خبر » نبض جامعه » نیمکت
کد خبر : 29509
پنجشنبه - 10 تیر 1400 - 08:15

چگونگی افزایش تمرکز در روز کنکور

بارها اتفاق افتاده است که دانش‌آموزان با اطلاعات و معلومات بالا در جلسه کنکور حاضر شده اند، اما به دلیل نداشتن تمرکز بی دقتی‌های زیادی در آزمون به خرج داده اند و بدین صورت نتیجه لازم را نتوانسته اند کسب کنند.

چگونگی افزایش تمرکز در روز کنکور

بارها اتفاق افتاده است که دانش‌آموزان با اطلاعات و معلومات بالا در جلسه کنکور حاضر شده اند، اما به دلیل نداشتن تمرکز بی دقتی‌های زیادی در آزمون به خرج داده اند و بدین صورت نتیجه لازم را نتوانسته اند کسب کنند.

به گزارش میزان، به طور کلی تمرکز به فرآیند حفظ و نگهداری حواس و توجه بر روی یک موضوع خاص گفته می‌شود، تمرکز توانایی انجام یک کار خاص در لحظه، به جای از این شاخه به آن شاخه پردیدن است، در حالت تمرکز، تمام توجه فرد بر روی یک فکر و ایده خاص متمرکز می‌شود و فرد چیز‌های دیگر را فراموش می‌کند. بعد از انجام این فرایند، ذهن متمرکز شده و تنها یک فکر واحد مغز را اشغال می‌کند در واقع تمام انرژی ذهن بر روی یک فکر جمع می‌شود.

توانایی تسلط بر ذهن و کنترل کردن تمرکز به حالت عادی در اکثر افراد وجود ندارد و نیاز به آموزش و تمرین دارد. انسان نمی‌تواند هر لحظه که می‌خواهد، به ذهنش دستور دهد که بر روی سوژه‌ای خاص تمرکز کند. با این حال، تمرکز کردن یکی از فعالیت‌های رایج انسان‌ها است و تقریباً هر روز برای همه افراد اتفاق می‌افتد، اما بیشتر حالت خودانگیز و کنترل نشده دارد.

آنچه در اینجا می‌خواهیم به آن بپردازیم موضوع افزایش تمرکز در مواقع امتحان و بویژه در روز کنکور است، بار‌ها اتفاق افتاده است که دانش‌آموزان با اطلاعات و معلومات بالا در جلسه کنکور حاضر شده اند، اما به دلیل عدم تمرکز بی دقتی‌های زیادی در آزمون به خرج داده اند و بدین صورت نتیجه لازم را نتوانسته اند کسب کنند.

ابتدا برای اینکه بتوانیم تمرکز خود را افزایش دهیم باید با عوامل برهم زننده تمرکز آشنا شویم به طور کلی عوامل بر هم زننده تمرکز شامل عوامل درونی وبیرونی است.

*عوامل درونی برهم زننده تمرکز

درباره عوامل درونی برهم زننده تمرکز باید گفت که عمده کنترلی که فرد می‌تواند برعوامل برهم زننده تمرکز داشته باشد، عوامل درونی است.

در واقع عوامل درونی بیشتر در کنترل ما هستند تا عوامل بیرونی، از این رو فرد باید بتواند این عوامل را تحت کنترل خویش در آورد.شاید تصور می‌کنید بیشترِ عواملی که موجب از دست رفتن تمرکز می‌شوند، عواملی بیرونی مانند صدای اطرافیان، صدا‌های مزاحم و دمای محیط  باشد، برای مثال برخی معتقدند در روز کنکور اگر مراقب از کنار آن‌ها عبور کند دچار استرس و عدم تمرکز خواهند شد، ولی براساس پژوهش انجام‌شده توسط گلوریا مارک، حدودا در ۴۴ درصد موارد، این خود ما هستیم که موجب از دست رفتن تمرکزمان می‌شویم.

*عوامل بیرونی برهم زننده تمرکز

عوامل بیرونی برهم زننده تمرکز بطور کلی مواردی هستند که ما بر آن‌ها کنترلی نداریم، اما می‌توانیم آن‌ها را مدیریت کنیم،برای مثال در روز آزمون ممکن است صدای ناخوشایندی یا رفت و آمدی در اطراف ما، گرم بودن و سرد بودن محیطی که در آن قرار داریم و به طور کلی هر عامل بیرونی می‌تواند مانع تمرکز ما شود.

اما هر دو عوامل بر هم زننده تمرکز که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم و در مورد ان‌ها صحبت کردیم قابل مدیریت وکنترل هستند.با شناخت عوامل برهم زننده تمرکز باید تلاش کنیم به مواردی بپردازیم که موجب مدیریت تمرکز می شود ،از این رو توجه به نکات زیر لازم و ضروری می‌نماید.

