خبر » زنان و جوانان » نبض جامعه
کد خبر : 2463
پنجشنبه - 4 مهر 1398 - 03:06

پروژه‌های بازی‌ سازی رایانه‌ای به جای خدمت سربازی

بازی‌سازان در صورت کسب شرایط لازم و برخورداری از ویژگی‌های علمی مورد تایید می‌توانند به جای انجام خدمت نظام وظیفه، به اجرای پروژه بپردازند.

پروژه‌های بازی‌ سازی رایانه‌ای به جای خدمت سربازی

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز گفت: بازی‌سازان در صورت کسب شرایط لازم و برخورداری از ویژگی‌های علمی مورد تایید می‌توانند به جای انجام خدمت نظام وظیفه، به اجرای پروژه بپردازند.

به گزارش گروه زنان و جوانان آوای جامعه ، حجم گردش مالی بازی‌های رایانه‌ای در جهان روز به روز در حال افزایش است. ۷۶ درصد از کل گردش مالی ۹۲ میلیارد دلاری نرم‌افزارهای حوزه موبایل در سال ۲۰۱۸ به بازی‌های رایانه‌ای اختصاص یافت. درآمد یک بازی رایگان دیجیتال در سال ۲۰۱۸ بیش از ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بود که از مجموع درآمد یک میدان متوسط نفتی بیشتر است. این حوزه در ایران نیز رشد چشمگیری داشته است، براساس گزارش تهیه شده توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در سال ۱۳۹۶ از هر ۱۰۰ ایرانی ۳۵ نفر بازیکن محسوب می‌شدند و به این ترتیب حداقل ۲۸ میلیون نفر در کشور جزو مخاطبین این حوزه محسوب می شوند.

محمدحسین سجادی نیری دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: بازی‌های رایانه‌ای بسیار اشتغال‌زا و اقتصادی هستند و به هیچ وجه نمی‌توان تأثیر فرهنگی این بازی‌ها را نادیده گرفت.

نیری معتقد است: بازی‌های رایانه‌ای کارکردهای دیگری جز تفریح و سرگرمی دارند که از مهمترین آنها می‌توان به آموزش و شکوفایی خلاقیت اشاره کرد.

وی افزود: در این رابطه و در راستای نظام‌مند کردن حمایت‌ها از فعالین این حوزه، بر اساس توافق بعمل آمده میان ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری و معاونت‌های حمایت و پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، دو ساختار همگرا و رویداد جایزه بازی‌های جدی، به عنوان مبادی ورود شرکت‌ها به برنامه حمایتی توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق انتخاب شدند.

نیری خاطرنشان کرد: برنامه توسعه زیست بوم شرکت‌های خلاق یک چتر حمایتی محسوب می شود که شرکت‌های فعال فناور می‌توانند بر اساس نیاز سنجی‌های انجام گرفته از پشتیبانی‌های لازم برای ارتقاء حوزه کاریشان برخوردار شوند. برای سنجش و پالایش متقاضیان، لازم است تا شاخص‌ها و مبادی ورودی تعیین شود تا این شرکت‌ها با عبور از این مبادی، ویژگی‌های اولیه جهت ورود به این زیست بوم را احراز کنند.

به گفته وی، بر اساس توافق به‌عمل‌آمده میان ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، کسب و کارهای حقوقی مورد تأیید بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در صورت دارا بودن یکی از شرایط، به عنوان شرکت خلاق معرفی شده و از مزایای برنامه توسعه زیست بوم شرکت‌های خلاق بهره‌مند خواهند شد.

وی ادامه داد: تسهیلات نظام وظیفه در قالب اخذ پروژه‌های جایگزین خدمت یکی از مزیت‌های عضویت در برنامه توسعه زیست بوم شرکت‌های خلاق محسوب می‌شود. بازی‌سازان در صورت کسب شرایط لازم و برخورداری از ویژگی‌های علمی مورد تایید می‌توانند به جای انجام خدمت نظام وظیفه در چهارچوب قوانین و مقررات مصوب در پروژه‌های جایگزین خدمت کنند.

همچنین امکان استقرار در اماکن با کاربری مسکونی در شهر تهران، برخورداری از تسهیلات بیمه تکمیلی درمان، امکان استقرار در پارک ملی علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، حمایت از استقرار شرکت‌های خلاق در فضاهای کاری اشتراکی و امکان استفاده از تسهیلات صندوق‌های پژوهش و فناوری همکار از جمله دیگر مزیت‌هایی است که شرکت‌های منتخب، بازی‌ساز می‌توانند از آن بهره‌مند شوند .

وی افزود: بر اساس توافق به‌عمل‌آمده میان ستاد توسعه فناوری‌های نرم و بنیاد بازی‌های رایانه‌ای، شرکت‌های دانش بنیان منتخب در صورت دارا بودن شرایط می‌توانند از مزایایی مانند شرکت در پروژه‌های جایگزین به جای خدمت سربازی استفاده کنند.