خبر » زنان و جوانان » نیمکت
کد خبر : 25198
چهارشنبه - 20 اسفند 1399 - 07:00

گذشته، حال و آینده حوزه های علمیه خواهران / فارغ التحصیلی ۹۰ هزار طلبه خواهر

مدیر حوزه های علمیه خواهران​ با اشاره به تحصیل ۸۰هزار طلبه در حوزه های علمیه خواهران، گفت: در ۲۵ سال ۹۰ هزار طلبه از حوزه های علمیه خواهران و جامعه الزهرا فارغ التحصیل شده اند.

گذشته، حال و آینده حوزه های علمیه خواهران / فارغ التحصیلی ۹۰ هزار طلبه خواهر

مدیر حوزه های علمیه خواهران​ با اشاره به تحصیل ۸۰هزار طلبه در حوزه های علمیه خواهران، گفت: در ۲۵ سال ۹۰ هزار طلبه از حوزه های علمیه خواهران و جامعه الزهرا فارغ التحصیل شده اند.

به گزارش گروه زنان و جوانان آوای جامعه،  حجت الاسلام «عبدالکریم بهجت پور»، گزارشی از فعالیت ها و اقدامات انجام شده توسط حوزه های علمیه خواهران ارایه کرد.

مدیر حوزه های علمیه خواهران​ با اشاره به جایگاه بانوان در نهاد خانواده گفت: خواهران طلبه در ۲۵ سال فعالیت حوزه های علمیه خواهران حضور موفق و موثری داشته اند و در عرصه های علمی، دینی و تربیتی به خوبی نقش آفرینی کرده اند.

وی با اشاره به فعالیت های علمی خواهران طلبه گفت: پنج هزار نفر از اساتید حوزه علمیه خواهران را اساتید خواهر تشکیل می دهد، پنج هزار استاد از شش هزار استادی که در جامعه الزهرا مشغول تحصیل هستند از اساتید خواهر می باشند.

حجت الاسلام بهجت پور افزود: با توجه به زیرساخت ها و شرایطی که فراهم شده است، امکان و زمینه تحصیل خواهران طلبه در سطوح عالی تر فراهم شده است.

وی با بیان اینکه در استان های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی به صورت مستقل دفاتر نمایندگی حوزه فعال است، ادامه داد: در ۲۸ استان کشور دفتر نمایندگی حوزه فعال شده است و این مدیریت ها هر کدام چهار معاون و یک مدیر کل دارند که به امر سازماندهی طلبه ها مشغول هستند.

مدیر حوزه های علمیه خواهران گفت: تلاش کرده ایم تا فرصت را برای مدیریت کلان استانی به فارغ التحصیلان حوزوی خواهر بسپاریم.

وی با اشاره به دروسی که در حوزه های علمیه خواهران تدریس می شود، گفت: مشاوره خانواده با رویکرد اسلامی، تربیت دینی کودک و نوجوانان در مجموعه حوزه های علمیه خواهر راه اندازی شده است و همچنین تعلیم و تربیت اسلامی نیز در این حوزه ها تدریس می شود. برخی رشته ها نیز مشترک با حوزه های علمیه برادر وجود دارد اما با تأکید و توجه بیشتر بر مسایل زنان و خانواده.

وی با اشاره به فعالیت ۵۰۰ حوزه علمیه خواهر در سطح کشور گفت: ۲۶۰ مدرسه علمیه را نوسازی کرده و ویژه بانوان راه اندازی شده اند.

حجت الاسلام بهجت پور با اشاره به افتتاح ۴۲ پروژه آموزشی و کمک آموزشی حوزه های علمیه خواهران در سطح کشور گفت: نیمی از اعتبارات پروژه ها از محل کمک های خیرین تامین شده بود و مابقی نیز از طریق اعتبارات دولتی و حوزه های علمیه کشور تامین شده بود.

وی  با اشاره به دو رویکرد و وظیفه اصلی حوزه های علمیه خواهران گفت: تربیت اسلامی و دینی و مرجعیت تثبیت یافته حوزه های علمیه خواهران در مسایل مرتبط با خواهران در افق ملی و فرا ملی دو وظیفه اصلی حوزه های علمیه خواهران است.

مدیر حوزه های علمیه خواهران خاطرنشان کرد: ارزیابی می کنیم سرعت ما مناسب است تا در زمان مقرر به اهداف تعریف شده برای حوزه های علمیه خواهران برسیم و افقی که گفته شده است تا ۱۴۱۴ باید به آن برسیم، افقی است که زمینه ها و مقدمات زیادی برای رسیدن به آن باید طی کنیم و اقدامات تمهیدی زیادی باید برای آن انجام شود تا به اولین ایستگاه تحقق اهداف کلان حوزه برسند و شروع به تولید کنند.

حجت الاسلام  بهجت پور تصریح کرد: مرجعیت داشتن حوزه های علمیه بانوان به معنای آن است که بتوانند بهترین کارشناسان برای حل معضلات زن و خانواده را از بین زنان تربیت کنند. همچنین اساتید حوزوی، کارشناسان مذهبی و دینی و تربیتی از میان فارغ التحصیلان حوزه های علمیه خواهران باشد.

