خبر » سلامت » نبض جامعه
کد خبر : 26357
سه شنبه - 17 فروردین 1400 - 10:00

راهکارهای طب سنتی برای درمان آلرژی فصلی

یک متخصص طب‌سنتی گفت: قرار نگرفتن در معرض سرما به ویژه پس از حمام و نخوردن آب سرد و یخ می‌تواند به درمان آلرژی فصلی کمک کند.

راهکارهای طب سنتی برای درمان آلرژی فصلی

یک متخصص طب‌سنتی گفت: قرار نگرفتن در معرض سرما به ویژه پس از حمام و نخوردن آب سرد و یخ می‌تواند به درمان آلرژی فصلی کمک کند.

به گزارش آنا،مژگان تن‌ساز ، درباره آلرژی فصلی و راهکارهای طب سنتی برای حل مشکلات آن گفت: بیشتر ترشحاتی که از سر به سمت بینی و حلق سرازیر می‌شوند، آلرژی فصلی را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه این ترشحات به دو دسته تقسم‌بندی می‌شود، عنوان کرد:  ترشحاتی که به سمت بینی می‌روند را «زکام» و ترشحی که به سمت حلق سرازیر شده را «نزله» می‌نامند.

این متخصص طب سنتی با اشاره به منشأ بروز ترشحات مذکور در برخی از فصول سال افزود: تشکیل این ترشحات به دلایل مختلفی است که از دیدگاه طب سنتی گاهی گرم شدن بیش از اندازه مغز یا سرد شدن آن و گاهی نیز مشکلات معده و شل شدن دریچه آن منجر به بروز چنین عواملی می‌شود، در برخی مواقع بدن به محلی از مواد زائد و مواد فضولات تبدیل می‌شود که یکی از مسیرهای دفعی آن از طریق زکام یا نزله از بدن خارج می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا آلرژی در فصل بهار بیشتر می‌شود؟ گفت: فصل بهار فصلی است که حرارت افزایش پیدا می کند و مواد تجمع شده در بدن، جریان پیدا کرده و شروع به پخته شدن می کند که بازهم راه خروج و دفع آن از طریق زکام و نزله است.

تن ساز کاهش ایجاد مواد زائد در بدن را بهترین راه درمان آلرژی فصلی دانست و تاکید کرد: برای کاهش ایجاد مواد زائد می‌توان از کم‌خوری، پرهیز از مصرف غذاهای نپخته، خوب جویدن غذا، پرهیز از مصرف نان‌های خمیری شکل، پرهیز از مواد غذایی دارای مواد افزودنی مانند پفک و چیپس، جلوگیری از مصرف غذاهای حجیم مانند الویه و ماکارانی و ورزش کردن بهره‌مند شد.

وی اظهار داشت:  قرار نگرفتن در معرض سرما به ویژه بعد از حمام و نخوردن آب سرد و یخ می‌تواند به درمان آلرژی فصلی کمک کند از سویی دیگر بهتر است در طول روز از خواب طولانی مدت نیز پرهیز شود چراکه بر اساس طب سنتی خواب طولانی در روز باعث تجمع مواد زائد می‌شود.

این پزشک طب سنتی با بیان اینکه باید راه‌های دفعی دیگر تجمعات مواد زائد مورد توجه قرار گیرد گفت : باید افراد باید لینَت مزاج داشته باشند در غیر این صورت از ملین‌های طبیعی مانند انجیر و آلو بخارا استفاده کنند تا مواد از این طریق دفع شود همچنین بهتر است از مصرف مواد سرخ کردنی‌ها و ترشیجات دوری شود چراکه ممکن است این مشکلات را تشدید کند.