خبر » محیط زیست » نبض جامعه
کد خبر : 24874
پنجشنبه - 14 اسفند 1399 - 08:00

تنوع زیستی در اثر تغییر کاربری اراضی از بین می رود

بر اساس گزارش صندوق حیات وحش مهمترین دلیل از بین رفتن تنوع زیستی در کشورهای گوناگون جهان تغییر کاربری اراضی است یعنی از بین رفتن جنگل‌ها و مراتع روی سطح کره زمین.

تنوع زیستی در اثر تغییر کاربری اراضی از بین می رود

یک کارشناس تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به شعار امسال روز جهانی حیات وحش با عنوان جنگل‌ها و معیشت‌ها؛ پایداری زندگی مردم و سیاره زمین گفت: بر اساس گزارش صندوق حیات وحش مهمترین دلیل از بین رفتن تنوع زیستی در کشورهای گوناگون جهان تغییر کاربری اراضی است یعنی از بین رفتن جنگل‌ها و مراتع روی سطح کره زمین.

به گزارش ایسنا، اصغر مبارکی با اشاره به اینکه در تاریخ ۳ مارس سال ۱۹۷۳ کنوانسیون سایتیس (کنوانسیون منع تجارت گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض) در سازمان ملل تصویب شد و آغاز به کار کرد، اظهار داشت: از این‌رو ۳ مارس (۱۳ اسفند) در تقویم به‌عنوان روز جهانی حیات وحش نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه از کنوانسیون «سایتیس» به‌عنوان یکی از کنوانسیون‌های مهم در زمینه حفظ حیات وحش یاد می‌شود، تصریح کرد: هدف اصلی از تصویب چنین روزی یادآوری اهمیت حیات وحش برای انسان و نقش حفاظتی او برای حفظ حیات وحش است.

این کارشناس تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد : شعار امسال روز جهانی حیات وحش «جنگل‌ها و معیشت‌ها؛ پایداری زندگی مردم و سیاره زمین» است. از این‌رو امسال بر نقش جنگل‌ها و حفظ زیست‌بوم‌ها در حفظ حیات وحش تاکید شده است.

مبارکی با اشاره به اینکه جنگل‌ها علاوه بر کارکردهای بسیار با ارزش خود ازجمله جلوگیری از سیل، ذخیره آب و  تولید اکسیژن  زیستگاه گونه‌های جانوری و گیاهی هستند، گفت: تخریب جنگل‌ها و نابودی زیستگاه‌ها برای حیات وحش به‌شدت تهدیدکننده است.

وی تصریح کرد: بر اساس گزارش صندوق حیات وحش مهمترین علت از بین رفتن تنوع زیستی در کشورهای مختلف جهان تغییر کاربری اراضی است یعنی جنگل‌ها و مراتع روی سطح کره زمین از بین رفته است و به زمین‌های کشاورزی تبدیل شده‌اند همچنین صندوق جهانی حیات وحش تاکید کرده است که زیستگاه‌های آب شیرین (رودخانه‌ها، تالاب‌ها، دریاچه‌ها ) بیشترین آسیب را از نابودی تنوع زیستی در ۵۰ سال ادیده‌اند.

*خطرانقراض یک پنجم گونه های حیات وحش

این کارشناس تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست  با بیان اینکه یک پنجم گونه‌های حیات وحش به دلیل موضوعات مرتبط ازجمله تخریب زیستگاه و تغییر اقلیم در معرض خطر انقراض هستند، اظهار داشت: جنگل‌ها نه تنها تاثیری مستقیم روی کیفیت زندگی انسان و حفظ حیات وحش دارند بلکه معیشت جمعیت قابل توجهی از جهان وابسته به جنگل‌ها است. جاده‌سازی‌ها، آتش‌سوزی، آفات و امراض و بهره‌برداری بیش از حد و غیر مجاز از جنگل‌ها به‌طور مستقیم روی گونه‌های گیاهی و جانوری اثرگذار است و نابودی آن‌ها را به‌دنبال دارد.

مبارکی در پایان با اشاره به اینکه بر اساس آخرین گزارش صندوق جهانی حیات وحش شاخص کره حیات ۶۸ درصد کاهش یافته است که نشانگر وضعیت نزولی جمعیت گونه‌های گیاهی و جانوری جهان است، گفت: زیستگاه و گونه‌های مختلف وابسته به هم هستند و تا زمانی‌که برای حفظ زیستگاه‌ها در جهان تلاش نکنیم، درحفظ حیات وحش و گونه‌های گوناگون نیز موفق نخواهیم بود.