پیشنهاد سردبیر » خبر » نبض جامعه
کد خبر : 26246
جمعه - 20 اسفند 1400 - 01:56

۶ راهکار برای آگاهی جامعه درباره « وقف در اقتصاد مقاومتی»

باید بیش از گذشته برای آشنایی افکار عمومی با مقوله وقف در اقتصاد مقاومتی تلاش کرد و به صورت هدفمند و هوشمندانه با برنامه ریزی منظم از تمامی ظرفیت های رسانه ای و مردمی در راستای آگاهی به جامعه استفاده کرد.

۶ راهکار برای آگاهی جامعه درباره « وقف در اقتصاد مقاومتی»

*آوای جامعه/یادداشت/علی البرزی

«وقف در اقتصاد مقاومتی»، «اقتصاد مقاومتی در سازمان اوقاف و امور خیریه» و « اقتصاد مقاومتی در وقف» این ها واژگانی هستند که تا به امروز بارها از زبان مدیران حوزه اوقاف و امور خیریه و همچنین دست اندرکاران بسط و گسترش اقتصاد مقاومتی از طریق تریبون های رسانه ای نقل شده است و این روزها هم هر از چند گاهی در قالب های گوناگون خبر، مصاحبه، تصویر و نوشتار برآن تاکید می شود.

با وجود اینکه بارها این واژگان و اهمیت آنها در رسانه های دیداری، شنیداری و مکتوب و حتی فضای مجازی تکرار شده است ، به جرات می توان اذعان داشت که هنوز هم بسیاری از اقشار گوناگون جامعه و افکارعمومی با اصل و اساس این واژگان، ماهیت های دینی و اسلامی وقف وهمچنین چگونگی ارتباط این مقوله با اقتصاد مقاومتی بیگانه هستند و آنطور که باید آشنایی ندارند!

بگذارید کمی شفاف و بی تعارف صحبت کنیم، این بیگانه ای با موضوع مهمی مانند «وقف در اقتصاد مقاومتی» حتی بین برخی اهالی فن و رسانه هم وجود دارد و افرادی که باید بیش از همه در وهله اول با این مقوله آشنایی داشته باشند خود با این موضوع نا آشنا هستند!

از سوی دیگر اهل فن و نظر و کارشناسان بر این باورند که موضوع «وقف در اقتصاد مقاومتی» و موارد مربوط به آن حتی در منابع کلامی نیز چندان که باید به صورت دقیق و موشکافانه ، بررسی نشده و بیشتر به طرح مطالب کلی بسنده شده است، دلیل اصلی آن نیز ، تازگی مباحث مرتبط با اقتصاد مقاومتی و چگونگی ارتباط صحیح این دو مقوله به یکدیگر است. این در حالی است که برخی ذهنیت های فرهنگی و کلیشه ای نهادینه شده بین افکارعمومی جامعه مانع پذیرش تفسیرهای رسانه ای برای مخاطب می شود.

در مثالی شفاف تر می توان به ذهنیت های تاریخی و فرهنگی مردم نسبت به وقف اشاره کرد؛ افکارعمومی جامعه سال هاست وقف را بیشتر موارد در قالب در اختیار قرار دادن یک ملک، خانه، زمین ، اجناس و اشیاء برای استفاده عموم برای خود تصور کرده است و اقتصاد مقاومتی را هم مقوله ای تازه می داند که بیشتر به بحث صرفه جویی تاکید دارد.

زمانی که در دل کار می رویم و به صورت دقیق موضوع را در بوته نقد و بررسی قرار می دهیم، با سازو کاری مهم ، حیاتی و غیر قابل اجتناب مواجه می شویم.
حقیقت ماجرای« وقف در اقتصاد مقاومتی» در این تعریف گنجاده می شود : « افرادی که اموالی را وقف می‌کنند به جامعه این امکان را می‌دهند که بر ثروت و قدرت خود تکیه کند و نیازمند بیرون نباشد، چرا که هر جامعه‌ای وقتی نیازهای خود را برطرف کند و نیازمند بیرون نباشد، دیگر نیازی نیست که ثروت و قدرت را از بیرون وارد کند و دچار وابستگی شود.»

