آوای شهر » خبر » نبض جامعه
کد خبر : 2491
شنبه - 6 مهر 1398 - 14:33

وضعیت هوای پایتخت در ۶ ماه نخست سال + جدول

نیمی از سال ۹۸ گذشت و در این بخش «ازن» اصلی‌ترین آلاینده هوای تهران بود. این آلاینده امسال ۲۶روز موجب آلودگی هوای پایتخت شد.

وضعیت هوای پایتخت  در ۶ ماه نخست سال + جدول

نیمی از سال ۹۸ گذشت و در این بخش «ازن» اصلی‌ترین آلاینده هوای تهران بود. این آلاینده که در هوای گرم خودنمایی می‌کند، امسال ۲۶روز موجب آلودگی هوای پایتخت شد.

به گزارش گروه شهری آوای جامعه، «حسین شهیدزاده» مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این باره گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان ۳۱ شهریور هوای تهران ۲۵ روز پاک، ۱۳۶ روز سالم، ۲۴ روز ناسالم برای گروه های حساس و یک روز ناسالم برای همه داشت.

به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، مقایسه هوای ۶ ماه نخست امسال و سال گذشته نشان می‌دهد اگرچه تعداد روزهای آلوده نزدیک به هم بوده اما روزهای پاک رشد ۳ برابری نسبت به سال ۹۷ دارد. همچنین روزهای پاک ۶ ماه نخست امسال، نسبت به مدت مشابه ۱۰سال اخیر نیز بیشتر بوده است.

شهیدزاده درباره وضعیت هوای ماه‌های گذشته امسال در تهران اظهار کرد: در فروردین و اردیبهشت هیچ روز ناسالمی به ثبت نرسیده و همه روزها کیفیت هوا مطلوب بوده است. در عین حال در تمامی روزهایی که کیفیت هوا در شرایط ناسالم برای گروه های حساس و یا ناسالم برای همه بوده، آلاینده شاخص در هوای تهران، آلاینده ازن بوده فقط در ۸روز آن ذرات معلق هم بالاتر از حد استاندارد بوده اما باز هم آلاینده ازن مقدار بیشتری داشته و به‌عنوان شاخص حساب شده است.

وی خاطر نشان کرد: همچنین بر اساس گزارش‌های رسیده، بیشترین غلظت روزانه ازن در سطح زمین در ساعات بعد از ظهر و طی ماه های گرم سال است طی امسال نیز با گرم شدن هوا از نیمه دوم خرداد ماه بر میزان غلظت این آلاینده افزوده شد.

وی افزود: در آخرین روز تابستان امسال همچنین بر اثر افزایش سرعت وزش باد و به سبب آن افزایش گرد و غباری که از غرب و جنوب غربی به تهران وارد شد، از کیفیت هوا کاسته شد تا نخستین روز ۶ ماه دوم سال هوا با شاخص ناسالم برای گروه‌های حساس مواجه شود. البته این آلودگی ناشی از تردد وسایل نقلیه نبود.

شهیدزاده خاطرنشان کرد: در ۶ماه دوم که ترددهای شهری با افزایش ۴.۵میلیونی سفرهای تحصیلی مواجه می‌شود، درصورت بروز شرایط اینورژن و پایداری جوی، هوا به سرعت برای تجمع ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون مهیا می‌شود و باید برای کنترل تردد موتورسیکلت‌ها، کامیون‌ها و وسایل نقلیه فرسوده چاره‌ای جدی اندیشیده شود.

*******

مقایسه کیفیت هوای۶ ماه نخست ۴ سال گذشته

سال پاک سالم ناسالم برای گروه‌های حساس    

ناسالم       برای همه

 

۱۳۹۵ ۱۱ ۱۵۲ ۲۳
۱۳۹۶

۹

۱۵۶ ۲۱
۱۳۹۷ ۸ ۱۵۱ ۲۷
۱۳۹۸ ۲۵ ۱۳۶ ۲۴ ۱