خبر » گردشگری » نبض جامعه
کد خبر : 2736
سه شنبه - 16 مهر 1398 - 08:00

خدمت رسانی ۱۰۳ موکب از محل موقوفات

زائران ار بعین می توانند عکسها و فیلمهای ناب خود را با هشتک مسیر به صفحه اربعین پرس ارسال کنند.

خدمت رسانی ۱۰۳ موکب از محل موقوفات

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه  با بیان اینکه ۱۰۳ موکب از محل موقوفات به زائران اربعین خدمت رسانی می کنند، گفت: زائران ار بعین می توانند عکسها و فیلمهای ناب خود را با هشتک مسیر به صفحه اربعین پرس ارسال کنند.

به گزارش آوای جامعه،  معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن تشریح اقدامات این سازمان در ماه محرم گفت: در دهه اول محرم برنامه‌های خوبی برگزار کردیم، برای مثال از ۱۰ تا ۲۱ شهریورماه، در سه هزار و ۴۹ بقعه برنامه «بصیرت عاشورایی» با حضور دو هزار و ۲۱۲ مبلغ و برپایی ۸۳۷ خیمه معرفت به همراه مشاوره و مسابقه برگزار شد.

وی ادامه داد: برنامه «لبیک یا حسین» در ۳۶۰ بقعه و برنامه «شیرخوارگان حسینی» در ۴۵۷ بقعه و برنامه «احلی من‌العسل» در ۳۲۹ بقعه برگزار شد. همچنین برنامه «رهروان زینبی» را نیز در روز ۱۲ محرم در بیش از ۳۰۰ بقعه برگزار کردیم.

عادل یادآور شد: ویژه‌برنامه «شمیم حسینی» برنامه جدیدی بود که امسال به همه هیئات و مساجد اطلاع دادیم که می‌توانند از محل موقوفات برای برپایی عزاداری حسینی مورد حمایت سازمان اوقاف قرار بگیرند. همچنین توانستیم در بیش از ۲۰۰ بقعه نمایشگاه‌هایی برگزار کنیم تا خدمات قابل ارائه به هیئات و مساجد را در ایام محرم معرفی کرده باشیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: اربعین فرصتی جهانی برای زیارت امام حسین(ع) است که معادلات جهان را تحت تأثیر خود قرار داده است.
وی اظهار کرد: این که می‌بینید دشمنان سعی می‌کنند فضای پیاده‌روی اربعین را ناامن جلوه دهند به این دلیل است که تأثیر آن را در اتحاد امت اسلامی دیده‌اند، به بیان برخی از بزرگان، این پیاده‌روی، مانور ظهور است و باید آن را بیش از پیش گرامی بداریم و امیدواریم که به ظهور هم منجر شود.

عادل با تاکید بر اینکه بحث اطعام در پیاده‌روی اربعین مهم است، ادامه داد: سیره مردم عراق در پذیرایی از زوار اربعین، همه ملت‌ها را به اطعام زائران امام حسین(ع) علاقه‌مند کرده است، در جلساتی که در شورای اربعین سازمان برگزار کردیم، ۱۰ محور را برای خدمت‌رسانی و اطعام زائران اباعبدالله(ع) ساماندهی کردیم.

عادل اضافه کرد: محور اول، استان سیستان و بلوچستان و مرز میرجاوه است؛ تعداد زیادی از زوار پاکستان و کشمیر از این مرز وارد ایران می‌شوند و راه سختی را می‌پیمایند تا به کربلا برسند. استان‌های کرمان، خراسان جنوبی و همدان همه ظرفیت‌های خود را به سیستان و بلوچستان می‌برند تا از زائران امام حسین(ع) استقبال کنند، همچنین در این استان، زائرسرا با ظرفیت روزانه ۱۰ هزار اسکان و پذیرایی ایجاد شده است. سال گذشته ۷۵ هزار زائر از مرز میرجاوه وارد کشور شدند و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد امسال این رقم به بیش از ۱۰۰ هزار نفر برسد.