مدیر حوزه های علمیه خواهران تصریح کرد: بر اساس افق ۱۴۱۴ یعنی ۱۵ سال آینده باید بتوانیم در این بخش از توانایی های حوزه های علمیه خواهران به اهداف مان برسیم و در گام اول که از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ را شامل می شود، مجموعه استانداردهای نوشته شده برای حوزه های علمیه خواهران تقویت درونی حوزه ها با رویکرد ترمیم و رفع آسیب ها است.

وی افزود: در تهران ۷۴ مدرسه علمیه خواهران مستقر کرده ایم و توزیع سرزمینی آنها به گونه ای است که امکان سریع و آسان تحصیل و دسترسی از محل زندگی به مدرسه علمیه را فراهم کرده ایم.

وی با اشاره به تعداد طلاب فارغ التحصیل از حوزه های علمیه خواهران گفت: در ۲۵ سال فعالیت حوزه های علمیه خواهران ۶۰ هزار طلبه از مدارس علمیه خواهران فارغ التحصیل شده اند و ۳۰ هزار طلبه نیز از جامعه الزهرا فارغ التحصیل داشته ایم.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور گفت: در حال حاضر ۸۰ هزار طلبه زن در سطح ۲، ۳ و ۴ حوزه علمیه مشغول به تحصیل هستند. تلاش می کنیم تا استانداردهای مربوط به تعلیم و تربیت را برقرار کنیم و وقتی این اتفاق بیفتد، زیرساخت برای گام بعدی فراهم می شود.

حجت الاسلام بهجت پور با بیان اینکه پژوهش زیرساختی برای انجام اقدامات تاثیرگذار در حوزه های علمیه است، گفت: در حال حاضر به رغم جمعیت کم طلاب خواهر در حوزه های علمیه شاهد فعالیت تاثیرگذار آنها در حوزه های پژوهشی هستیم به طوری که از ۵۲ نفر برگزیده جشنواره پژوهشی علامه حلی ۲۵ نفر از میان خواهران طلبه بودند و این نشان می دهد که بانوان در ایران به شدت برای رشد و فعالیت در عرصه های علمی تمایل دارند.

مدیر حوزه های علمیه کشور عنوان کرد: پیش بینی کرده ایم تا سطوح ۳ و ۴ در حوزه های علمیه خواهران مستقر شوند و تلاش خواهیم کرد نهادهای پژوهشی تخصصی را در سازمان و در فاصله زمانی ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ مستقر کنیم و پس از ۵ سال حوزه علمیه خواهران به جریان نیمه تخصصی تبدیل شود.

وی با بیان اینکه تبدیل حوزه های علمیه خواهران به جریان نیمه تخصصی در افق ۱۴۰۹ به طور کامل محقق خواهد شد و برای این کار باید تلاش بسیار زیادی در ارتقای سطوح حوزه های علمیه انجام شود.

حجت الاسلام بهجت پور افزود: تعداد رشته های سطوح ۳ و ۴ حوزه های علمیه خواهران باید افزایش یابد و محور فعالیت آنها نیز تربیت نخبگانی باشد؛ بنابراین در حوزه زنان طلبه به نخبه پروری خواهیم پرداخت.

وی با اشاره به فعالیت های مرکز نشر هاجر گفت: تلاش کرده ایم تا مرکز نشر هاجر به مرکز تخصصی نشر کتاب های تخصصی زنان تبدیل شود تا بانوان بتوانند کتاب های تخصصی خود را در حوزه های دین، زن و خانواده منتشر کنند.

*راه‌اندازی رشته فقه خانواده

بهجت‌پور افزود: در رشته‌های علمی دروسی مانند «فقه خانواده» داریم؛ چرا که ضروری دانستیم بانوان فقهی بیاموزند که مرتبط با عرصۀ زن و خانواده باشد. یا راه‌اندازی رشتۀ «فقه قضا» که شامل مسائل حقوقی است و غالباً با رویکرد به مسائل زنان باید طراحی می‌شد. درباره زنان،‌ مطالعات اسلامی به قدر کافی صورت نگرفته است و از منابع اصیل کار شایسته‌ای ندیدیم. در این راستا اقدامات خوبی صورت گرفت.

«مشاوره خانواده» با رویکرد اسلامی و «تربیت دینی کودک و نوجوان» از رشته‌هایی هستند که بر آن اصرار داشتیم و راه‌اندازی شد.

وی با بیان بر اینکه در اساسنامه حوزه علمیه خواهران دو وظیفه اصلی بر عهده داریم،‌ گفت: وظیفه اول این است که باید به این سمت حرکت کنیم که بانوان با توانی کافی برای جمع بین وظایف خانوادگی‌شان و تحصیل‌شان اقدام کنند تا از یک سو حضور مؤثر در جامعه داشته باشند و هم به وظیفه خود در خانواده به خوبی رسیدگی کنند. دومین هدف این است که باید مرجعیت تثبیت‌یافته حوزه‌های علمیه خواهران را در مسائل مرتبط با زن و خانواده در ابعاد ملی و فراملی تأمین کنیم. طبق تلاش‌هایی که در دو سال گذشته انجام شد، بنا بر این شد یک ارزیابی از اقدامات گذشته‌مان داشته باشیم و ببینیم بر اساس این ارزیابی‌ها، آیا سرعتمان به حدی است که بتوانیم در زمان مناسبی این اهداف را به دست بیاوریم.