آوای شهر » خبر » نبض جامعه
کد خبر : 26175
پنجشنبه - 12 فروردین 1400 - 10:00

ضرورت استفاده از تکنولوژی های نوین در اداره شهرها

معاون عمرانی وزیر کشور گفت: اداره شهرها در شر ایط کنونی نیازمند استفاده بهینه از دانش نوین و تکنولوژی های پیشرفته است.

ضرورت استفاده از تکنولوژی های نوین در اداره شهرها

رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور گفت: به لحاظ ساختاری و بودجه ای اقدامات شهرداری های کشور در حوزه پژوهش چارچوب مند شده است.

به گزارش گروه شهری آوای جامعه، مهدی جمالی نژاد در حاشیه دیدار خود از مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران که با حضور محمد حسین بوچانی، رئیس مرکز و مدیران این مجموعه برگزار شد، با بیان این مطالب افزود: شاهد این موضوع هستیم که مشکلاتی مانند: ترافیک و آلودگی هوا همچنان در طول دهه های گذشته در این شهر لاینحل باقی مانده است و حل این موضوع مستلزم ۲ اقدام است: اول یافتن دلایلی که این مشکلات به نوعی اثر تبعی آنها به حساب می آید و دوم توجه به موضوع کاربست پژوهش ها.

وی عنوان کرد: نگاه آینده نگرانه به مسایل شهری باید در اولویت قرار گیرد، حل موضوعات شهری مستلزم بهره گیری از ابزارها و راه حل های خلاقانه و نوآورانه است و مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران به عنوان اتاق فکر شهرداری تهران و یکی از کانون های ملی برنامه ریزی می تواند نقش موثری در این خصوص ایفا کنند.

معاون عمرانی وزیر کشور خاطرنشان کرد: افزایش مهاجرت یکی دیگر از مشکلاتی است که کلانشهرهای کشور به ویژه شهر تهران با آن مواجه هستند، به نظر می رسد که باید مطالعات گسترده ای درباره دلایل مهاجرت به این کلانشهر انجام شود و لازم است تا در مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران یک کمیته ای به صورت تخصصی روی این موضوع کار کنند.

وی با اشاره به دلایل اجرا نشدن مدیریت یکپارچه شهری در کشور، خاطرنشان کرد : به رغم اینکه ضرورت اجرای مدیریت یکپارچه شهری از اوایل دهه ۸۰ مطرح شد و در برنامه های سوم، چهارم و پنجم توسعه کشور نیز به ضرورت اجرای آن اشاره شده است، اما تا کنون مدیریت یکپارچه شهری نتوانسته نه تنها در تهران بلکه در سایر کلانشهرهای کشور اجرایی شود.

جمالی نژاد تاکید کرد: دلیل اصلی اجرا نشدن قانون مدیریت یکپارچه شهری مقاومت سازمان های دولتی در مقابل واگذاری برخی از اختیارات به شهرداری هاست، اما لازم است که درباره ضرورت اجرای این طرح مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران ضمن ارتباط با سایر سازمان های اجرایی و خدماتی شهر تهران درباره دلایل ضروری اجرای مدیریت یکپارچه شهری تحقیق کند. همینطور، اطلاعات و نتایج پروژه ها را در اختیار سایر شهرداری ها قرار دهد.

معاون عمرانی وزیر کشور با اشاره به ضرورت استفاده از تکنولوژی های نوین در اداره شهرها گفت: اداره شهرها در شر ایط کنونی نیازمند استفاده بهینه از دانش نوین و تکنولوژی های پیشرفته است و مدیریت شهری با رصد تحولات و پیشرفت های سایر علوم، آنها را می تواند در حل موضوعات شهری مورد استفاده قرار دهد.

وی به ضرورت جاری بودن سیاست های ابلاغی رهبر انقلاب در برنامه های مدیریت شهری اشاره کردند و همچنین بر لزوم تعامل و بهره گیری از ظرفیت نهادهای بین المللی تاکید نمودند.

گفتنی است، در این جلسه گزارش عملکرد و پروژه های این مرکز توسط رئیس مرکز ارائه شد و زمینه های همکاری در سطح ملی مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.