آوای شهر » خبر » نبض جامعه
کد خبر : 29847
یکشنبه - 20 تیر 1400 - 08:15

۱۲۰ هزار نفر نیازمند دریافت خدمات خاص در مترو

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه با اشاره به اینکه مخاطبان شهر زیر زمینی بیشتر مسافران شهر تهران و حومه هستند گفت: براساس آمار بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار نفر نیازمند دریافت خدمات خاص در مترو هستند.

۱۲۰ هزار نفر نیازمند دریافت خدمات خاص در مترو

نایب رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه گفت: یکی از اقدامات مهم در شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه مناسب‌سازی‌ ایستگاه‌های مترو برای اقشار خاص است که در سال‌های گدشته به جدیت دنبال شد تا جایی که اجازه افتتاح ایستگاه مترو بدون آسانسور و پله برقی داده نمی شود.

به گزارش گروه شهری آوای جامعه، علی عبداله پور افزود: در سال های گذشته توجه ویژه ای به معلولان شده و افتتاح ایستگاه منوط به داشتن آسانسور و پله برقی بوده تا افرادی که با ویلچر وارد ایستگاه مترو می‌شوند، با پله‌های ثابت یا برقی مواجه نشوند و بتوانند به‌ سادگی روی سکوی ایستگاه قرار بگیرند.

وی تصریح کرد: در اجرای طرح مناسب‌سازی‌ ایستگاه‌ها، روشندلان نیز مورد توجه قرار گرفته اند، برای مثال کم‌ بینایان با استفاده از رنگ‌بندی‌های صورت‌گرفته در ایستگاه مترو و نابینایان از طریق مسیر ویژه‌ای که برای آنها در نظر گرفته شده، می‌توانند به قطار درون‌شهری دسترسی پیدا کنند، به هر صورت، اقداماتی در مسیر مناسب‌سازی‌ مترو برای معلولان در دستور کار شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه قرار دارد.

علی عبداله پور با اشاره به اینکه مخاطبان شهر زیر زمینی بیشتر مسافران شهر تهران و حومه هستند گفت: براساس آماری که از سازمان بهزیستی دریافت کردیم، بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار نفر نیازمند دریافت خدمات خاص در مترو هستند، مانند کم‌ بینایان، نابینایان و معلولانی که از ویلچر استفاده می‌کنند، بنابراین براساس استانداردهای موجود دسترسی برای این گروه خاص را تا آنجا که ممکن است آسان کردیم.

وی افزود: استفاده این افراد از آسانسور، ایجاد رمپ، آموزش‌های مختلف به پرسنل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه، برای افراد کم بینا همچنین روش‌هایی بابت دسترسی آسان به مترو مثل استفاده از رنگ زرد در مسیرهای موجود را اجرا کرده ایم.

نایب رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه ، درباره اجرای رنگ‌زرد لبه سکو گفت: شرکت بهره برداری مترو زمانی که شروع به اجرای این طرح کرد، لبه سکوها به رنگ قرمز درآمده بود اما سازمان بهزیستی با بررسی‌هایی که انجام داده بود، معتقد بود انعکاس رنگ زرد در چشم افراد کم‌بینا بیشتر است، لذا تمامی خطوط قرمز رنگ در ایستگاه‌های متری تهران و حومه به زرد تبدیل شدند.

عبداله پور افزود: برای نابینایان جز مشخص کردن لبه سکو‌ به رنگ زرد، مسیر ویژه‌ای را مشخص کره‌ایم تا در زمان تردد در ایستگاه‌های مترو بتوانند با عصای سفید یا تماس کفِ کفش به زمین، وارد قطار شوند. بدین‌ترتیب، در طول مسیر ۱۴۰ متری روی سکو آنها می‌توانند به داخل واگن هدایت شوند.

وی خاطرنشان کرد: این کار هم از طریق همکاری و همفکری شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه با سازمان بهزیستی اتفاق افتاد. به این ترتیب که مسیرهای مستقیم، با شیارهای مستقیم مشخص شده و در زمان تغییر مسیر به سمت چپ یا راست از دکمه‌هایی که شبیه سکه است، استفاده شده است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه با بیان اینکه تلاش شد تمامی امکانات ایجاد شده برای افراد شرایط خاص در ایستگاه های مترو‌ از طریق سایت شرکت به آدرس metro.tehran.ir اطلاع رسانی شود گفت: برای آگاه سازی شهروندان از امکانات از راه های گوناگون اطلاع رسانی انجام می‌شود یکی اینکه همکارانم در مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره‌برداری مترو از طریق سایت شرکت اقدام می کنند و رسانه‌های گوناگون که در اختیار دارند و همچنین همکارانم در ایستگاه ها از طریق بلندگوهای روی سکو  اطلاع‌رسانی می‌کند.

دوم اینکه در تفاهمنامه‌ای که با سازمان بهزیستی داشتیم و آنها هم نشریاتی برای خود دارند، اطلاع‌رسانی به شکل دیگری هم صورت می‌گیرد، برای مثال ایستگاه‌هایی که آسانسور دارند و جلوی آنها رمپ قرار گرفته و ایستگاه‌هایی که مناسب روشندلان است را فهرست کرده و به سازمان بهزیستی داده شده است.

عبداله پور خاطرنشان کرد: در کنار کارهای انجام شده یکسری سیستم‌های دریافت‌کننده و ارسال‌کننده روی عصای سفید هم به ایستگاه‌ها اضافه کردیم، در لحظه ای که فرد نابینا یا کم‌ بینای وارد ایستگاه شود، سازمان هایی که روی عصا متصل است، روشن می‌شود و در این هنگام گیرنده‌ای که در ایستگاه قرار دارد، متوجه حضور فرد روشندل می‌شود و با سیستم صوتی فرد را راهنمایی و هدایت می‌کند.

البته استفاده از این سیستم هنوز عمومی نشده است و در ۲ ایستگاه اجرا شد، اما به‌دلیل اینکه هزینه زیادی داشت و نگهداری آن نیز دست و پاگیر بود و پارازیت‌هایی هم روی مسیر سیگنالینگ ما ایجاد می‌شد، در حال حاضر از دستور کار خارج شده است، اما در تلاش هستیم این سیستم مانند یک اپلیکیشن روی مویابل ایجاد شود تا مورد استفاده قرار گیرد.

وی گفت: در گذشته بعضی ایستگاه‌های مترو بدون آسانسور افتتاح می‌شدند اما در حال حاضر هر ایستگاه باید حداقل با یک آسانسور به شرکت بهره‌برداری مترو تحویل داده شود و این در دستور کار شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) است، با این رویکرد دیگر افراد گروه خاص که مورد توجه ما قرار دارند، می‌توانند راحت تر از مترو استفاده کنند.