تاکید بر خدمت رسانی به مردم برای افزایش رضایتمندی
معاون برنامهریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران گفت: بازگشت به مردم و مشارکتجویی شهروندان رویکرد جدید مدیریت شهری است.
معاون برنامهریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران گفت: بازگشت به مردم و مشارکتجویی شهروندان رویکرد جدید مدیریت شهری است و به نظر میرسد با تعریف و اجرای پروژههای کوچک مقیاس در سطح محله رضایتمندی مردم افزایش خواهد یافت.
به گزارش گروه شهری آوای جامعه، نشست شورای معاونین برنامهریزی مناطق بیست و دوگانه شهر تهران به ریاست معاون برنامهریزی شهردار تهران و با حضور شهردار منطقه دوازده، مدیران کل ستادی حوزه معاونت برنامهریزی و معاونین برنامهریزی معاونتها با بحث و تبادلنظر در خصوص برنامه سوم توسعه شهر تهران، بودجه سال ۹۹ و فرایند ایجاد خیابانهای کامل در سطح پایتخت به میزبانی منطقه ۱۲ در باغ نگارستان برگزار شد.
حامد مظاهریان معاون برنامهریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران با اشاره به بودجه سال آینده و شاخصهای برنامه که با حساسیت ویژه در کمیسیونهای شورای شهر مورد بحث و تبادلنظر قرار گرفته است؛ بر لزوم نگاه کلان به بودجه و نقد جدی بر فرایند تعیین آن و همچنین بازگشت به پارادایمهای اصلی در مدیریت شهری تأکید کرد.
وی تصریح کرد: رأی مردم به تغییر رویکرد در دوره پنجم مدیریت شهری به دلیل ازدیاد پروژههای عمرانی شهر نبود بلکه نوع پیشبرد پروژهها بهگونهای بود که شهروندان خود را در اجرای برنامهها غایب میدیدند و اتفاقاتی در شهر بهویژه در حوزه عمرانی رقم میخورد که منافع مردم در آن لحاظ نشده بود. درواقع در دوره مدیریت شهری گذشته، تصمیمات کلان در مقیاس شهری بدون مشارکت و دریافت نظر، دیدگاه و اولویتهای شهروندان اتخاذ شده بود و مردم نقد به این رویکرد را با آرای خود در انتخابات دوره پنجم مدیریت شهری اعلام کردند.
مظاهریان، بازگشت به خواست مردم بهعنوان حلقه مفقوده و ایجاد شرایط برای خدمترسانی قابل مشاهده و ملموس به شهروندان را ازجمله رویکردهای جدید مدیریت شهری دانست و گفت: در دو سال پیش رو باید با بهرهگیری از توانمندیهای نخبگان و دریافت دیدگاههای شهروندان در مسیر خدمت به شهروندان بهگونهای حرکت کنیم که انجام مأموریتهای شهری، منجر به ارتقای رضایتمندی مردم شود.
وی، رفع آلودگی، ترافیک و گرانی مسکن را از اولویتهای شهروندان در مقیاس کلانشهر تهران عنوان کرد و افزود: اگر همین دغدغهها را در سطح محلهای از مردم سؤال کنیم با موارد متفاوتی مانند نور کم خیابان، امنیت، نظافت شهری، کمبود میدان میوه و ترهبار محلی مواجه میشویم. بنابراین به نظر میرسد اگر پروژههای بزرگ مقیاس را به پروژههای کوچک مقیاس در سطح محله تبدیل و اجرا کنیم، بخشی از مشکلات شهری از پایینترین سطوح شهری رو به اصلاح میرود و رضایتمندی مردم نیز بیشتر جلب میشود.
معاون برنامهریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران، با پروژههای کوچک مقیاس محلهای رضایتمندی گستردهای در بین شهروندان ایجاد میشود این امر با اهداف اصلی مدیریت شهری برای خدمت به مردم و کاهش معضلات شهری سنخیت دارد. بنابراین باید فرایندی تعریف شود که مردم نقطه کانونی تصمیمگیریهای محلهای باشند و به فراخور اقتضائات و شرایط متفاوت ۳۵۲ محله برنامهریزی صورت گیرد.
در این نشست بر لزوم شکلگیری هماهنگی بین نهادی (در حوزههای برنامهریزی، حملونقل و ترافیک و شهرسازی) انجام مطالعات پشتیبان، برقراری ارتباط بین برنامههای توسعه محلات و مکانهای پیشنهادی برای اجرای طرح خیابان کامل، تعریف خیابان کامل در ارتباط با پهنههای همجوار، رعایت اصول و معیارهای تعریف شده برای شکلگیری رفتارهای ویژه در خیابانهای کامل تأکید شد.
شهردار منطقه ۱۲ و معاون برنامهریزی این منطقه نیز به تشریح برنامه ارتقای کیفیت زندگی در مرکز تاریخی تهران و ارائه نمونههای موفق ارتقاء زندگی در منطقه پرداختند.
در پایان این نشست، مدیران کل ستادی حوزه معاونت برنامهریزی، معاونین برنامهریزی معاونتها و مناطق شهرداری تهران نیز دغدغهها، پرسشها و پیشنهادهای خود را در زمینه بودجه سال آینده مطرح کردند.