خبر » نبض جامعه » نیمکت
کد خبر : 24246
چهارشنبه - 29 بهمن 1399 - 15:00

۲۴ نوع مدرسه در کشور وجود دارد!

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در کشور ۲۴ نوع مدرسه داریم، گفت:باید یک مدرسه تلفیقی داشته باشیم که در آن همه امکانات برای همه دانش‌آموزان تأمین شود.

۲۴ نوع مدرسه در کشور وجود دارد!

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در کشور ۲۴ نوع مدرسه داریم، گفت:باید یک مدرسه تلفیقی داشته باشیم که در آن همه امکانات برای همه دانش‌آموزان تأمین شود.

به گزارش  فارس ، سید جواد حسینی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور امروز در کنفرانس ملی امور اجتماعی کشور با اشاره به ضرورت توجه به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در برنامه هفتم توسعه، اظهار داشت: در سال ۱۳۷۰ با مصوبه مجلس در هفت گروه آموزش دانش‌آموزان استثنایی مورد توجه قرار گرفت؛ به طوری که اکنون ۱۵۰ هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه تحت پوشش آموزش و پرورش قرار دارند.

وی با بیان اینکه با پوشش ۱۸ برابری تحصیلی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: هدف عمده آموزش و پرورش استثنایی کشور طراحی سیستم آموزشی، توانبخشی و ورزشی آنهاست تا ناتوانی و کم توانی ذهنی این دانش‌آموزان را جبران کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر این که رسالت عمده تعلیم و تربیت تبدیل منابع انسانی به سرمایه انسانی است، گفت: آموزش و پرورش با نیازهای ویژه در برنامه ششم توسعه جایگاه خوبی داشته؛ به طوری که در این برنامه سه ماده را در این باره مشاهده می‌کنیم و برجسته‌ترین برنامه ششم مربوط به ماده ۷۸ است که تحقق عدالت اجتماعی، حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و کاهش آسیب‌های اجتماعی را مدنظر قرار داده است و این روند باید در برنامه هفتم توسعه کشور نیز استمرار پیدا کند.

حسینی با اشاره به ماده ۷۵ برنامه ششم توسعه، اظهار داشت : در این ماده به موضوع غربالگری در افراد متقاضی ازدواج توجه شده و مراکز مشاوره‌ای در این خصوص داشته‌ایم.

وی با اشاره به پیشنهاد‌ات آموزش و پرورش برای لحاظ کردن در برنامه هفتم توسعه کشور، افزود : معتقد هستیم موضوع عدالت آموزشی مهم‌ترین موضوع بوده و اگر پرسیده شود رنج فقر، گسترش آسیب‌های اجتماعی‌، بی عدالتی و نابرابری و کیفیت زندگی در جامعه رو به مخاطره است، باید بگوییم گرانیگاه آن در جهت بهبودبخشی، ایجاد فرصت یادگیری و یاددهی است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه رفع چالش‌های ذکرشده به جریان یادگیری و یاددهی مربوط است، خاطرنشان کرد : در سند ۱۴۰۴ به ایجاد این فرصت‌های عادلانه تأکید شده و این موضوع باید در برنامه هفتم توسعه کشور نیز مورد توجه قرار گیرد.

حسینی با بیان این که تعادل نداشتن آموزش‌های منطقه‌، تعادل  نداشتن آموزش مدرسه‌ای یعنی این که (نباید مدرسه با کیفیت و مدرسه بی‌کیفیت داشته باشیم) و توجه به ایجاد عدالت مدرسه‌ای موضوعات مهمی است؛ ضمن اینکه باید به عدالت دیجیتالی در فضای آموزشی نیز توجه کنیم و دولت را مکلف سازیم تا استانداردسازی نظام آموزشی عمومی به ویژه برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را مورد توجه قرار دهد.

وی با تأکید بر این که باید استانداردسازی منابع برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه ۱۰ برابر آموزش دانش‌آموزان عادی باشد، گفت: باید به ازای هر ۲۵ دانش‌آموز یک مربی توانمند داشته باشیم؛ ضمن اینکه می‌توانیم دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را به ۱۵ گروه افزایش دهیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه باید در برنامه هفتم در حوزه عدالت آموزشی، دولت را به تلاش در استانداردسازی نیازهای مربوط به دانش‌آموزان نیاز ویژه توجه دهیم، خاطرنشان کرد : باید دانش‌آموزان را از سمت تفکیک شدن به سمت تلفیق و باید تا جایی که امکان دارد دانش‌آموزان با یکدیگر درس بخوانند؛به عبارتی نباید مدرسه ناشنوا و نابینا داشته باشیم؛ مگر در موارد خاص این طور باشد.

حسینی با اشاره به این که ۲۴ نوع مدرسه در کشور داریم، تأکید کرد: باید یک مدرسه تلفیقی داشته باشیم که در آن همه امکانات برای همه دانش‌آموزان تأمین شود.

وی با اشاره به پیشنهاد‌ات آموزش و پرورش به دولت و سازمان ها در تدوین سند جامع مداخلات بهنگام، متذکر شد: ما در زمینه تعلیم و تربیت دانش‌آموزان از بدو خلفت و تولد آنها مسؤول هستیم و باید به نیازهای آنها ورود پیدا کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به پیشنهاد دیگر آموزش و پرورش به دولت در تدوین برنامه هفتم توسعه، گفت: نگاه جدی به فناوری‌های نوین به ویژه برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه باید مورد توجه قرار گیرد؛ چراکه کرونا به ما آموخت که به فناوری‌های نوین و ضرورت آ‌ن توجه داشته باشیم.