جدید التأسیس شورای حل اختلاف علاوه بر سه شعبه موجود مستقر در ندامتگاه تهران بزرگ با حضور حشمتی مهذب به وی اعطاء شد.