خبر » نبض جامعه
کد خبر : 24829
سه شنبه - 12 اسفند 1399 - 08:30

جزئیات برگزاری سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن

سی‌و ‌هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران از ۱۶ اسفندماه آغاز می‌شود و به مدت ۵ روز ادامه خواهد داشت.

جزئیات برگزاری سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه از صرفه‌جویی ۶۰ درصدی به دلیل مجازی برگزار شدن این مسابقات خبر داد و گفت: میزان جوایز سی‌و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در مقایسه با دوره‌های قبل ۵۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی آوای جامعه،  حجت‌الاسلام خاموشی گفت: سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در بخش آقایان در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و حفظ کل قرآن کریم، چهارمین دوره در بخش بانوان در رشته حفظ کل قرآن و چهارمین دوره مسابقات طلاب علوم دینی در رشته‌های قرائت تحقیق و تفسیر، قرائت ترتیل و تفسیر، حفظ کل و تفسیر و خطابه و تفسیر تخصصی قرآن برگزار می‌شود.

وی افزود: همچنین در این دوره شاهد برگزاری دومین دوره مسابقات کتابت قرآن و نیز دومین همایش کتابت قرآن کریم خواهیم بود.

خاموشی درباره اهداف مسابقات بین‌المللی قرآن گفت: تکریم‌ منزلت قرآن به عنوان کتاب اندیشه و عمل و به عبارت دیگر‌ کتاب زندگی و خوشبختی در بین امت اسلامی و تکریم منزلت قاریان و حافظان از جمله مهمترین اهداف مسابقات است که از ابتدای انقلاب تا کنون این نقش را بر عهده داشته است.

وی ایجاد زمینه‌های مناسب برای تحقق همبستگی، وحدت و یکپارچگی امت اسلامی را از اهداف دیگر برگزاری این مسابقات دانست و خاطرنشان کرد:  برگزاری مسابقات قرآنی در ایام شیوع ویروس کرونا می‌تواند این پیام را به جهانیان منعکس کند که اسلام و قرآن زنده است و جامعه اسلامی پویا و بالنده در سایه‌سار تعالی قرآن‌کریم و آموزه‌های دینی همچنان راه سعادت و تکامل را می‌پیماید.

خاموشی  تصریح کرد: مسابقات بین‌المللی قرآن‌کریم جمهوری اسلامی ایران تنها مسابقاتی در سطح جهان است که پس از ماه‌ها مشورت و بررسی تخصصی با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و به صورت غیرحضوری در شرایط شیوع کرونا برگزار خواهد شد. در حال حاضر تمامی کشورهای برگزار‌کننده مسابقات بین‌المللی قرآن‌کریم اقدام به تعلیق و یا تعطیلی مسابقات کرده اند.

وی اظهار داشت : میزان جوایز این دوره از مسابقات در مقایسه با دوره‌های قبل ۵۰ درصد افزایش داشته است و همچنین با توجه به سبک و سیاق برگزاری مسابقات در هزینه برگزاری این دوره از مسابقات بیش از ۶۰ درصد صرفه‌جویی ریالی و ارزی شده است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: استقبال گسترده مردم از نوع برگزاری مسابقات در فضای مجازی بی‌نظیر بود. بیش از ۲.۵ میلیون بازدیدکننده از مسابقات در فضای مجازی به ثبت رسید و پیش‌بینی می‌شود با توجه به حضور و استقبال مردم در استفاده از فضای مجازی جهت بهره بردن از سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن‌کریم بین ۶ تا ۸ میلیون بازدید به ثبت برسد.

وی خاطرنشان کرد : سازمان اوقاف و امور خیریه به‌عنوان متولی اصلی برگزاری مسابقات ملی و بین‌المللی قرآن‌کریم آمادگی این را دارد که دانش برگزاری مسابقات در سبک و سیاق جدید را در اختیار نهادهای برگزار‌کننده مسابقات قرآن در داخل و خارج از کشور قرار دهد. از طرفی این سازمان همواره از ایده‌های نو و خلاقانه در زمینه فعالیت‌های قرآنی بویژه برگزاری مسابقات قرآنی استقبال می‌کند.

خاموشی گفت: با عنایت به تجربه موفق ناشی از برگزاری مسابقات در سبک و سیاق جدید با استفاده از ظرفیت رسانه ملی و فضای مجازی در ایام شیوع ویروس کرونا این سازمان در برگزاری مسابقات مختلف در ادوار آینده پس از پایان شیوع کرونا نیز از ظرفیت ایجاد شده استفاده خواهد کرد و رویدادهای مرتبط با مسابقات را با شیوه‌های تلفیقی حضوری و غیرحضوری برگزار می‌کند.

گفتنی است، سی‌و‌هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران از ۱۶ اسفندماه آغاز می‌شود و به مدت ۵ روز ادامه خواهد داشت.