خبر » زنان و جوانان » نبض جامعه
کد خبر : 26152
پنجشنبه - 12 فروردین 1400 - 08:30

نقش مهم درک متقابل در استحکام خانواده

یکی از مهمترین مواردی که تاثیر چشمگیری در استحکام خانواده دارد و باعث می شود که ستون های خانواده از استحکام بهتری برخوردار شوند، درک متقابل زن و شوهر است.

نقش مهم درک متقابل در استحکام خانواده

یکی از مهمترین مواردی که تاثیر چشمگیری در استحکام خانواده دارد و باعث می شود که ستون های خانواده از استحکام بهتری برخوردار شوند، درک متقابل زن و شوهر است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، هنگامی که زوج ها در ارتباط با موضوعی خاص با یگدیگر توافق ندارند، باید در محیطی آرام با یکدیگر صحبت و موضوع را حل کنند.اگر زوج ها درک مناسبی از ازدواج داشته باشند در درک متقابل نیز بهتر عمل می‌کنند. برای درک هرچه بیشتر همدیگر باید نیاز‌های خود و طرف مقابل را شناسایی و به صورت شفاف نیاز‌های خود را طلب کرد.

افسانه صمدزاده روانشناس و عضو اصلی انجمن های علمی کشور و مطالعات خانواده  درباره تفاوت بین سازش و سازگاری، اظهار داشت: سازش یعنی پذیرش بی قید و شرط شرایط موجود، برآورده کردن انتظارات همسر، بی آن که چون و چرایی در کار باشد و این که زوج ها بتوانند اظهار نظر کنند.

وی عنوان کرد : اما سازگاری یعنی این که زوج ها از حقوق خود دفاع می کنند و در عین حال فکر حقوق همسر خود نیز هستند، در سازگاری آرامش وجود دارد و هریک از زوج ها می دانند در چه مواقعی باید عقب نشینی کنند. در حالی که در سازش ، توهین و تحقیر و پایمال شدن حق وجود دارد.

*معنی درک متقابل 

این روانشناس گفت: درک مقابل به معنای باور قلبی و یقین است، اینکه اما و اگری برای چیزی که به آن باور پیدا می کنیم نیاوریم. وقتی از درک متقابل صحبت می کنیم باید در نظر داشته باشیم که این مجموعه گیرنده ها و سنسورهای ماست که باعث دریافت تجارب مختلف در سبک و سطح زندگی می شود.

وی افزود: وقتی استنباط درستی از موضع طرف مقابل خود نداریم یا به بیانی نمی توانیم او را درک کنیم ، به این دلیل است که ما تفاوت های بنیادی از حیث نظر، عقیده و  سطح فرهنگ را با فرد روبه رو داریم .بنابراین هیچ وقت نمی توانیم شخص دیگری را به طور کامل درک کنیم.

صمدزاده عنوان کرد:  می توانیم تلاش کنیم تا حدودی متوجه شرایط خواسته های وی شویم، حتی اثر هریک از انگشتان یک دست با دیگری متفاوت است. وقتی در شرایط و مشکلات مشابه قرار می گیریم باز هم نمی توانیم بگوییم که می توانیم همدیگر را درک می کنیم. چون پیشینه، میزان مقاومت، آستانه تحمل ما به مشکلات و بسیاری موارد دیگر، به ما اجازه نمی دهند که بتوانیم کاملا یکدیگر را درک کنیم.

این روانشناس تصریح کرد: درک متقابل در زندگی زناشویی و روابط بین همسران بسیار مهم است، وقتی از سرکار به منزل می آییم فکر نکنیم همسرمان بیکار بوده یا ما چون بیرون از منزل کار می کنیم اجازه داریم در خانه هیچ کاری انجام ندهیم. در نظر داشته باشیم همسرمان هم با انجام کارهای خانه خسته است، بنابراین سزاوار برخوردی شایسته از طرف ماست.

وی خاطرنشان کرد: به همین نسبت زن هم باید توجه داشته باشد که همسرش وقتی به خانه می آید نیاز به توجه و همراهی دارد.داشتن چنین نگرشی در تمام روابط، یعنی در نظر گرفتن خواسته ها، علایق و نیازهای طرف مقابل، به ما کمک خواهد کرد در ارتباطمان موفقیت بیشری داشته باشیم.
صمدزاده بیان کرد: در برخورداری از درک متقابل “تلافی ” یا ” مقابله به مثل ” بزرگترین مانع به شمار می آید. وقتی فکر می کنیم اگر طرف مقابل ما به وظایف خود عمل نکرد ماهم مثل او رفتار خواهیم کرد، هیچ گاه نمی توانیم او را درک کنیم.

