آژیر » خبر » نبض جامعه
کد خبر : 25315
جمعه - 22 اسفند 1399 - 09:00

رواج اختلالات ناشی از مصرف موادمخدر در جمعیت کم بهره‌مند اقتصادی

مدیرکل امور بین‌المللی محیط زیست و توسعه پایدار وزارت امور خارجه گفت: ابتلا به اختلالات ناشی از مصرف موادمخدر در میان جمعیت کم بهره‌مند اقتصادی رواج بیشتری دارد.

رواج اختلالات ناشی از مصرف موادمخدر در جمعیت کم بهره‌مند اقتصادی

مدیرکل امور بین‌المللی محیط زیست و توسعه پایدار وزارت امور خارجه با یادآوری اینکه همه‌گیری جهانی کووید ۱۹ جهان را در یک بحران اقتصادی بی‌سابقه قرار داده، گفت: ابتلا به اختلالات ناشی از مصرف موادمخدر در میان جمعیت کم بهره‌مند اقتصادی رواج بیشتری دارد.

به گزارش گروه حوادث و انتظامی آوای جامعه، محسن اسپری در نشست گفت وگوی صمیمانه و تعاملی دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با سفرا و نمایندگان سیاسی مستقر در تهران که با هدف ارتقاء همکاری‌های بین‌المللی در مبارزه با موضوع جهانی موادمخدر برگزار شد، با بیان اینکه براساس گزارش جهانی موادمخدر در سال ۲۰۲۰، مصرف موادمخدر در سراسر جهان رو به افزایش است، گفت: نوجوانان و جوانان بیشترین سهم مصرف‌کنندگان موادمخدر را تشکیل می‌دهند و موادی مانند کوکائین متعلق به افراد ثروتمند جوامع و جهان است.

وی تاکید کرد: ابتلا به اختلالات ناشی از مصرف موادمخدر در میان جمعیت کم بهره‌مند اقتصادی رواج بیشتری دارد.

مدیرکل امور بین‌المللی محیط زیست و توسعه پایدار وزارت امور خارجه با یادآوری اینکه همه‌گیری جهانی کووید ۱۹، جهان را در یک بحران اقتصادی بی‌سابقه قرار داده که می‌تواند به‌طور بالقوه‌ای در بازار موادمخدر اختلال ایجاد کند، تصریح کرد: افزایش بیکاری و فقدان فرصت باعث می‌شود تا افراد فقیر و محروم درگیر الگوی مصرف پرخطر مواد و همچنین دچار اختلالات مصرف موادمخدر شوند و به سمت فعالیت‌های غیرقانونی مرتبط با موادمخدر چه تولید و یا حمل‌ونقل روی آورند.

وی افزود: کشت و تولید مواد افیونی در افغانستان در حال گسترش و رو به فزونی است و ایران هم‌جوار با بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد افیونی است که هر گونه تحول در کشت و تولید مواد افیونی در آن کشور می‌تواند برنامه‌های کاهش تقاضا و کاهش عرضه ایران را تحت تأثیر بگذارد.

مدیرکل امور بین‌المللی محیط زیست و توسعه پایدار وزارت امور خارجه تاکید کرد: به‌رغم این مشکلات و موانع، ایران با سازمان‌های بین‌المللی ذی‌ربط از جمله آژانس‌های تخصصی موادمخدر و هیات بین‌المللی کنترل موادمخدر سازمان ملل متحد همکاری تنگاتنگی دارد که می‌توان به تأسیس مرکز منطقه‌ای ظرفیت‌سازی و پژوهش در درمان اختلالات ناشی از سو مصرف در تهران اشاره کرد.

اسپری گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده است تا دستاوردها، تجارب موفق و همچنین ظرفیت‌های منطقه‌ای خود را در عرصه کاهش عرضه و کاهش تقاضا با جامعه جهانی از طریق کمیسیون موادمخدر سازمان ملل به اشتراک گذارد، همچنین نیاز است تا به برنامه‌های مبارزه با موادمخدر جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش کمک و مساعدت شود.

برنامه جدید مشارکت ایران برای سال‌های ۲۰۲۵- ۲۰۲۱ در حال نهایی شدن است
همچنین الکساندر فدولوف نماینده دفتر مقابله با موادمخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) در این نشست با بیان اینکه این دفتر از سال ۱۹۹۹ در زمینه‌های کاهش عرضه و ظرفیت‌سازی در مدیریت مرزها و کنترل مرزها، کاهش تقاضا، کاهش آسیب و HIV و توسعه جایگزین و معیشت پایدار با دولت جمهوری اسلامی ایران رابطه نزدیک و تنگاتنگی دارد، گفت: برنامه جدید مشارکت کشوری ایران برای سال‌های ۲۰۲۵- ۲۰۲۱ در حال نهایی شدن است.

وی افزود: ایران در یکی از مسیرهای عمده قاچاق و ترانزیت موادمخدر از منشاء افغانستان به مقصد اروپا، خاورمیانه و شمال و شرق آفریقا واقع شده است.

فدولوف خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش جهانی موادمخدر دفتر UNODC در سال ۲۰۲۰، ۹۱ درصد کشفیات جهانی تریاک و ۳۳ درصد کشفیات جهانی هروئین و مرفین توسط جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.

وی با بیان اینکه موادمخدر و شبکه‌های جرایم سازمان یافته موادمخدر همچنان یک چالش جهانی هستند، گفت: موادمخدر جنبه‌های گوناگون زندگی را از بین می برد و به جوامع آسیب می زند و همه کشورها از این مسئله متاثر هستند.