خبر » نبض جامعه » نیمکت
کد خبر : 29231
جمعه - 4 تیر 1400 - 09:30

اشتغال زایی برای روستاییان تحصیل کرده مهاجر

مدیرعامل بنیاد برکت به بیان توضیحاتی درباره برنامه بنیاد برکت برای برگرداندن و اشتغال زایی روستاییان تحصیل کرده مهاجر پرداخت. به گزارش میزان، مدیرعامل بنیاد برکت مهمترین وظیفه این بنیاد ایجاد اشتغال است و وی نسبت به اهمیت مهاجرت معکوس از شهر‌ها به روستا‌ها تاکید فراوانی دارد و از این رو بنیاد برکت تاکنون فعالیت‌های […]

اشتغال زایی برای روستاییان تحصیل کرده مهاجر

مدیرعامل بنیاد برکت به بیان توضیحاتی درباره برنامه بنیاد برکت برای برگرداندن و اشتغال زایی روستاییان تحصیل کرده مهاجر پرداخت.

به گزارش میزان، مدیرعامل بنیاد برکت مهمترین وظیفه این بنیاد ایجاد اشتغال است و وی نسبت به اهمیت مهاجرت معکوس از شهر‌ها به روستا‌ها تاکید فراوانی دارد و از این رو بنیاد برکت تاکنون فعالیت‌های بسیاری را برای اشتغال‌زایی روستاییان انجام داده است چرا که یکی از عمده‌ترین دلایل مهاجرت روستاییان به شهر‌های بزرگ بیکاری است و به همین دلیل ایجاد اشتغال برای این افراد می‌تواند به مهاجرت معکوس کمک بسیاری کند و به علاوه نقش بسزایی هم در تولید و رونق اقتصادی در کشور داشته باشد.

اما به نظر می‌رسد تنها ایجاد شغل‌های روستایی مانند:  کشاورزی و دامپروری برای تحقق این امر کافی نباشد، چرا که یکی دیگر از دلایل مهاجرت روستاییان به شهر تحصیل و بعد از آن کار در رشته تخصصی است و ممکن است فرد تحصیل کرده‌ای در روستا امکان فعالیت‌های نظیر کشاورزی، باغداری و دامپروری را داشته باشد، اما علاقه‌مند باشد در شغلی مرتبط با علاقه و رشته تحصیلی خود فعالیت کند و حال این پرسش مطرح می‌شود که بنیاد برکت برای برگرداندن و اشتغال زایی روستاییان تحصیل کرده مهاجر چه برنامه‌ای دارد؟

سید امیرحسین مدنی، مدیرعامل بنیاد برکت خاطرنشان کرد:  اگر شخص تحصیل کرده‌ای طرح دانش‌بنیانی برای روستا‌ها داشته باشد و برای مثال پلتفرمی را برای فروش محصولات روستایی مطرح کند، آن شخص را مورد حمایت قرار می‌دهیم.

وی افزود: بعضی از افراد تحصیل کرده هم هستند که می‌خواهند در روستا فعالیتی را مطابق با رشته تحصیلی خود راه اندازی کنند که آن‌ها هم مورد حمایت ما هستند و برای آن‌ها هم اشتغال‌زایی می‌کنیم و برای مثال یک روستایی که در رشته روان‌شناسی تحصیل کرده است، در روستای محل تولد خود یک مرکز روان‌شناسی تاسیس کرده و در حال خدمت به مردم است که ما آن فرد را مورد حمایت قرار دادیم.

مرتضی نیازی معاون توسعه کارآفرینی اجتماع‌محور بنیاد برکت درباره طرح‌های دانش‌بنیان برای روستا‌ها گفت: بنیاد برکت تا کنون از ۷۰۰ طرح دانش‌بنیان حمایت کرده است و برای امسال هم حمایت از یک‌هزار و ۵۰۰ طرح دانش ‌بنیان را برنامه‌ریزی کرده ایم.

وی ضمن اشاره به اینکه حدود ۶ هزار هسته رشد و شرکت دانش‌بنیان در کشور وجود دارد، گفت: ما پوشش بسیاری خوبی را در حوزه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان داریم.