آوای شهر » خبر » گردشگری » نبض جامعه
کد خبر : 24309
جمعه - 1 اسفند 1399 - 10:53

مرمت سقاخانه ۱۱۰ ساله عزیز محمد

سقاخانه عزیز محمد که همواره با نور سبز، روشن است توسط حاج عباسعلی، فرزند مرحوم عزیزمحمد در سال ۱۲۵۶ شمسی ساخته شد و در دوران قاجار یکی از منابع تأمین مهم آب مردم بوده است .

مرمت سقاخانه ۱۱۰ ساله عزیز محمد

شهردار منطقه ۱۱ تهران گفت: در راستای اجرای پروژه های محرک توسعه محله ای، مرمت سقاخانه ۱۱۰ ساله عزیز محمد در خیابان فروزش از امروز آغاز شده و تا اردیبهشت ۱۴۰۰ به پایان خواهد رسید.

به گزارش گروه شهری آوای جامعه، ، نصراله آبادیان افزود : در راستای اجرای پروژه های محرک توسعه محله ای و کوچک مقیاس در محله های مرکزی شهر تهران از سوی اداره زیبا سازی معاونت خدمات شهری و محیط زیست این منطقه طرح مرمت سقاخانه عزیز محمد که بیش از ۱۱۰ سال قدمت دارد؛ آماده و عملیات اجرایی آن امروز با نظارت سازمان میراث فرهنگی آغاز شد.

آبادیان افزود: سقا خانه عزیز محمد به دلیل قدمت بنا دچار آسیب هایی از جمله شکستگی کاشی ها و تزئینات بنا، نمای فرسوده، الحاق زوائد، فرورفتگی ستون های آبخوری به زیر آسفالت و وجود سر در تابلوی مغازه ها که منجر به پوشاندن نمای فاخر سقاخانه شده است؛ که در این عملیات به طور کامل مرمت خواهند شد.

وی عنوان کرد: حذف زوائد و پاکسازی جداره، برگرداندن جداره سقاخانه به حالت اولیه بنا، مرمت کاشی های شکسته، مرمت آینه کاری ها، حذف سر در تابلوی مغازه ها و استفاده از تابلوهای سنتی متناسب با بنا و تزئینات آن از برنامه های عملیات مرمت سقا خانه تاریخی عزیز محمد است.

به گفته شهردار منطقه ۱۱ طرح مرمت این سقا خانه در راستای ماده ۴۶ برنامه ۵ ساله سوم شهرداری تهران با موضوع احیای بافت و بناهای تاریخی شهر تهران سال گذشته از سوی اداره زیبا سازی این منطقه تهیه شد .

گفتنی است، سقاخانه عزیز محمد که همواره با نور سبز، روشن است توسط حاج عباسعلی، فرزند مرحوم عزیزمحمد در سال ۱۲۵۶ شمسی ساخته شد و در دوران قاجار یکی از منابع تأمین مهم آب مردم بوده است .