خبر » سلامت » نبض جامعه
کد خبر : 25928
جمعه - 6 فروردین 1400 - 08:00

دیابت و علائم آن از نگاه طب سنتی

یک متخصص تغذیه درباره انواع دیابت گفت: دیابت از منظر سنتی به دو گروه گرم و سرد تقسیم می شود، دیابت گرم ناشی از غلبه سودا بر صفرا است و دیابت سرد حاصل بلغم سوخته است.

دیابت و علائم آن از نگاه طب سنتی

یک متخصص تغذیه درباره انواع دیابت گفت: دیابت از منظر سنتی به دو گروه گرم و سرد تقسیم می شود، دیابت گرم ناشی از غلبه سودا بر صفرا است و دیابت سرد حاصل بلغم سوخته است که کلیه و سیستم گوارش را درگیر می کند.

به گزارش فارس، ودود خوش طینت دکترای تغذیه درباره انسولین به عنوان ماده ای شاخص در جذب غذاها گفت: غذایی که می خوریم در داخل بدن به موادی قابل جذب برای سلول تبدیل می شود. این غذا در نهایت تبدیل به گلوکز می شود، گلوکز در سراسر بدن توسط رگ ها به همراه خون می چرخد و در نهایت به وسیله انسولین از رگ ها خارج شده و توسط سلول ها جذب می شود اگر انسولین وجود نداشته باشد این گلوگر داخل خون باقی می ماند بدون اینکه بتواند توسط سلول ها جذب شود.

وی افزود: در طب سنتی دیابت به دو گروه سرد و گرم تقسیم می شود. دیابت گرم ناشی از غلبه سودا بر صفرا است در این حالت افزایش چربی و غلظت خون اتفاق می افتد و برخی اندام ها سیاهرنگ می شوند و در این حالت باید تصفیه کبد توسط پزشک انجام شود.

خوش طینت درباره علائم دیابت سرد هم اظهار داشت: دیابت سرد حاصل بلغم سوخته است که کلیه و سیستم گوارش را درگیر می کند. در این حالت بیمار یبوست و گزگز بدن دارد و خون به دست و پایش نمی رسد و همیشه از سردی شکایت دارد. در طب سنتی ۶ دستور کلی آب و هوا، خواب و بیداری، تغذیه، ورزش، استراحت، انقباض، استفراغ و احتباس و حالات روح را داریم. ما باید به این ۶ نکته اصلی دقت کنیم.

این متخصص تغذیه افزود: در مورد افراد دیابتی باید گفت آب و هوا دست ما نیست. بهترین موقع خواب بسته به فصل سرد و گرم خوابیدن در ساعات ۱۰ یا ۱۱ شب تا اذان صبح است خواب عمیق و یکدست باعث تنظیم هورمون ها می شود. عدم خواب درست در جامعه باعث ایجاد و شدت دیابت می شود. مورد بعدی ورزش است که حتما باید بیماران دیابتی ورزش کنند.

وی عنوان کرد : ورزش باید فقط در حد سرخ شدن باشد و موجب تعریق ملایم شود. دیابتی ها نباید ورزش سنگین کنند چون افت قند پیدا می کنند. مورد بعدی حالات روحی است استرس باعث افزایش قند خون می شود بنابراین بیماران دیابتی باید از استرس و خبرهای بد دوری کنند.

خوش طینت گفت: در مورد احتباس و استفراغ هم ماندن و دفع مواد مختلف غذایی در بدن شاخصی مهم است و در این بین باید از مواد غذایی استفاده کنیم تا دفع مدفوع داشته باشیم و اگر یبوست داشتیم  به پزشک مراجعه کنیم و مورد آخر تغذیه است به افراد دیابتی توصیه می شود غذا را به طور کامل بجوند. آنها باید از لقمه های کوچک استفاده کنند. از خوردن آب و مایعات درحین غذا خوردن بپرهیزند. آب یخ ممنوع است و دیابتی ها باید ۶ تا ۷ وعده غذایی کوچک مصرف کنند و از مواد غذایی مثل هندوانه که قند خون را بالا ببرند بپرهیزند.