وی ادامه داد: محور دوم، مرز شلمچه است که استان‌های بوشهر، هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد در آن خدمت‌رسانی می‌کنند. محور سوم، مرز چزابه است. استان‌های خوزستان، اصفهان و یزد در آن مستقر می‌شوند. محور چهارم، مرز مهران است که عمده زائران پیاده‌روی اربعین از این مرز به سرزمین عراق حرکت می‌کنند و استان‌های ایلام، گلستان، گیلان، سمنان، خراسان شمالی و آذربایجان غربی در آن خدمت‌رسانی می‌کنند. محور پنجم، مرز خسروی است که با همکاری‌های انجام شده میان ایران و عراق مجدداً گشایش یافته است و استان‌های کرمانشاه، اردبیل، کردستان و فارس در آن مستقر هستند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: محورهای بعدی، در کشور عراق پیش‌بینی شده است. محور ششم، شهر نجف است که استان‌های البرز و قزوین در آن ارائه خدمت می‌کنند. در طریق و مسیر پیاده‌روی نیز خدماتی ارائه می‌شود که محور هفتم خدمات محسوب است؛ برای مثال در عمود ۱۲۱۷، استان تهران به ارائه خدمت می‌پردازد و در عمود ۶۵۰، بیمارستان صحرایی مجهز از محل موقوفه گوهرشادِ استان خراسان رضوی به بیماران خدمت ارائه می‌کند. محور هشتم، شهر کربلاست و استان‌های خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری و یزد در آن مستقر می‌شوند.

وی ادامه داد: محور نهم، شهر کاظمین و مسجد براثا است که استان مرکزی در آن خدمت ارائه می‌دهد. این مسجد از مراکز کهن است که قبل از اسلام هم معبد و محل عبادت انبیاء و اولیای الهی بوده است. خواهش ما از رسانه‌ها این است که مردم را از خدمات پیش‌بینی‌شده اعم از اسکان و پذیرایی در مسجد براثا مطلع کنند. محور دهم، شهر سامراست که استان‌های قم، مازندران، لرستان، زنجان و آذربایجان شرقی برای همه زائرانی که آنجا حاضر شوند شرایط اسکان و اطعام را فراهم می‌کنند.

عادل در بخش دیگری از سخنانش افزود: در مجموع ۱۰۳ موکب از محل موقوفات به مردم خدمت ارائه می‌دهند که ۶۱ مورد آن داخل کشور و ۴۲ موکب دیگر در عراق مستقر می‌شوند. خدمات استان سیستان و بلوچستان از ۱۰ مهرماه، آغاز شده است اما اصل کار موکب ها از ۱۷ مهر تا سوم آبان ماه، انجام می‌شود. در کنار خدمات اسکان و اطعام، خدمات رختشویی و بهداشتی نیز به زائران ارائه می‌شود.

وی همچنین یادآور شد: تمام برنامه‌های خدماتی اسکان و اطعام برای این منظور است که بتوانیم خدمات فرهنگی بهتری به مردم ارائه دهیم، بدین منظور ۱۰۰ مبلغ را در کنار مواکب مستقر می‌کنیم تا ضمن انجام برنامه‌های فرهنگی، نماز جماعت را به موقع اقامه کنند.

عادل تاکید کرد: همچنین هزاران بسته اقلام فرهنگی بین مردم توزیع می‌شود. با هماهنگی‌های انجام شده با صدا و سیما و هیئت رزمندگان اسلام، دعای کمیل و ندبه از چند شبکه تلویزیونی پخش می‌شود. در سامرا که رویکرد تقویت وحدت شیعه و سنی را دنبال می‌کنیم برنامه‌های فرهنگی متنوع از جمله محافل انس با قرآن را پیگیر هستیم.

وی تأکید کرد: همچنین روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه که زحمت اطلاع رسانی فعالیت های مراسم اربعین را به عهده گرفته است، صفحه «اربعین پرس» را در شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی کرده است و زائران پیاده‌روی اربعین می‌توانند عکس‌ها و فیلمهای ناب خود از مسیر پیاده‌روی را با هشتک (#مسیر) به ادمین صفحات اربعین پرس ارسال کنند تا در قرعه‌کشی بزرگ اعزام به عتبات عالیات شرکت داده شوند.

عادل با اشاره به برنامه‌های هفته وقف نیز گفت: بیست و هفتم صفر روز وقف و آغاز هفته وقف محسوب می‌شود، سازمان اوقاف و امور خیریه، برنامه‌های خود را در قالب دهه پیش‌بینی کرده است؛ از سخنرانی پیش از نماز جمعه گرفته تا سخنرانی در بقاع متبرکه، اما اصل این برنامه با همکاری موزه ملی قرآن طی چهار روز پایانی دهه وقف برگزار می‌شود. در آن چهار روز وقف‌نامه‌ها برای عموم مردم به نمایش گذاشته می‌شود و نمایشگاهی از دستاوردهای سازمان اوقاف و امور خیریه برپا می‌شود. همچنین چهار همایش تخصصی نیز برای آن ایام تدارک دیده شده است که جزئیات آن متعاقباً اعلام می‌شود.