*تاثیر درک متقابل

این روانشناس گفت: زندگی مشترک نیازمند به اجرا در آوردن مهارت های زناشویی است تا بتوان آن را پایدار نگه داشت و حفظ کرد. درک متقابل زوجین از مهمترین مواردی است که در صورت رعایت کردن آن می توان از بسیاری از مشکلات پیشگیری کرد.

وی تاکید کرد: یکی از مهمترین این جاذبه ها که تاثیر بسیار چشمگیری در استحکام خانواده داشته و باعث می شود که ستون های خانواده از استحکام بهتری برخوردار شوند، درک متقابل زن و شوهر است. در حقیقت همان طوری که زوجین برای آغاز زندگی مشترک احتیاج به یک سری وسایل اولیه دارند تا رفاه آنان تامین شود، در زمینه رابطه زناشویی نیز احتیاج به آگاهی داشته تا در این فرآیند نیز کامیاب شود، که آگاهی و چگونگی از ادراک متقابل زن و شوهر یکی از اساسی ترین راهکارهای روان شناختی بین زوج ها است، زندگی مشترک از دو زندگی تشکیل می شود که زن و شوهر هر کدام از تشکیل خانواده و ازدواج خود، اهداف و نیازهایی داشته اند.

صمدزاده افزود: زوج ها وقتی درک می کنند که دو انسان با دو مغز، تاریخچه رشدی متفاوت، هیجان و نیاز متفاوت هستند و این تفاوت ها را می پذیرند و به آن احترام می گذارند. در زمان حل تعارضاتشان پیرامون یک موضوع صحبت می کنند و موضوع را شبیه مسئله ای قابل حل می بیند. این گروه از زوج ها در گفت‌وگوهایشان بخشی از درخواست های همسرشان را که قبول دارند، تصدیق می کنند و بعد از آن بخشی که با آن مخالف هستند را به همراه پیشنهادشان مطرح می کنند و حتی ممکن است آن ها هم نتوانند تعارضات را حل کنند، با این وجود سعی می کنند از روابط و تعاملشان مراقبت کنند.

*تکنیک برای درک متقابل

صمدزاده درباره راهکارهای درک متقابل زوج ها در زندگی مشترک، گفت: به زبان بدن یکدیگر توجه کردن، بین حرف طرف مقابل حرف نزدن و به حرف های طرف مقابل به صورت کامل گوش دادن و سپس پاسخ دادن به آن ها از مواردی هستند که می توان اشاره کرد.

وی اظهار داشت:  بیان کردن شفاف خواسته ها از موارد مهم دیگری است که می توان نام برد. طوری خواسته های خود را مطرح کنید که شخص مقابل کاملا متوجه شود، زمانی که خواسته شفاف و مستقیم بیان شود امکان بیشتری برای رسیدن به هدف به وجود می آورد.

این روانشناس تاکید کرد: در رابطه ها باید مراقب کلمات “همیشه” و “هرگز” بود و از آن ها تا حد امکان استفاده نکرد. این کلمه ها حقیقت را نشان نمی دهند و باعث واکنش تدافعی می شود. داشتن همدلی لازم در رابطه اهمیت دارد و این همدلی زمانی می تواند به خوبی انجام شود که افراد بتوانند به هیجانات خود، نظیر خشم و عصبانیت کنترل لازم را داشته باشند.

*اطمینان از درک طرف مقابل

وی افزود: در ابتدا سعی کنید که از نگرانی ها، موضوع و احساس شخص مقابل مطمئن شوید و بعد نظرات خود را بیان کنید. در چنین مواردی می توانید خلاصه ای از آن چه که فهمیده اید را بیان کنید، قبل از این که نظری دهید، با این کار متوجه می شوید که صحبت طرف مقابل را درست درک کرده اید.

*خودتان را به‌جای طرف مقابل بگذارید

صمدزاده گفت: برای بررسی کامل موضوع و رسیدن به نتیجه ای کاملا صحیح، می توانید این کار را امتحان کنید. سعی کنید خودتان را به جای شخص مقابل بگذارید و تلاش کنید که برای به کرسی نشاندن نظر طرف مقابل به هر دری بزنید. سعی کنید موضع مخالف نظر خودتان را برنده کنید. این راهی است برای درک همه زوایای موضوع و بررسی درست دیدگاه های مختلف هر دو طرف، هم چنین این تکنیک باعث ایجاد یک دلی و تحمل بیشتر نظرهای متنوع می شود.