آوای شهر » خبر » نبض جامعه
کد خبر : 2912
سه شنبه - 23 مهر 1398 - 19:17

جزئیات پیاده‌روی «جاماندگان» اربعین

پیاده‌روی «جاماندگان» اربعین حسینی روز شنبه ۲۷ مهر مصادف با روز اربعین از میدان آیینی امام حسین(ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار می‌شود.

جزئیات پیاده‌روی «جاماندگان» اربعین

پیاده‌روی «جاماندگان» اربعین حسینی روز شنبه ۲۷ مهر مصادف با روز اربعین از میدان آیینی امام حسین(ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار می‌شود.

به گزارش گروه شهری آوای جامعه، سید علیرضا فاطمیان‌پور از برگزاری پیاده‌روی «جاماندگان» اربعین حسینی در روز شنبه ۲۷ مهر مصادف با روز اربعین از میدان آیینی امام حسین(ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم(ع) خبر داد و گفت: این مراسم در راستای ایجاد همدلی با راهپیمایان کربلا در روز اربعین با حضور اقشار مختلف مردم از ساعت ۶:۳۰ در میدان امام حسین(ع) آغاز می‌شود و با اقامه نماز ظهر در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) به پایان می‌رسد.

وی افزود: مراسم با قرائت زیارت اربعین، روضه‌خوانی و مداحی آغاز می‌شود و پس از پذیرایی از شرکت‌کننده‌ها، پیاده‌روی به سمت شهرری، حرم حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار می‌شود.

فاطمیان‌پور اظهار داشت : در راستای ارائه خدمات بهتر به شرکت‌کنندگان در پیاده‌روی جاماندگان اربعین برنامه‌ریزی و تمهیداتی در نظر گرفته شده است، در طول مسیر حدود ۱۰۰ موکب برای ارائه خدمات به شرکت‌کنندگان تدارک دیده شده که تا امروز راه‌اندازی ۷۷ موکب قطعی است و مجوز گرفته‌اند. پذیرایی در این مراسم مردمی است، همچنین زیرساخت‌ها را شهروندان مناطق آماده می‌کنند و به طور کلی تاکید بر این است که حرکت جاماندگان مردمی باشد.

این مراسم توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با مشارکت سپاه تهران، نیروی انتظامی تهران بزرگ، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، شهرداری مناطق ۷، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶ و ۲۰، اداره امور مساجد جنوب شرق تهران، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، سازمان زیباسازی شهر تهران، سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی، اورژانس شهر تهران، پلیس راهور تهران بزرگ، سازمان تبلیغات اسلامی جنوب شرق تهران، سازمان مدیریت پسماند، شرکت بهره‌برداری مترو، شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران، اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران، هیئت رزمندگان اسلام استان تهران، سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران و شبکه ۵ سیما برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند با تلفن ۳۳۲۵۶۸۶۰ تماس بگیرند.

حضور ۴۵۰ نیروی خدمات شهری

همچنین علاوه بر این معاون خدمات شهری شهرداری تهران تهمیدات اندیشیده شده به منظور برگزاری پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی را تشریح کرد.

