تاثیر دانشگاه در تدوین کتاب های درسی
معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی کشور گفت: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ارتباط نهادینه با حوزههای علمیه و دانشگاهها دارد و تاثیر زیادی در کیفیت آموزشی و تدوین کتابهای درسی داشته است.
معاون برنامه ریزی و تولید بستههای تربیت و یادگیری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی کشور گفت: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ارتباط نهادینه با حوزههای علمیه و دانشگاهها دارد و تاثیر زیادی در کیفیت آموزشی و تدوین کتابهای درسی داشته است.
به گزارش میزان، علی محبی، گفت: تازه ترین مصداق بهرهمندی از این ظرفیتها، ترکیب اعضای شورای برنامهریزی درسی گروههای درسی است که اساتید دانشگاهی و نمایندگان حوزه علمیه در آن دیده شده و در سال جاری نیز به خوبی عمل شده است.
محبی عنوان کرد: مصداق بارز آن، اینکه از سال گذشته با مدیریت حوزههای علمیه، مکاتبه و تعاملی صورت گرفت و نمایندگان تخصصی حوزه علمیه برای هر یک از گروههای درسی یازدهگانه معرفی و توسط گروههای درسی به جلسات شوراهای برنامهریزی دعوت شدند و از توان و ظرفیت علمی و کارشناسی آنها استفاده شد.
وی گفت: آموزش و پرورش و حوزههای علمیه باید با یکدیگر در جهت تحقق اهداف تعلیم و تربیت همکاری و تعامل داشته باشند. محتوای خوب و مناسب و معلم هر دو در موضوع تربیت محوریت دارند، بنابراین در کنار تدوین محتواهای مناسب، توانمندسازی نیروی انسانی نیز ضروری است. حوزههای علمیه کشور در بررسی و تدوین کتابهای درسی دانشآموزان مشارکت دارد که در شورای عالی آموزش و پرورش به این مهم توجه جدی میشود.
معاون برنامه ریزی و تولید بستههای تربیت و یادگیری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی کشور خاطرنشان کرد : همکاری میان حوزه و آموزش و پرورش سابقه طولانی دارد؛ اما از ۱۴ سال پیش، عنوان «ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش» تثبیت شد و در این سالها برنامهها و طرحهای متنوع و متعددی توسط این ستاد به اجرا درآمد، اما از سال گذشته موفق شدیم برنامه ۵ سالهای را با جامعیت موضوعی و مستند به مفاد سند تحول و چشم انداز حوزه طراحی کنیم.
*نقش دانشگاه در تدوین کتب درسی
وی گفت: اساتید دانشگاهی نیز همین طور با گروههای درسی و دیگر گروههای کارشناسی سازمانی در تعامل و همکاری هستند و حاصل این تعامل ارتقای برنامه درسی وکتابهای درسی از حیث علمی، ارزشی وکاربردی کردن آنها است. رویکردی که در تدوین اهداف در نظریههای نوین مطرح است، رویکرد شایستگی محور و با محوریت یادگیرنده (دانش آموز) است. رویکرد شایستگی محوری، نگاهی ترکیبی به اهداف (حاوی صفات، توانمندی ها و انگیزهها ) و فارغ از سه حیطه معروف شناختی، نگرشی و حرکتی است.