استمرار خدمات حضوری بهزیستی در کنار خدمات از راه دور
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور از استمرار خدمات مراکز روزانه آموزشی توانبخشی بهزیستی با استفاده از بسته آموزش و توانبخشی از راه دور در کنار خدمات حضوری خبر داد.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور از استمرار خدمات مراکز روزانه آموزشی توانبخشی بهزیستی با استفاده از بسته آموزش و توانبخشی از راه دور در کنار خدمات حضوری خبر داد.
به گزارش گروه رفاه و خدمات اجتماعی آوای جامعه، محمد نفریه با اشاره به شرایط بحرانی ناشی از شیوع بیماری کووید ۱۹ گفت: برای پیشگیری از سرایت بخشی بیماری و به تبعیت از مدارس آموزش و پرورش و با توجه به محدود شدن خدمات حضوری مراکز روزانه آموزشی « بسته آموزش و توانبخشی از راه دور مراکز روزانه آموزشی توانبخشی» با همکاری کارشناسان ستادی، استانی و کمیته های علمی مراکز روزانه، تدوین شده است و از فروردین ماه سال ۱۳۹۹ در دسترس مراکز فوق قرار گرفته است.
وی افزود: بسته خدماتی توانبخشی از راه دور، در راستای برآورد نیاز توانخواهان خدمت گیرنده از مراکز فوق و استمرار ارائه خدمات و جلوگیری از افت عملکرد ناشی از انقطاع خدمات طراحی شده و شامل خدمات ارزیابی، پایش، پیشگیری، مداخله، نظارت و ارائه آموزش و مشاوره توانبخشی به توانخواهان و خانواده های آنها از طریق برقراری ارتباط دوسویه با کارکنان تخصصی مراکز یادشده (شامل مسئول فنی، کارشناسان توانبخشی، آموزشی، هنری، ورزشی و مربیان) و با بهره گیری از بستر اینترنت و مخابرات است.
نفریه گفت: این بسته در بستری از همکاری های منسجم تیم های کارشناسی در تمام سطوح مراکز شامل کمیته های علمی، اتاق های فکر، کلاس های مجازی و گروه های کارشناسی ستاد، استان و شهرستان و نیز خانواده ها، اجرایی می شود و نتایج عملکردی آن در قالب برنامه های پایش هفتگی و ماهیانه به سطوح کارشناسی مذکور ارائه می شود.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی همچنین به استمرار خدمات حضوری این مراکز اشاره کرد و افزود:برای پیشگیری از پسرفت خدمت گیرندگان مراکز یادشده، علاوه بر این بسته، خدمات حضوری (با رعایت پروتکل های بهداشتی متناسب با شرایط مناطق رنگی درکشور) بر اساس دستورالعمل های ابلاغی از سوی کمیته پیشگیری از بیماری های واگیر سازمان؛ ارائه می شود.
وی عنوان کرد : بر همین اساس در شرایط آبی و سفید ۹۰ درصد خدمت گیرندگان و کلیه پرسنل مراکز، در شرایط زرد ۷۵ درصد خدمت گیرندگان و دوسوم پرسنل و در شرایط نارنجی ۵۰ درصد خدمت گیرندگان و ۵۰ درصد پرسنل در مرکز حاضر شده و خدمات تخصصی به صورت حضوری به خدمت گیرندگان ارائه می شود. همچنین در شرایط قرمز نیز به رغم عدم حضور خدمت گیرندگان، ۳۰ درصد پرسنل برای پایش و برنامه ریزی خدمات و همچنین پاسخگویی به خانواده ها، در مرکز حاضر هستند.
نفریه اظهار داشت :در شرایط کنونی ۱۴۰۰ مرکز (با کاربری های: روزانه آموزشی توانبخشی معلولان ذهنی، معلولان جسمی حرکتی، معلولان ضایعه نخاعی، خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی، خانواده و توانخواه کم بینا و نابینا، اختلال طیف اتیسم، بیماران روانی مزمن، سالمندان، چندمعلولیتی، حرفه آموزی و کارگاه های تولیدی حمایتی) با همکاری ۱۵ هزار نفر پرسنل، به ۵۵ هزار مددجو خدمات ارائه می کنند.
وی اظهار امیدواری کرد که با گسترش دامنه واکسیناسیون در کشور، در آینده نزدیک شاهد بازگشت شرایط عادی به مراکز مذکور و افزایش دامنه اثربخشی خدمات تخصصی موضوع باشیم.