فرآیند دریافت خدمات الکترونیکی در مراکز درمانی
سرپرست اداره کل بیمه سلامت استان تهران، فرآیند دریافت خدمات به صورت الکترونیکی در بخش سرپایی و بستری را تشریح کرد.
سرپرست اداره کل بیمه سلامت استان تهران با اشاره به زمانبندی انجام شده در توقف چاپ دفترچه های بیمه که از فروردین امسال کلید خورد و تیرماه نیز به صورت کامل در تمام پنج صندوق بیمه ای این سازمان بیمه گر، حذف می شود، در عین حال فرآیند دریافت خدمات به صورت الکترونیکی در بخش سرپایی و بستری را تشریح کرد.
به گزارش ایسنا، سیده مریم حسینی در نشست خبری شورای اطلاعرسانی با تبریک دهه کرامت، گفت: موضوع اساسی این روزها مربوط به نسخه نویسی الکترونیک است. نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک بر اساس قانون برنامه ششم توسعه و قانون بودجه ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ باید انجام میشد و تمام مراکز درمانی مکلف به اجرا هستند و نقش نهادهای یاریگر سلامت در این باره مشخص است و ان شاءلله تا پایان آبان در تمام مراکز نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک اجرایی می شود.
وی افزود: از دو سال قبل سازمان بیمه سلامت این کار را آغاز کرده است و اکنون خدمات بستری در کل کشور تنها با ارائه کد ملی و بدون دفترچه بیمه انجام میشود. ولی در بخش سرپایی در بخش دولتی و خصوصی هم این کار آغاز شده اما چون وسعت تعداد خدمات بالا است هنوز کار ادامه دارد و تا پایان آبان ماه تمام مراکز به این امر خواهند پیوست.
وی اظهار داشت: حدف دفترچه در سازمان بیمه سلامت رقم خورد و چون سازمان دارای ۵ صندوق است و ۷۲ درصد بیمه شدگان ما در صندوق رایگان قرار گرفتند که شامل بیمه همگانی و بیمه روستاییان است و از اول اردیبهشت صندوق بیمه سلامت همگانی توقف چاپ دقترچه داشت و از اول خرداد صندوق روستایی توقف چاپ دفترچه داشت و از اول تیرماه هم ۲۸ درصد جمعیت تحت پوشش استان تهران شامل صندوقهایی با دریافت سرانه مستقیم شامل کارمندان دولت با ۲۲ درصد جمعیت و ۶ درصد مابقی یعنی ۳ درصد صندوق ایرانیان و ۳ درصد سایر اقشار شامل بنیاد شهید، دانشجویان و… از اول تیر ماه چاپ دفترچه آنها متوقف میشود.
وی افزود: از ۲ سال قبل نسخه پیچی و نسخه نویسی الکترونیک شروع شده است و با توجه به برنامه توقف چاپ دفترچه از فرودین ۱۴۰۰ نسخه نویسی پیشرفت خوبی داشت و راه جایگزین آن ابزار الکترونیک بود و این ابزارها در بخش بستری کامل شده بود، الان و در بخش سرپایی با ارائه کد ملی خدمات باید ارائه شود و با توقف چاپ دفترچه رشد چشمگیری در ارائه خدمات الکترونیک بخصوص در بخش خصوصی داشتیم.
وی عنوان کرد : در سال گذشته، ۱۴۰۰ پزشک طرف قراداد داشتیم که الکترونیک خدمت ارائه میدهند و در درمانگاههای طرف قرارداد ۵۰۰۰ پزشک خدمت ارائه میدهند و با ارائه کد ملی خدمت میدهند. استان تهران شرایط متفاوتی دارد و این تفاوت به خاطر پزشکانی است که با ما قرارداد ندارند و باید دسترسی داشته باشد و نسخه الکترونیک بنویسند، لذا در استان تهران شماره همراه پزشکان دریافت شد و گروههایی با پزشکان تماس گرفتند و حدود ۴۰۰۰ پزشکی که با ما قرارداد مستفیم ندارند، ثبت نام شدند که دسترسی برایشان ایجاد شود و نسخه الکترونیک بنویسند. خط قرمز ما ارائه خدمت به بیمه شده است و نباید خدمت متوقف شود.
