حقوقی و قضایی » خبر » نبض جامعه
کد خبر : 29965
چهارشنبه - 23 تیر 1400 - 08:30

آخرین وضعیت سامانه‌های هویت ثبت احوال

سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت‌: در حال حاضر سامانه هدا (هویت ودسترسی ایرانیان) آماده بهره برداری برای دستگاه‌ها و سامانه سببی و نسبی در حال تکمیل است .

آخرین وضعیت سامانه‌های هویت ثبت احوال

سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت‌: در حال حاضر سامانه هدا (هویت ودسترسی ایرانیان) آماده بهره برداری برای سازمان ها و سامانه سببی و نسبی در حال تکمیل است .

به گزارش میزان، سیف الله ابوترابی سخنگوی سازمان ثبت احوال ،درباره سامانه‌های هویتی سازمان ثبت احوال کشور گفت: در حال حاضر سامانه هدا (هویت ودسترسی ایرانیان) آماده بهره برداری سازمان ها و سامانه سببی و نسبی در حال تکمیل است.

وی افزود: هر دستگاهی می‌تواند با امضای تفاهم نامه با سازمان ثبت احوال از امکانات این سامانه استفاده کند ّتا قبل از این بخش‌های دولتی از این خدمات استفاده می‌کردند، اما در حال حاضر شرکت‌های خصوصی و هر دستگاهی می‌تواند از این سامانه بصورت برخط استفاده کند.

ابوترابی ، درباره سامانه سببی و نسبی ونحوه فعالیت آن گفت:سامانه سببی و نسبی هفته گذشته به صورت پایلوت درجلسه مدیران در استان سمنان مورد بهره برداری قرار گرفت، این موضوع به عنوان یک پروژه ملی نه لزوما برای ثبت احوال و پروژه بسیار مهم است که سازمان برنامه هم تمام تلاشش را باید بکند تا بتواند اعتبار آن را تامین کند و ما هم طی یک دوره سه ساله بتوانیم به این نیاز کشور یعنی شناسایی سبب و نسب افراد بپردازیم.

سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: درسامانه سبب و نسب اطلاعات افراد از طریق این کانال از آخرین فرد دارای شناسنامه تا اولین فردی که از این شجره دارای شناسنامه شده است در یک درخت واره قابل شناسایی است.

وی اظهار داشت:  در حوزه سبب نیز اطلاعات مربوط به روابط سببی، ازدواج و فرزندان حاصل از آن و روابط موجود بر این پایه ثبت و ضبط می‌شود.

ابوترابی با اشاره به این موضوع که تکمیل پایگاه‌های اطلاعاتی جمعیتی کشور کمک به همه سازمان هایی است که نیاز به استعلام و احراز هویت دارند، گفت: تمامی دستگاه‌هایی که نیاز به استفاده از پایگاه‌های جمعیتی دارند می‌توانند با استفاده از بانک جمعیتی ما از این خدمات استفاده کنند.