آژیر » خبر » نبض جامعه
کد خبر : 26037
دوشنبه - 9 فروردین 1400 - 07:30

روش های ایمن‌ ماندن از خطرات صاعقه

شهروندان مستقر در خودرو نیز توصیه شده است تا هنگام رانندگی در طوفان از درختان و تیر‌های برق فاصله بگیرند و داخل خودرو بمانند، رادیو را روشن نگه داشته، سرعت خودری خود را به ویژه در بزرگراه‌ها کاهش داده و با سرعت مطمئنه حرکت کنند.

روش های ایمن‌ ماندن از خطرات صاعقه

معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر استان یزد برای امان ماندن از صاعقه توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،  حامد صدیقی گفت: شهروندان در زمان طوفان و وزش باد شدید حتی المقدور در خانه بمانند و از تردد غیر ضروری پرهیز کنند، اجسام معلق مانند گلدان و اشیاء رها شده در محوطه تراس و پشت بام را تثبیت یا جمع‌آوری کنند و از حضور در فضا‌های باز گردشی و تفریحی پرهیز و تردد کودکان و سالخوردگان در سطح شهر انجام نشود.

صدیقی عنوان کرد:  استفاده نکردن از موتور سیکلت و دوچرخه، تردد نکردن در مجاورت ساختمان‌های در حال ساخت، تابلو‌های مستقر در سطح شهر، تیر‌های برق، کابل‌های فشار قوی و تجمع نکردن در محدوده و محل وقوع حوادث احتمالی به شهروندان توصیه شده است.

وی  اظهار داشت: در صورتی که در خانه هستند ضمن حفظ خونسردی از شیشه پنجره‌ها فاصله بگیرند، چراغ قوه یا شمع در دسترس داشته باشند، مقداری آب ذخیره کنند و به دلیل احتمال قطع برق از آسانسور استفاده نکنید و همچنین تمامی درها، دریچه‌ها و پنجره‌ها را بسته نگه دارند.

معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر استان یزد گفت: بهترین اقدام در این باره حضور در فضا‌های سر پوشیده تا پایان طوفان و استفاده از دستمال مرطوب برای تنفس راحت‌تر و جلوگیری از ورود گرد و غبار به دهان و بینی است.

صدیقی خاطر نشان کرد: فاصله گرفتن از ساختمان‌هایی با نمای شیشه‌ای، پرهیز از رفتن به نقاط بلند و دوری از درختان هنگام وقوع صاعقه و رعد و برق، فاصله گرفتن از سیم‌های رها شده برق و استفاده نکردن از پل‌های عابر پیاده در صورت تشدید طوفان از دیگر توصیه‌های عنوان شده است.

وی افزود: در عین حال به شهروندان مستقر در خودرو نیز توصیه شده است تا هنگام رانندگی در طوفان از درختان و تیر‌های برق فاصله بگیرند و داخل خودرو بمانند، رادیو را روشن نگه داشته، سرعت خودری خود را به ویژه در بزرگراه‌ها کاهش داده و با سرعت مطمئنه حرکت کنند، در صورت شدید بودن طوفان نیز خودرو را سمت راست خیابان و در جهت وزش باد متوقف کنند.

صدیقی اظهار داشت: برای حفظ تعادل فشار هوای داخل خودرو شیشه پنجره را پایین کشیده، چراغ‌های مه‌شکن را روشن، فاصله طولی و جانبی مطمئن را از سایر خودرو‌ها حفظ کنند و همچنین رانندگان مراقب عابران پیاده باشند.

معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر استان یزد گفت: همچنین به شهروندان توصیه می‌شود به شایعات و اطلاعات غیرموثق توجه نکنند و صرفا اخبار را از طریق رسانه‌های معتبر دنبال کنند.