خبر » نبض جامعه » نیمکت
کد خبر : 2702
دوشنبه - 15 مهر 1398 - 21:49

پیش‌بینی بازار هفت هزار میلیارد تومانی نانو در سال ۱۴۰۰

دبیر ستاد توسعه فناوری‌نانو از رشد ۵۰ درصد شرکت‌ها و افزایش فضای نمایشگاه دوازدهم خبر داد.

پیش‌بینی بازار هفت هزار میلیارد تومانی نانو در سال ۱۴۰۰

دبیر ستاد توسعه فناوری‌نانو از رشد ۵۰ درصد شرکت‌ها و افزایش فضای نمایشگاه دوازدهم خبر داد.

به گزارش گروه علم و فناوری آوای جامعه، دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در نشست امروز خود با خبرنگاران در خصوص نمایشگاه نانوسال ۹۸، این دوره از نمایشگاه نانو را صنعتی‌تر از سال‌های پیشین عنوان کرد و تجاری‌سازی و صادرات را به عنوان مهم‌ترین هدف نمایشگاه سال جاری خواند.

سعید سرکار گفت: «ما از سال قبل برنامه‌ریزی کرده بودیم که نمایشگاه نانو به سمت صنعتی شدن حرکت کند که با افزایش ۵۰ درصدی شرکت‌های حاضر در دوازدهمین جشنواره فناوری‌نانو، این رویکرد محقق شده است. استقبال شرکت‌ها به حدی بود که فضای نمایشگاه را افزایش دادیم به‌طوری که امسال علاوه‌بر سالن خلیج‌فارس، سالن ملل نیز برای نمایشگاه نانو اختصاص داده شده است.»

وی خاطرنشان کرد که در این نمایشگاه ۲۰۰ شرکت و نهاد حضور دارند و این دوره متفاوت از سا‌ل‌های گذشته با هدف تجاری‌سازی دستاوردها و محصولات فناوری نانو با توسعه صادرات و توسعه بازار در داخل و خارج از کشور برگزار خواهد شد. سرکار افزود: «برنامه‌‌ریزی انجام شده در سند ده ساله به گونه‌ای است که فناوری‌نانو باید رویکرد صنعتی پیدا کند، که صادرات محصولات مبتنی بر نانو نمود تحقق این رویکرد است.»

سرکار ضمن اظهار امیدواری برای استقبال خوب از نمایشگاه گفت: «امیدواریم که رسوخ فناوری‌نانو به خوبی در تمام صنایع انجام شود چرا که این موضوع موجب ارتقاء کارایی محصولات صنعتی خواهد شد.»

سرکار از حضور نمایندگانی از شش کشور نظیر ترکیه، اتیوپی، عراق و افغانستان خبر داد که برای رصد قابلیت‌ها و توانمندی‌های ایران در حوزه فناوری‌نانو در این نمایشگاه شرکت خواهند کرد. وی از اراده‌ای خاص در ستاد نانو برای توسعه صادرات خبر داد که حضور این شرکت‌های خارجی یکی از نمودهای این رویکرد ستاد است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌نانو ضمن تاکید بر رتبه چهار ایران در تولید علم نانو در جهان، ایستادن ایران بالاتر از کشورهایی نظیر کره جنوبی و ژاپن را نشانه توانمندی ایران در حوزه نانو دانست و تاکید کرد که سمت و سوی توسعه فناوری‌نانو در ایران از تولید علم به تولید فناوری و از تولید فناوری به تولید محصول است که این رویکرد موجب شده تا ۶۱۰ محصول توسط ۲۲۰ شرکت نانویی در ایران تولید شود که این محصولات به ۴۵ کشور جهان صادر می‌شود. سرکار توسعه جغرافیا و حجم صادرات را از جمله اولویت‌های ستاد نانو شمرد و اقتصاد نانو را در سال ۹۶ بالغ بر ۱۴۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد که در سال گذشته با رشد ۸۰ درصدی به رقم ۲۵۰۰ میلیارد تومان رسید. سرکار اظهار امیداوری کرد که سال آینده نرخ رشد اقتصاد نانو به بیش از ۱۰۰ درصد برسد.

سرکار افزود: «اعتقاد ما این است که زیرساخت و شرایط برای رشد ۱۰۰ درصدی اقتصاد نانو وجود دارد، اتصال شرکت‌های دانش‌بنیان به شرکت‌های صنعتی می‌تواند به تحقق این امر کمک کند و بازار نانو را به رقم بیش از ۷ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ برساند. رسیدن به بازار صادراتی یک میلیارد دلاری در سال ۱۴۰۴ (سال ۲۰۲۵) دست‌یافتنی است اگر حمایت‌های لازم از نانو در کشور انجام شود، این حمایت‌ها مستقیم به شرکت‌ها و فناوران منتقل می‌شود. در صورت پشتیبانی از نانو می‌توانیم جایگاه خود را در دنیا تثبیت کنیم. ما چاره‌ای جز گام برداشتن در مسیر فناوری‌های پیشرفته نداریم و خوشبختانه در حال حاضر اتفاقات به گونه‌ای رقم خورده که ما را از اعتیاد به درآمد نفت جدا می‌کند. ما شرایط لازم برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان را دارا هستیم، یکی از ملزومات این اقتصاد نیروی انسانی کارآمد است که در ایران به وفور یافت می‌شود، کافی است فضای مناسب ایجاد شود تا طی دو دهه آینده نیمی از اقتصاد ایران بر محصولات دانش‌بنیان استوار شود.»

سرکار از ۳۰ طرح پروتوتایپ سخن گفت که در دوازدهمین نمایشگاه فناوری‌نانو برای جذب سرمایه ارائه خواهند شد. همچنین ۳۷ طرح صنعتی موفق که طی یک سال گذشته موفق به رسوخ در صنعت شده‌اند در نمایشگاه معرفی خواهند شد. ۶ قرارداد نیز میان فناور و شرکت‌های صنعتی منعقد خواهد شد تا تعامل میان صنعت و فناوران اتفاق بی‌افتد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌نانو ویژگی اصلی این دوره از نمایشگاه را صنعتی‌تر شدن نسبت به سال‌های قبل دانست و از رسوخ نانو در ۱۵ صنعت خبر داد.

گفتنی است دوازدهمین جشنواره فناوری‌نانو از ۱۸ تا ۲۱ مهر ماه در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.