حسینی گفت: پزشک غیر طرف قرارداد نسخه را در دفترچه مینوشته و بیمار ویزیت پرداخت میکرده، اما الان با حذف دفترچه پزشک غیرطرف قرارداد هم باید وارد فضای الکترونیک شده تا بیمه شده بتواند دارو و خدمت را به صورت بیمهای دریافت کند؛ لذا باید همه پزشکان سراسر کشور وارد این فضا شوند.
کار در تهران سخت تر است چون پزشکان بیشتر هستند، اکنون ۴۰۰۰ پژشک ثبت نام کردند و حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر آموزش دیدند. حدود هزار تراکت تهیه کردیم تا پزشکان در مطب نصب کنند و مشخص شود که این فرد چگونه خدمات ارائه میدهند و بیمه شده متضرر نشود. سامانه ۱۶۶۶ اطلاع رسانی میکند و ما ۲۴ ساعته پاسخگو هستیم.
وی تاکید کرد: برای پزشکان مشوق هایی در نظر گرفته شده و مطالبات اردیبهشت ماه پزشکانی که الکترونیک نسخه مینویسند پرداخت شده است. مشوق دیگر اینکه امسال دو ستون برای تعرفه مشخص شد که یکی تعرفه الکترونیک است و ۲۰ درصد اضافه مربوط به تجویز الکترونیک است.
حسینی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کار در بخش خصوصی دارد خوب پیش میرود و اگر زیرساختی در مرکزی نباشد، می شود با سربرگ مرکز خدمت با درج تاریخ ویزیت و مشخصات بیمار خدمت به صورت الکترونیک در مراکز پاراکلینیک یا داروخانه دریافت کنند. خط قرمز ما ارائه خدمات به صورت کامل است و این یک راه فرعی است.
وی گفت: از فروردین ماه ۱۴۰۰ در کل کشور پیشرفت چشمگیری در نسخه نویسی الکترونیک رخ داده که استان تهران هم به همین شیوه پیش رفته است. مسئله اصلی این است که دو صندوق ما یعنی ۷۲ درصد، بیمه شدگان رایگان هستند. اگر دانشگاه ها همکاری بیشتری با ما داشته باشند ان شاءلله در خصوص بخش دولتی دانشگاهی سرعت ما بالاتر میرود و میخواهیم تا HIS بیمارستانها زیرساخت لازم را دریافت کند از طریق پنل سازمان بیمهگر با ما همکاری کنند و خدمت الکترونیک ارائه دهند تا پرداختهای سریعتری هم داشته باشند.
حسینی افزود: در بخش خصوصی برخی از شهرستان های استان تهران مانند پاکدشت، ورامین، اسلامشهر، دماوند و فیروزکوه نسخه نویسی کاغذی متوقف شده است اما در بخش دولتی دانشگاهی هنوز جای کار باقی است و ما همزمان با آماده شدن زیرساختها طرح را پیش می بریم.
حسینی با اشاره به فعالیت سامانه شهروندی غیرحضوری گفت: بیمه شده میتواند با کد ملی و شماره همراه وارد سامانه شود و احراز هویت شود و عکس تغییر دهد، اعتبار دفترچه را تامین کند و ان شاءلله متعاقبا از طریق اپلیکیشن موبایل هم خواهند توانست این اقدام را انجام دهند. به این ترتیب کلیه خدمات سرپایی را میتوانند رصد کنند، حتی برای بیمههای تکمیلی هم میتوانند از این سامانه استفاده کنند، همچنین یک سامانه ثبت شکایات نیز وجود دارد که ما تقاضای مطالبهگری از شهروندان و بیمه شدگان داریم.
