خبر » نبض جامعه » نیمکت
کد خبر : 29199
چهارشنبه - 2 تیر 1400 - 08:30

تاکید بر افزایش مهارت فیلم‌نامه‌نویسی

عضو هیات انتخاب پنجمین مسابقه‌ی فیلم‌نامه و نمایش‌نامه‌ی کودک و نوجوانِ کانون پرورش فکری تاکید کرد که رشد و اعتلای انیمیشن ایران، بدون افزایش مهارت فیلم‌نامه‌نویسی ناممکن است.

تاکید بر افزایش مهارت فیلم‌نامه‌نویسی

عضو هیات انتخاب پنجمین مسابقه‌ی فیلم‌نامه و نمایش‌نامه‌ی کودک و نوجوانِ کانون پرورش فکری تاکید کرد که رشد و اعتلای انیمیشن ایران، بدون افزایش مهارت فیلم‌نامه‌نویسی ناممکن است.

به گزارش گروه آموزش و پرورش آوای جامعه،  حمیدرضا حافظی، دانش‌آموخته کارگردانی انیمیشن، مدرس دانشگاه، که برگزاری بیش از سه‌هزار ساعت کارگاه‌های آموزشی تخصصی را در کارنامه‌اش دارد، برگزاری مسابقات فیلم‌نامه‌نویسی را مفید دانسته و از برگزارکنندگان این مسابقه و استعدادهای درخشان نویسندگان برخی آثار تقدیر کرد.

کارشناس شوراهای بررسی فیلم‌نامه که سابقه‌ی فیلم‌نامه‌نویسی در تمام قالب‌های کوتاه و بلند، سریالی و سینمایی انیمیشن را در کارنامه‌اش دارد، با آسیب‌شناسی آثار رسیده به پنجمین مسابقه‌ی فیلم‌نامه و نمایش‌نامه‌ی کودک و نوجوان ِ کانون تصریح کرد که در اغلب نوشته‌های ارسالی شرکت‌کنندگان، یک یا طیفی از پنج دسته از اشتباه‌ها دیده می‌شد.

رعایت نشدن اصول نگارش طرح برای فیلم‌نامه، نداشتن خصوصیات مناسب برای فیلم‌نامه‌ی کوتاه از جمله طولانی بودن زمان و یا در نظر نگرفتن ماهیت فیلم کوتاه و نادیده گرفتن هنر داستان‌گویی از جنبه‌های مختلف شخصیت، داستان و ساختار ازجمله اشتباهاتی بود که این داور مسابقه در آثار رسیده رصد کرده است.

امسال به گفته‌ی دبیرخانه این مسابقه، ۱۱۹۹ اثر در سامانه ثبت شده است که از این تعداد، ۴۰۲ عنوان فیلم‌نامه‌ی بلند سینمایی، ۳۱۶ نمایش‌نامه، ۲۸۷ فیلم کوتاه و ‌۱۹۴ فیلم‌نامه‌ی پویانمایی بود.

در همین حال، نادیده گرفتن مخاطب و تناسب نداشتن موضوع و مضمون با دنیای کودکان و نوجوانان در کنار استفاده نکردن از ظرفیت‌های دنیای انیمیشن و تشابه زیاد با جهان فیلم‌های زنده از دیگر اشتباهاتی بود که حافظی در بررسی آثار رسیده به آن اشاره کرد، نداشتن نوآوری در ایده‌ی اصلی نیز، آسیب دیگری بود که این مدرس دانشگاه در آثار شرکت‌کنندگان برجسته دانست.

وی در جمع‌بندی نهایی خود بر این باور است که اگر علاقه‌مندان فیلم‌نامه‌نویسی انیمیشن هم به هنر داستان‌نویسی و هم به اصول فانتزی‌نویسی و هم به گرامر سینما توجه کنند، به نتایج سودمندی خواهند رسید و با ممارست و تمرین می‌توانند به قله‌های رفیع نویسندگی انیمیشن دست یابند.

پیش از این امیر مشهدی‌عباس، دبیر این رویداد با اشاره به این که از تمام گروه‌های سنی اثر دریافت شده، گفته بود: « از میان آثار ارسال شده به دبیرخانه‌ی مسابقه بر اساس گروه‌بندی سنی در رده‌ی سنی ۱۰ تا ۱۵ سال ۳۰ شرکت‌کننده، ۱۵ تا ۲۵ سال ۹۰ نفر، ۲۵ تا ۳۵ سال ۲۲۵ نفر، ۳۵ تا ۴۵ سال ۱۱۵ نفر، ۴۵ تا ۵۵ سال ۶۰ نفر و ۵۵ سال به بالا ۴۰ نفر در این مسابقه شرکت کرده‌اند، حدود ۴۰درصد آثار این رویداد برای مخاطب کودک، ۵۰ درصد برای نوجوانان و ۱۰ درصد ویژه‌ی خانواده‌هاست.»

گفتی است،  در هفته‌های آتی کانون برترین‌های هر رشته را معرفی خواهد کرد.