آژیر » خبر » سلامت » نبض جامعه
کد خبر : 24363
دوشنبه - 4 اسفند 1399 - 07:00

پیش بینی راه اندازی پنج هزار خانه هلال در سال ۱۴۰۰

رئیس جمعیت هلال‌احمر گفت: تعداد خانه های راه اندازی شده تا پایان ۲۲ بهمن، بیش از ۴ هزار و ۱۰۰ خانه هلال بوده و پیش بینی می کنیم جشن راه اندازی پنج هزار خانه هلال را در اردیبهشت ۱۴۰۰ برگزار کنیم.

پیش بینی راه اندازی پنج هزار خانه هلال در سال ۱۴۰۰

رئیس جمعیت هلال‌احمر گفت: برنامه‌های این جمعیت در حوزه تاب‌آوری از طریق مشارکت داوطلبانه در آموزش همگانی خلاصه نمی‌شود.

به گزارش گروه حوادث و انتظامی آوای جامعه ، کریم همتی در پاسخ به این پرسش که هلال احمر چه برنامه های داوطلبانه ای را برای تاب‌آوری جامعه در دستور کار دارد، اظهار داشت: جمعیت هلال احمر مطابق با اصول هفتگانه نهضت جهانی و همچنین اساسنامه مصوب مجلس، نهادی است که فعالیت های خود را بر اساس مشارکت داوطلبانه مردم به انجام می‌رساند، از این رو با تعداد قابل توجهی از اعضا و داوطلبان که از اقشار و گروه های سنی گوناگون هستند در ارتباط مداوم است.

وی عنوان کرد : از طرفی به موجب قانون وظیفه آموزش همگانی با هدف افزایش آمادگی و تاب آوری در جامعه برای مواجهه با حوادث و سوانح به جمعیت هلال احمر سپرده شده و این امر نیز موجب افزایش ارتباط مداوم جمعیت با عموم مردم شده است.

رئیس جمعیت هلال احمر اظهار داشت : این جمعیت از دو مسیر به افزایش تاب آوری در سطح جامعه کمک می‌کند، اول آموزش اعضا که شامل امدادگران، نجاتگران، کانون های دانش آموزی و دانشجویی و نظایر آن و پس از آن آموزش مستقیم عموم مردم در سطح جامعه است.

همتی خاطرنشان کرد:  بدیهی است که این افراد آموزش دیده ضمن آنکه خود به عنوان شهروندانی آماده به تحقق جامعه آماده کمک می‌کنند، با آگاه سازی اطرافیان خود موجب گسترش آموزه های فرهنگ آمادگی با هدف دستیابی به جامعه تاب آور می‌ شوند، از این رو هر یک از اعضای داوطلب یا فراگیران آموزش های همگانی به نوعی سفیران آمادگی و تاب آوری جمعیت در سطح جامعه هستند.

وی گفت: اجرای برنامه های گوناگون که از آن جمله می‌توان به طرح خانه های هلال اشاره کرد نیز تاب آوری را در اهداف خود دنبال می‌کنند، خانه های هلال، تقویت فرهنگ آمادگی و تاب آوری را تا سطح روستاها و دهستانها که در برنامه ریزی های اجتماعی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند، گسترش داده است.

رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه برنامه های این جمعیت در حوزه تاب آوری از طریق مشارکت داوطلبانه در آموزش همگانی خلاصه نمی‌شود، گفت: در حوزه افزایش تاب آوری، می‌توان دو موضوع آموزش همگانی و خانه های هلال را به عنوان دو نمونه موفق و اثربخش از خدمات جمعیت هلال احمر  دانست، گرچه برنامه های دیگری نیز به صورت موردی یا مناسبتی توسط جمعیت هلال احمر با همین هدف در طول زمان به مرحله اجرا می‌رسد.

وی افزود: در شهریور امسال به ریاست جمهوری و ملت ایران قول دادیم که تا پایان دولت دوازدهم، تعداد خانه های هلال را به پنج هزار خانه افزایش دهیم که در دهه فجر امسال شاهد افتتاح صدها خانه هلال در کشور بودیم.

همتی خاطرنشان کرد : تعداد خانه های راه اندازی شده تا پایان ۲۲ بهمن، بیش از ۴ هزار و ۱۰۰  خانه هلال بوده و پیش بینی می کنیم جشن راه اندازی پنج هزار خانه هلال را در اردیبهشت ۱۴۰۰ و همزمان با هفته هلال احمر برگزار کنیم.

وی گفت: با راه اندازی این تعداد خانه هلال در کشور و ارتقاء کیفی آنها، شاهد بهبود تاب آوری جامعه خواهیم بود و می توانیم امیدوار باشیم که در صورت رخ‌داد بلایای طبیعی، شاهد کاهش معنادار تلفات انسانی و صدمات مالی و مادی باشیم.

فعالیت در خانه های هلال جمعیت هلال احمر، داوطلب محور است و از هیچ اعتبارات دولتی برای راه اندازی آن استفاده نمی شود و برای راه اندازی این خانه ها از اماکن عمومی، مساجد، مدارس و نظایر آن استفاده شده است.

ارتقای سطح آگاهی عمومی جامعه در برابر سوانح و فعالیت های بشر دوستانه، افزایش آمادگی جوامع محلی در برابر سوانح، کاهش آسیب پذیری در برابر سوانح با رویکرد تاب آوری، توسعه ظرفیت های داوطلبانه در جوامع محلی و مسوولیت های اجتماعی از جمله اهداف فعالیت خانه های هلال است.