آژیر » خبر » نبض جامعه
کد خبر : 25872
پنجشنبه - 5 فروردین 1400 - 07:30

مواظب سوءاستفاده از کارت های بانکی باشید

کارت‌هایی که مجرمان سایبری برای دیگران پول واریز کرده و وجه نقد دریافت می‌کنند کارت‌های اسکیمر شده‌ای است که مجرمان تلاش دارند با این ترفند رد پای مجرمانه خود را پاک کرده و دیگران را مقصر جلوه دهند!

مواظب سوءاستفاده از کارت های بانکی باشید

رئیس مرکز تشخیص ‌و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا به شهروندان و مسافران نوروزی توصیه کرد: اگر افراد ناشناس تقاضای استفاده از خدمات بانکی به وسیله کارت بانکی شما را داشتند، به هیچ‌ وجه آن را نپذیرید.

به گزارش گروه حوادث و انتظامی آوای جامعه،  علی‌محمد رجبی با بیان اینکه شهروندان در هنگام استفاده از دستگاه‌های خودپرداز مراقب مجرمان سایبری باشند، اظهار داشت : این افراد در کنار دستگاه‌های خودپرداز بانکی خود را مسافر نوروزی معرفی می کنند و با بیان اینکه نیاز به پول نقد دارند از شهروندان می‌خواهند که مبلغی را برای آنها کارت به کارت کرده و پس آنها آن مبلغ را دریافت کرده و به آنها بدهند.

وی افزود: کارت‌هایی که مجرمان سایبری برای دیگران پول واریز کرده و وجه نقد دریافت می‌کنند کارت‌های اسکیمر شده‌ای است که مجرمان تلاش دارند با این ترفند رد پای مجرمانه خود را پاک کرده و دیگران را مقصر جلوه دهند، از این رو شهروندان به درخواست واریز وجه به حساب و دریافت و تحویل آن به دیگران پاسخ مثبت ندهند.

سرهنگ رجبی خاطرنشان کرد:  در صورتی که کارت کپی اسکیمر شده باشد و وجهی در این خصوص به حساب آن افراد واریز شده باشد ، شخص مذکور باید پاسخگو در مراجع قضائی باشد، بنابراین بهتر است برای افراد ناشناس عملیات بانکی انجام ندهید.

این مقام انتظامی درباره شگردهای دیگر مجرمان سایبری گفت: آنها با حضور در کنار دستگاه‌های خودپرداز بانکی با بیان اینکه نیازمند پول نقد برای عیدی دادن هستند و کارت بانکی به همراه ندارند از شهروندان می‌خواهند که از طریق گوشی پول به حساب آنها واریز کرده و آنها با کارت بانکی خود پول را برداشت و به آنها تحویل دهند.

وی افزود: این مجرمان سایبری با رسیدسازهای جعلی نصب شده بر روی گوشی‌های هوشمند و با این ترفند بدون واریز هیچ گونه پولی به حساب شهروندان از آنها پول دریافت می‌کنند.

وی تاکید کرد: برای افراد ناشناس خدمات بانکی ارائه ندهید و اگر کسی از شما چنین درخواستی داشت، حتما قبل از واریز وجه به حساب شما، مانده موجودی گرفته و بعد از واریز نیز دوبار مانده موجودی بگیرید که در صورت واریز وجه برای آنها پول دریافت کنید.

سرهنگ رجبی ادامه داد: سارقان کف زن نیز با پرسه زدن در اطراف دستگاه‌های خودپرداز از شما می‌خواهند برای آنها پول واریز کرده و وجه نقد آن را دریافت کنید که وجه پرداختی به شما کمتر از رقم واریزی خواهد بود .

این مقام انتظامی با اشاره به اینکه آگاهی‌بخشی و پیشگیری از وقوع جرایم در فضای مجازی از اولویت‌های پلیس فتا است، به شهروندان توصیه کرد: در صورت مشاهده هرگونه مورد مشکوک یا تهدید توسط مجرمان اینترنتی، موضوع را در اولین فرصت به پلیس اطلاع دهند و به‌صورت مستمر برای مطالعه هشدارهای سایبری و مصونیت از شگردهای مجرمانه به سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir مراجعه کنند.