و یا در تعریفی دیگر برخی کارشناسان براین باورند که هر جامعه‌ای، با قناعت ، صرفه جویی و بهره مندی از امکانات ملی خود می‌تواند قوام پیدا کند و روی پای خود بماند، وقتی ثروتمندان بخشی از ثروت خود را وقف کارهای عام المنفعه می‌کنند با چنین عملی در کارهای خیر مشارکت کرده و دولت را از بار سنگینی ر‌ها بخشیده و هزینه‌های آن را کاهش می‌دهند، در چنین حالتی دولت می‌تواند درآمدهای ملی را در جایی دیگر هزینه کرده و در مقابل تحریم ‌ها و فشارهای اقتصادی تاب بیاورد و از فشار سنگین آن خود را تا حد زیادی رها کند.

با وجود این تعاریف جامع و اهمیت این موضوع مهم به نظر می رسد باید بیش از گذشته برای آشنایی افکار عمومی با مقوله وقف در اقتصاد مقاومتی تلاش کرد و به صورت هدفمند و هوشمندانه با برنامه ریزی منظم از تمامی ظرفیت های رسانه ای و مردمی در راستای آگاهی به جامعه استفاده کرد.

*راهکارهای آگاهی جامعه با مقوله وقف در اقتصاد مقاومتی

برای تحقق این موضوع نگارنده چند راهکار را در قالب پیشنهاد هم برای اهالی رسانه و هم برای دست اندرکاران امور وقف در جامعه ارائه می دهد.

۱ – ضرورت انجام مطالعات پژوهشی عمیق و گسترده درباره موضوعات مرتبط با وقف در اقتصاد مقاومتی برای برنامه ریزی و برنامه سازی رسانه ای.

۲- پرهیز از شتاب زدگی در فرآیند تولید محتوا و اختصاص دادن زمان بیشتر به این مهم

۳- توجه به تیپ سازی مناسب و شخصیت پردازی الگویی به ویژه در بین زنان و مردانی که در موضوع وقف پیشتاز بوده اند و سابقه درخشان در این موضوع مهم داشته و دارند که در حقیقت قهرمانان وقف در جامعه نامیده می شوند.

۴- توجه بیشتر و برجسته سازی آثار عینی ناشی از تحقق کامل وقف در اقتصاد مقاومتی با اشاره به مثال های روز جامعه

۵- بهره گیری بیشتر از کارشناسان دینی ، اقتصادی و رسانه ای برای تدوین و تهیه دستورالعمل جهاد رسانه ای برای وقف در اقتصاد مقاومتی

۶- بازخورد گیری پیوسته از مخاطبان مومن و توجه به پیشنهاد ها و انتقادات دریافتی

 

به هر روی ، مواردی که اشاره شد تنها گوشه ای از ده ها راهکار مفید و موثر است که می تواند در تحقق وقف در اقتصاد مقاومتی نقش داشته باشد، بی شک توجه به تعدد و تنوع راهکارها می تواند نقشه راه خوبی را در اختیار دست اندرکاران حوزه وقف و رسانه برای ترویج بهتر و بیشتر سنت حسنه وقف و در نتیجه ارتباط آن با اقتصاد مقاومتی قرار دهد.

 

*************

 

*هشدار : برداشت و نقل مطالب اختصاصی سایت « آوای جامعه» بدون ذکر منبع مجاز نیست و در صورت مشاهده نه تنها پیگرد قانونی دارد ، بلکه از طریق شبکه های اجتماعی هم به مخاطبان اطلاع رسانی می شود.

ما وظیفه خود می دانیم که در صورت برداشت خبر، گزارش و یادداشت از سایت های دیگر منبع مطالب را درج کنیم و این انتظار می رود که شما مخاطبان عزیز هم به این موضوع دقت عمل لازم را داشته باشند.

( از اینکه این موضوع را رعایت می کنید متشکریم)