خبر » نبض جامعه
کد خبر : 25964
شنبه - 7 فروردین 1400 - 10:00

توزیع بسته‌های معیشتی در ۱۰ مرحله توسط سازمان اوقاف

تولید و توزیع بیش از ۳۰ میلیون ماسک، توزیع بسته‌های معیشتی در ۱۰ مرحله به ارزش بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان و توزیع غذای گرم در میان نیازمندان از جمله برنامه‌های سازمان اوقاف به ویژه معاونت فرهنگی ـ اجتماعی این سازمان در سال ۹۹ بود که در سراسر کشور اجرا شد.

توزیع بسته‌های معیشتی در ۱۰ مرحله توسط سازمان اوقاف

معاون فرهنگی ـ اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن تشریح برنامه‌های گوناگون این معاونت در سال ۹۹، از توزیع بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان بسته‌های معیشتی در میان اقشار آسیب‌پذیر کشور از عواید وقف خبر داد.

به گزارش ایکنا، با شیوع بیماری کرونا در کشور، بسیاری از برنامه‌ها و فعالیت‌های سازمان‌های گوناگون تغییر کرد و رنگ و بوی دیگری به خود گرفت، یکی از سازمان‌هایی که با شیوع کرونا و پس از بیانات رهبر انقلاب مبنی بر ضرورت کمک مؤمنانه و مواسات، به صورت جدی وارد حوزه خدمت‌رسانی به مردم شد، سازمان اوقاف و امور خیریه بود.

تولید و توزیع بیش از ۳۰ میلیون ماسک، توزیع بسته‌های معیشتی در ۱۰ مرحله به ارزش بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان و توزیع غذای گرم در میان نیازمندان از جمله برنامه‌های سازمان اوقاف به ویژه معاونت فرهنگی ـ اجتماعی این سازمان در سال ۹۹ بود که در سراسر کشور اجرا شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا عادل، معاون فرهنگی ـ اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، ضمن تشریح برنامه‌های این معاونت در سال ۹۹، به شیوع کرونا در کشور و تأثیر آن در روند اجرای برنامه‌های نهادها و سازمان‌های گوناگون پرداخت و اظهار داشت: کرونا تمامی برنامه‌های دنیا را در ابعاد مختلف تحت تأثیر قرار داد و یکی از حوزه‌هایی که تأثیر زیادی گرفت، حوزه فرهنگی و اجتماعی بود. این شرایط باعث شد که در این حوزه جریان‌های جدیدی ایجاد شود و فعالیت‌های تازه‌ای مد نظر قرار گیرد و بسیاری از برنامه‌ریزی‌هایی که امکان اجرا نداشتند، برگزار نشدند.

عادل عنوان کرد: معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف نیز در سال ۹۹ برنامه‌های فراوانی را همچون مناسک، مراسم، همایش‌، اعزام مبلغ و برنامه‌های فرهنگی بقاع متبرکه برنامه‌ریزی کرد و بنا داشت که این برنامه‌ها را در سطح وسیعی در کشور اجرا کند، اما چون شیوع کرونا اجازه اجتماع را نمی‌داد، بسیاری از این برنامه‌ها تعطیل شد.

از طرف دیگر، هم در حوزه فرهنگی و هم در حوزه اجتماعی برنامه‌های جدیدی را آغاز کردیم که فتح بابی در فعالیت‌های معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف بود و تأثیرات زیادی داشت. در حوزه فرهنگی نیز فضای مجازی را خیلی جدی گرفتیم و برنامه‌های زیادی را برای تربیت مبلغانی که در حوزه فضای مجازی و رسانه فعالیت می‌کنند و نیز تربیت مبلغان سایبری اجرا کردیم.

وی با اشاره به فعال شدن کانال‌های فضای مجازی در امامزادگان در سال ۹۹، تصریح کرد: بیش از ۸۰۰ کانال فعال در امامزادگان راه‌اندازی شده است که برنامه‌های فرهنگی را با مخاطبان وسیعی در فضای مجازی پیش می‌برند. برای تولید محتوای این کانال‌ها نیز یک کانال پشتیبان در نظر گرفته شده است که این کانال با همکاری سایت راسخون و مبلغانی که به آن‌ها اشاره شد، روزانه به تولید محتوا در قالب کلیپ، موشن‌گرافی، متن‌نوشته و عکس‌نوشته و پادکست می‌پردازد و این تولیدات را با موضوعات قرآن، حدیث، روایات، سبک زندگی، اخلاق، مسائل روز، بحث‌های مربوط به خانواده و کودک و نوجوان و کرونا در اختیار کانال‌های امامزادگان قرار می‌دهد.