*چگونه تمرکز خود را افزایش دهیم؟

*مشخص کردن انگیزه

یکی از دلایلی که موجب می‌شود نتوانیم بر کاری تمرکز کنیم، مبهم بودن انگیزه است؛ ما نمی‌دانیم «چرا» کاری را انجام می‌دهیم. وقتی انگیزه مشخص باشد نگرش تغییر خواهد کرد و روش انجام کار دگرگون خواهد شد. وقتی واقعا نسبت به کاری علاقه‌مند و مشتاق باشیم. تمرکز کردن بسیار آسان خواهد بود. از این رو انگیزه را عامل مهم افزایش تمرکز می‌نامند.هرچه فرد در روز آزمون با انگیزه تر حاضر شود تمرکز او نیز به این واسطه تقویت می شود.

*مدیریت زمان

این معضل پیش می‌آید که داوطلب بدون در نظر گرفتن زمان شروع به پاسخگویی به سوالات می‌کند و هنگامی که متوجه می‌شود که زمان اندکی در اختیار دارد با عجله و بدون تمرکز شروع به پاسخگویی به سوالات می‌کند در اینجا عامل محرک که نداشتن زمان است منجر به کاهش تمرکز داوطلب در آزمون می‌شود.

کاهش تمرکز یا عدم تمرکز منجر به این می‌شود که داوطلب بدون اینکه به جزییات سوالات توجه کند دقت را فدای سرعت کند.

*توجه به جزییات و هماهنگی سرعت چشم با ذهن

یکی دیگر از دلایل عدم تمرکز بی دقتی در مطالعه و آزمون ، توجه نکردن به جزئیات و هماهنگ نبودن سرعت چشم با ذهن است. برای رفع این مشکل باید از روش خط بر استفاده کنید؛ در این روش مداد یا انگشت اشاره‌ی خود را زیر خط‌هایی که مطالعه می‌کنید، حرکت داده و هماهنگ با آن، چشم‌های خود را حرکت دهید. از این رو در آزمون سعی کنید زیر کلمه‌های مهم مانند (نیست و ندارد) در صورت پرسش خط بکشید.

پرسش ها را با دقت بخوانید توجه کنید هر سوال از شما چه مواردی را خواسته است از این رو هر چقدر دقت شما در توجه به جزییات سوال بالا باشد موفقیت شما بالا می‌رود از این رو است که همواره می‌گویند فهم سوال نصف جواب است.

*مدیریت محرک‌های بیرونی

همانطور که در قسمت بالا به بررسی محرک های بیرونی پرداختیم در اینجا نیز باید دقت کنیم عوامل و محرک های بیرونی را نادیده بگیریم یا در برابر آن منعطف باشیم، مقاومت و آسیب پذیری از محرک های بیرونی یکی از دلایل عدم تمرکز و از موانع موفقیت ما در آزمون به حساب می آید، از این رو تسلط ما بر معلوماتمان و نحوه مدیریت محرک‌های بیرونی موجب افزایش تمرکز ،دقت و موفقیت ما در آزمون خواهد شد.

*افزایش توجه در پرسش های ساده 

هنگام رویارویی با سوال‌های ساده، هوشیار باشید، عمده‌ترین دلیل بی دقتی، کاهش غیرارادی توجه در هنگام حل سوال‌های ساده است. موثرترین راه حل مقابله با این مورد، افزایش هوشیاری در هنگام روبه رو شدن با پرسش های ساده است و ساده است؛ کافی است هر وقت که سوال ساده دیدید، حالت جسمانی تان تغییر کند؛ گویی موضوع بسیار مهم و خطرناکی را دیده اید چرا که در این لحظه ها، احتمال بی دقتی بسیار زیاد وجود دارد و شما در خطر آن قرار دارید.

*حفظ آرامش

و در نهایت اینکه در تمامی موقعیت‌ها آرامش خود را حفظ کنید داشتن ذهنی آرام در افزایش تمرکز موثر است. ذهنی خسته و پر از تشویق نا خود آگاه شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در مواقعی که شما نیاز به افزایش تمرکز و بالا بردن دقت دارید یاریتان نمی‌کند.

بخاطر داشته باشید که تنها با حفظ آرامش درونی می‌توانید به نتایج مثبت بیرونی برسید. با خود تمرین کنید و باور‌های منفی را از خود دور کنید و با ذهنی آرام به استقبال رقم زدن موفقیت خود در آزمون قدم بردارید.