وی افزود: برخی خدمات گرانقیمت هم تنها شرط تجویز الکترونیک دارد و از اول تیرماه مثلا داروی هرمون رشد را تنها پزشکان غدد و داخلی میتوانند تجویز کنند و باید به شکل الکترونیک تجویز شود. این امر پیرو یک تفاهم نامه با نظام پزشکی، معاونت درمان وزارت بهداشت و ۳ سازمان بیمهگر است، پس خدمات و داروها هم دارند شرط الکترونیک پیدا میکنند و حذف دفترچه هم دارد اتفاق میافتد. انسولین هنوز در این داروها نیست. با انجمنهای علمی نشست داشتیم تا پزشکان را برای تجو داروها توجیه کنند.
وی درباره تکمیل زیرساخت برای گسترش نسخه نویسی الکترونیک، عنوان کرد: زیرساخت سخت افزاری و نرم افزاری داریم که موسسه باید آماده کند ولی کمکهایی برای خرید کامپیوتر از طریق بانک عامل داده شده و بین ۴۰ تا ۴۰۰ میلیون میتوانند وام بگیرند و استفاده کنند. سازمان بیمه سلامت پنل خود را دارد و میتوانند استفاده کنند.
حسینی درباره قطعی برق و تاثیر آن در ارایه خدمات به شکل الکترونیک، گفت: موضوع قطعی برق مربوط به خیلی چیزها است و تنها در مورد نسخه نویسی نیست و به مراکز گفتیم میتوانند از طریق موبایل اعتبار دفترچه را احراز کند. از طرفی با سربرگ موسسات هم میتوانند نسخه را بپذیرند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره پرداختهای بیمه سلامت به پزشکان و موسسات طرف قرارداد، گفت: سال قبل به سرعت دارد پرداخت میشود. دانشگاههای علوم پزشکی آذر ماه را دریافت میکنند و بخش بیمارستان خصوصی دی ماه پرداخت شده است. پزشکانی که نسخه الکترونیک مینوشتند اردیبهشت ماه را دریافت کردند. داروخانهها هم تا آذر ماه پرداختی داشتند.
حسینی در پاسخ به پرسش دیگری درباره هزینههای درمان کرونا پرداخت شده از سوی بیمه سلامت استان تهران، اظهار داشت: ۲۰ هزار پرونده کرونایی در سال ۹۹ داشتیم که میانگین هزینه آن ۷ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان بود و حدود ۱۴۰ میلیارد تومان در ۴۳ ببیمارستان هزینه بیماران کرونایی پرداخت کردیم.
حسینی اظهار داشت: تعداد نرم افزارهایی که در بازار وجود دارد لایسنس ما را گرفتند ۷۷ نرم افزار است که ۲۳ نرم افزار در حوزه مطب و ۲۴ شرکت در حوزه داروخانه پاراکلنیک ۳۰ شرکت مجوز گرفتند.
وی افزود: کرونا الان موضوع روز ایران و جهان است و سازمانهای بیمه گر خدماتش را ارائه میدهند، درباره داروها داروی فاویپیراویر و رمدسیویر بیمارستانی هستند و در تعهد بیمه قرار دارند.
حسینی گفت: حدود ۶ هزار مرکز طرف قراداد داریم که ۲ هزار و ۶۰۰ تا داروخانه، ۱۱۸ بیمارستان و ۵۰۰ آزمایشگاه داریم، استان تهران بیشترین مراکز طرف قرارداد را دارد و در کنار اینها پزشکان هم هستند. محدودیت عقد قرارداد نداریم و اگر مستندات قانونی ارائه دهند محدودیتی در انعقاد قرارداد نداریم، از طرفی حدود ۳ میلیون و ۷۱۴ هزار و ۸۹۹ نفر جمعیت تحت پوشش بیمه سلامت در استان تهران هستند.