خبر » سلامت » نبض جامعه
کد خبر : 24554
چهارشنبه - 6 اسفند 1399 - 07:30

علائم بیماری های مزمن پس از ۳۰ سالگی در مردان

کارشناس سلامت خانواده وزارت بهداشت گفت : اگر ۹۷ درصد مردان ایرانی سبک زندگی شان را تغییر ندهند، پس از ۳۰ سالگی، علائم یکی از بیماری های مزمن در آنان آشکار می شود.

علائم بیماری های مزمن پس از ۳۰ سالگی در مردان

۹۷ درصد مردان ایرانی حداقل یکی از فاکتورهای خطر ابتلا به بیماری های مزمن را دارند.

به گزارش گروه رسانه آوای جامعه، ملیحه کیان فر، کارشناس سلامت خانواده وزارت بهداشت در برنامه کافه خبر رادیو سلامت، درباره اهداف تدوین سند ملی سلامت مردان گفت: بر اساس پژوهشی که در کشور انجام شده و زیربنای سند ملی سلامت مردان است، تنها ۳ درصد مردان ایرانی، فاقد هر گونه عامل خطر ابتلا به بیماری های مزمن غیر واگیر از قبیل سکته های قلبی یا مغزی و سرطان ها هستند.

وی عنوان کرد : اگر ۹۷ درصد مردان ایرانی سبک زندگی شان را تغییر ندهند، پس از ۳۰ سالگی، علائم یکی از بیماری های مزمن در آنان آشکار می شود.

کارشناس سلامت خانواده وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تمام برنامه های نظام سلامت کشور بر مادر و کودک تمرکز دارد، افزود: از حدود ۲۰ سال قبل، پژوهشگران حوزه سلامت دریافتند که میزان ابتلای به بیماری ها و نیز مرگ و میر در مردان بیشتر از زنان است و این موضوع منجر به تدوین سند ملی سلامت مردان شد که هم اکنون مراحل نهایی خود را طی می کند.

وی با اشاره به اینکه عوامل خطر متعددی سلامت مردان را تهدید می کند، گفت: هدف وزارت بهداشت ترغیب مردان به زندگی بهتر و سالمتر است و با روش های مداخله ای متعدد، جهت توجه بیش از پیش مردان به این موضوع تلاش می کند.

کیان فر با اشاره به اینکه مردان دیرهنگام و در مراحل نهایی بیماری به پزشک مراجعه می کنند، خاطرنشان کرد:  یکی از راهکارهای موثر در همراه سازی مردان در این سند، افزایش سطح سواد سلامتشان است.

وی وجود تفاوت آماری معنی دار بین سطح سواد سلامت زنان و مردان ایرانی را از نتایج پژوهش مذکور دانست و افزود: وزارت بهداشت از طریق بسته های خدمت پایه که در مراکز جامع سلامت ارائه می شود، در جهت ارتقای سلامت مردان ایرانی گام برمی دارد.

کیان فر، اطلاع رسانی وسیع از طریق رسانه های مکتوب و دیداری و شنیداری و بستر فضای مجازی و نیز ترغیب و همراه کردن سازمان ها برای توجه بیشتر به سلامت شاغلین مرد را بسیار حائز اهمیت دانست.

کارشناس سلامت خانواده وزارت بهداشت تصمیم گیری در سطح کلان و همراهی سیاستگذاران و تصمیم سازان رو مهم دانست و گفت: تمامی مراکز جامع خدمات سلامت که خدمات پایه را ارائه می دهند، صبح ها فعال هستند و تداوم فعالیت این مراکز در بعد از ظهرها، می تواند کم کم، مردان را به استفاده از خدمات پایه سوق خواهد داد.

گفتنی است برنامه کافه خبر رادیو سلامت، یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه هر هفته از ساعت ۲۰:۳۰ الی ۲۱ روی موج اف ام ردیف ۱۰۲ مگاهرتز پخش می شود.