ضرورت برنامه ریزی برای کاهش فوتی های تصادف
مدیر عامل سازمان مردم نهاد خانه نجات ایران گفت: در حوادث رانندگی باید از مُردن انسانها جلوگیری کرد، نه اینکه پس از مرگ افراد به فکر پرداخت خسارت بود.
مدیر عامل سازمان مردم نهاد خانه نجات ایران گفت: در حوادث رانندگی باید از مُردن انسانها جلوگیری کرد، نه اینکه پس از مرگ افراد به فکر پرداخت خسارت بود. پرداخت خسارت، آدم ها را باز نمیگرداند. باید با برنامهریزی تعداد کشته شدگان ناشی از حوادث ترافیکی را کاهش داد.
به گزارش ایسنا، احمد بختیاری، درباره کاهش تصادفات جادهای و نقش مدیران در فرهنگ سازی آن گفت: در دنیا تصادفات را به چهار عامل خودرو، جاده، انسان و محیط مرتبط می دانند.
این مدرس امداد و نجات با بیان اینکه تصادف اجتناب ناپذیر است اما باید شرایط وقوع آن را به صفر رساند و رفتار هنگام تصادفات را بلد بود افزود: در حوادث ترافیکی همواره گفته می شود که باید خود را در گوشهای مچاله و سر و گردن خود را محافظت کنید.
همه ما باید رفتار مناسب تصادفات را بلد باشیم و این ها باید از راه های گوناگون آموزش داده شود. متاسفانه این یکی از اشکالات است که رفتار مناسب هنگام تصادفات آموزش داده نمی شود. این را می شود در مواردگوناگون به افراد آموزش داد، برای مثال پلیس می می تواند موقع دادن گواهینامه آموزش چگونگی رفتار هنگام تصادفات را آموزش دهد.
این کارشناس مدیریت بحران درباره نقش عامل خودرو برای پیشگیری از تصادفات گفت: در نقش عامل خودرو برای پیشگیری از تصادفات اقدامات قبل، حین و بعد وجود دارد. اقدامات قبل، همان معاینات فنی، استاندارد های لازم، طول عمر خودرو و سلامت آن است که باید به آن توجه شود.
مدیرعامل سازمان مردم نهاد خانه نجات ایران در این باره که آیا عموما زمانی که خودرو دچار نقص فنی است، حادثه بیشتر می شود یا خیر؟ عنوان کرد : بخشی از این عامل مربوط به نوع مسیر است، اگر نقص فنی، به عنوان مثال بریدن ترمز خودرو در محوری ایجاد شود که صاف است پس از انصراف از گاز دادن سرعت خودرو کاهش پیدا می کند، اما در مقابل اگر این اتفاق در یک محور سرازیری رخ دهد، متاسفانه سرعت افزایش پیدا می کند و حادثه شدت مییابد.
وی گفت: در حال حاضر سالی ۱۶ هزار تا ۱۷هزار نفر در تصادفات رانندگی کشته می شوند اما متاسفانه به این موضوع هنوز آنطور که باید پرداخته نشده است. اتفاقات اخیر باید باعث به وجود آمدن جریانی شود که افراد در برابر حوادث رانندگی هشیار تر شوند.
بختیاری افزود: فاکتور مهمی که در کشور ما کلیشه ای شده، فرهنگ است، فرهنگ یعنی ما نسبت به تصادفات حساسیت داشته باشیم و اگر در خودرو نقصی مشاهده می کنیم با خود نگوییم حالا می رویم با امید به اینکه به مقصد برسیم. اگر بدانیم خودرو خراب است و نه سوار آن شویم و نه کسی را سوار آن کنیم، تصادفات کاهش پیدا می کند.
وی در پاسخ به اینکه نقش مدیران در ارتباط با کاهش تصادفات رانندگی چیست؟ گفت: مدیران باید بدانند که در حوادث جادهای، موضوع، مرگ آدم ها است، نه پرداخت خسارت بعد از مردن آدمها. اگر من مسئول باشم جریمه بسیار سنگین برای حوادث وسایل نقلیه عمومی قرار می دهم، یعنی به وزیر راهم می گویم اگر اتوبوسی بدلیل نقص ناشی از قصور دچار تصادف شد باید برکنار شود، به محض اینکه دو نفر برکنار شوند، نفر سوم ترجیح میدهد ۵۰ اتوبوس دارای نقص را از رده خارج کند تا جایگاه و پستش را از دست دهد.