مجتبی یزدانی در تشریح اقدامات انجام شده به منظور برگزاری مراسم پیاده روی شهروندان جامانده از پیاده روی بزرگ اربعین اظهار کرد: پیاده روی اربعین حسینی امسال نیز همچون سنوات گذشته از میدان امام حسین(ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و در مسیرهای سه گانه، میدان امام حسین (ع)، خیابان هفده شهریور ، میدان شوش، خیابان فدائیان اسلام، حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) (مسیر شماره یک)، حرم مطهر امام زاده حسن (ع) خیابان امین الملک ، خیابان قزوین، میدان حق شناس ، میدان بهمن ، خیابان شهید رجایی، حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) (مسیر شماره دو) و مسجد جامع جمهوری ، بزرگراه نواب ، میدان حق شناس ، میدان بهمن، خیابان شهید رجایی ، حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) (مسیر شماره سه) برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ۴۵۰ نفر نیروی انسانی (کارگران ایرانی با لباس کار مناسب و کامل تیپ، اتیکت و مخزن ۱۲۰ لیتری و تجهیزات انفرادی نو) آماده به کار پشتیبانی از مناطق درگیر هستند، عنوان کرد: همچنین ۲۰۵ خودرو در این مسیر به شهروندان تهرانی خدمات رسانی می کنند، البته این آمار به غیر از امکانات مناطق درگیر با مسیر راهپیمایی شامل مناطق ۷ – ۱۲- ۱۳-۱۴-۱۵ -۱۶ و ۲۰ است.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران با تاکید بر اینکه خودروهای اعزامی باید شستشو شده و دارای سوخت کافی باشند و خودروهای شستشو قبلاً آبگیری شده باشند، گفت: اولویت کاری شستشو و پاکسازی جداره های خارجی اماکن برگزاری مراسم و کانون های تجمع شهروندان و نظافت معابر و گذرها، انهار، فضای سبز، پیاده روها و … منتهی به اماکن مذکور (در حداقل زمان ممکن و توام با کیفیت مناسب) و اجرای عملیات رفع آبگرفتگی احتمالی معابر پیرامون مساجد، حسینیه ها و تکایا و نیز مسیر عبور هیئت های عزاداری در صورت بارش نزولات، از جمله وظایف تعریف شده در این راستا است.به گفته وی؛ انهار روباز و روبسته در طول مسیر باید روز قبل از مراسم لایروبی شده باشند.

یزدانی با اشاره به جانمایی و استقرار مخازن ویژه پسماند خشک در معابر پیرامون اماکن مذهبی و مسیر حرکت هیئت های عزاداری، عنوان کرد: توزیع کیسه پلاستیکی ویژه پسماند و مخزن در بین اماکن برگزاری مراسم ( تکایا، مساجد و حسینیه هیئت های عزداری و ایستگاه های صلواتی و توزیع نذورات ) از جمله اقدامات در دستور کار است.

معاون شهردار تهران با اشاره به استقرار کارگران در مسیر حرکت هیئت های عزاداری و محل های توزیع نذورات در معابر و پیرامون مساجد، تکایا و حسینیه ها اضافه کرد: رسیدگی مستمر به وضعیت مخازن موجود اعم از بازبینی، تخلیه، شستشو، تعویض، تعمیر و بازسازی مخازن معیوب و همچنین نظافت بعد از مراسم باید با مدیریت عوامل منطقه طبق برنامه ریزی سازمان مدیریت پسماند به خوبی انجام شود.

وی با اشاره به جمع آوری پسماند خشک و تر، نظافت و رفت و روب در مسیر حرکت هیات و محل های برگزاری مراسم از طریق کارگران مستقر و یا گشت زنی خودروی وانت به همراه کارگر عنوان کرد: نظافت و رفت و روب کلی منطقه (جمع آوری پسماندهای خانگی و تجاری و تخلیه مخازن در کلیه منطقه) با مد نظر قرار دادن برنامه هیئت های عزاداری در طول شب و روز اربعین باید با کمترین تداخل زمانی با حرکت هیئت های عزاداری انجام شود.

یزدانی ادامه داد: چاپ و نصب بنر اطلاع رسانی به منظور تسریع در برقراری نظافت در اماکن و مسیر حرکت هیئت ها، اماکن مذهبی و معابر پیرامون آنها و بهره گیری از ظرفیت مساجد و امامان جماعت جهت ارائه مطالب و اطلاع رسانی در زمینه امور نظافتی و مدیریت پسماند از جمله برنامه های این معاونت به منظور برگزاری مراسم پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی است.

معاون خدمات شهری شهرداری تهرات تاکید کرد که مدارس و ادارات در طول مسیر راهپیمایی باید برای استفاده از سرویس بهداشتی توسط هیئت های عزاداری قابل استفاده باشد. به گفته وی، فضاسازی متناسب با این ایام و اکران طرح ها و تبلیغات فرهنگی بر روی بیلبوردها و پل های عابرپیاده در سطح شهر تهران و نیز مسیرهای پیاده روی توسط سازمان زیباسازی انجام خواهد شد. یزدانی با بیان این که در مسیرهای پیاده روی اربعین حسینی در تهران موکب هایی توسط گروه های مردمی برپا و به ارائه خدمات به راهپیمایان خواهند پرداخت، گفت: همچنین در بحث پذیرایی از راهپیمایان در این مراسم نیز از ظرفیت های خیرین استفاده خواهد شد./ انتهای مطلب