معاون فرهنگی ـ اجتماعی سازمان اوقاف افزود: در حال برنامه‌ریزی و بررسی فعالیت‌های دیگری در فضای مجازی هستیم و در امامزاده‌ها نیز بیشتر در مناسبت‌های گوناگون و در جاهایی که امکان حضور مردم نبود، برنامه‌های مختلفی را به صورت زنده در فضای مجازی و رسانه‌ها اجرا کردیم. در دهه اول محرم  تمامی امامزاده‌ها در اختیار هیئت‌های مذهبی قرار گرفت تا از این فضا برای اجرای برنامه‌های خود همراه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی استفاده کنند.

عادل با اشاره به برنامه‌های اجتماعی این معاونت در سال ۹۹، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط معیشتی و اقتصادی جامعه و با تأکید رهبر انقلاب بر کمک‌های مؤمنانه، از ابتدای سال ۹۹ تهیه بسته‌های معیشتی را در دستور کار سازمان قرار دادیم و تا پایان سال نیز طی ۱۰ مرحله به اجرای این طرح اقدام کردیم که دهمین مرحله با عنوان «تبرکات مهدوی» اجرا ‌و بسته‌های معیشتی از سوی مراکز افق و از محل منابع موقوفات مرتبط، کمک‌های خیران و متولیان و نذورات بقاع متبرکه تهیه و توزیع شد.

وی  گفت: در اجرای ۱۰ مرحله از طرح توزیع بسته‌های معیشتی، بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار بسته در میان اقشار آسیب‌پذیر و نیازمندان توزیع شد که ارزش ریالی این بسته‌ها بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان بود و اقشار مختلف متأثر از شیوع کرونا و آسیب‌پذیر مورد حمایت سازمان اوقاف قرار گرفتند. در بحث بهداشتی نیز برنامه‌های امامزاده‌های کشور تعطیل شده بود، اما تمامی بقاع متبرکه با هشتگ «بقاع متبرکه تعطیل نیست» فعالیت‌ خود را آغاز کردند. کارگاه‌های تولید ماسک در امامزادگان ایجاد و بالغ بر ۳۰ میلیون ماسک تولید و به صورت رایگان در بین مردم، امکان عمومی، بیمارستان‌ها و مراکز درمان بیماران کرونایی توزیع شد.

عادل با بیان اینکه طی سال گذشته بیش از دو میلیون بسته بهداشتی را شامل مواد ضدعفونی‌کننده، دستکش و ماسک در میان مردم توزیع کردیم، اظهار داشت: همچنین، توزیع غذای گرم از دیگر برنامه‌های اوقاف بود و بسته‌های حاوی غذای گرم در بیمارستان‌ها، نقاهتگاه‌ها و حاشیه شهرها بین افراد و اقشار آسیب‌پذیر توزیع شد. حوزه اجتماعی در سال گذشته حوزه پررنگی در فعالیت‌های سازمان اوقاف بود و در سطح کشور نیز همکاران ما، هیئت‌های امنا، مراکز افق امامزادگان، خیّران و متولیان کمک بسیار خوبی به ما کردند تا بتوانیم برنامه‌های اجتماعی سازمان را به خوبی اجرا کنیم.

معاون فرهنگی ـ اجتماعی سازمان اوقاف با اشاره به اجرای همایش‌های گوناگون در سال ۹۹، گفت:  با توجه به اینکه امسال بخشی از همایش‌های ما به دلیل شیوع کرونا اجرا نشد، در بُعد فرهنگ‌سازی وقف اقدام به برنامه‌ریزی و اجرای همایش‌‌های مختلف کردیم که یکی از آنها، همایش «وقف و تمدن نوین اسلامی» بود.

همایش «وقف و سلامت» را نیز در سال ۹۹ آغاز کردیم که فراخوان این همایش بین‌المللی منتشر شده و فراخوان هفتمین جشنواره «وقف؛‌ چشمه همیشه جاری» نیز در هشت رشته منتشر شده و آثار بسیار خوبی به جشنواره ارسال شده است و علاقه‌مندان تا پایان فروردین‌ فرصت دارند که آثار خود را به جشنواره ارسال کنند. برگزاری مراسم اختتامیه این جشنواره‌ها نیز به میزان شیوع کرونا بستگی دارد، اگر وضعیت کشور به سمت سلامت و بهبودی برود، این مراسم حضوری و در غیر این‌ صورت مجازی برگزار خواهد شد.