خبر » سلامت » نبض جامعه
کد خبر : 24183
چهارشنبه - 29 بهمن 1399 - 10:30

فعالیت بیش از هزار بیمارستان و درمانگاه موقوفه‌ ای در کشور

بیش از یک هزار و ۱۰۰ بیمارستان وقفی به بیماران خدمات رسانی می‌کنند، برای مثال بیمارستان نمازی در شیراز و بیمارستان‌های فیروز آبادی، فیروزگر و لولاگر توسط واقفین ساخته شده و در اختیار بیماران قرار دارد.

فعالیت بیش از هزار بیمارستان و درمانگاه موقوفه‌ ای در کشور

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه بیش از یک هزار و ۱۰۰ بیمارستان وقفی در سراسر کشور به بیماران خدمات رسانی می‌کنند، گفت: برای مثال بیمارستان نمازی در شیراز و بیمارستان‌های فیروز آبادی، فیروزگر و لولاگر توسط واقفین ساخته شده و در اختیار بیماران قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه سلامت آوای جامعه، حجت الاسلام غلامرضا عادل معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که در حوزه وقف از گذشته به صورت جدی به آن پرداخته شده و ضرورت‌های فعلی نیز باعث  شده که این موضوع را به عنوان یکی از موضوعات مهم سازمان در نظر بگیریم مربوط به حوزه سلامت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیش از یک هزار و ۱۰۰ بیمارستان وقفی در سراسر کشور به بیماران خدمات رسانی می‌کنند، خاطرنشان کرد: برای مثال بیمارستان نمازی در شیراز و بیمارستان‌های فیروز آبادی، فیروزگر و لولاگر توسط واقفین ساخته شده و در اختیار بیماران قرار دارد.

عادل افزود: در موقوفات مربوط به سلامت و درمان موضوعات مختلفی مورد توجه قرار گرفته است. بخشی از موقوفات سلامت به تأمین دارو و برخی دیگر به بستری بیماران نیازمند و بی بضاعت اختصاص داده شده است. در همه استان‌ها و شهرستان‌ها رد پایی از موقوفات سلامت به صورت درمانگاه یا منابع پشتیبانی مانند تأمین دارو و هزینه درمان دیده می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه یکی از اقدامات مهم سازمان اوقاف در عرصه پزشکی را سرمایه گذاری در شرکت‌های دانش بنیان برشمرد و ادامه داد: موضوع بهداشت و درمان با توجه به شیوع ویروس کرونا شرایط کشور و جامعه را تحت تأثیر قرار داد. در این شرایط سازمان اوقاف تلاش کرد که در جامعه نقش آفرین شود و با توجه به ظرفیت‌هایی که در این سازمان وجود داشت در برخی مباحث مانند رسیدگی مالی به نیازمندان ورود پیدا کرد و بسیاری از مراکز وقفی که برای سلامت و درمان بود برای خدمات رسانی اختصاص داده شد.

وی تصریح کرد: بالغ بر ۲۰ میلیون ماسک در امامزاده‌ها تولید و بین مراکز پزشکی و در میان مردم توزیع شد، بالغ بر ۵۰ هزار لباس پزشکی تولید و در اختیار جامعه بزشکی قرار گرفته شد، همچنین ۱۰۰ کپسول اکسیژن در یکی از استان‌ها تهیه شد تا بیمارانی که نیاز به حضور در بیمارستان نداشتند در منزل درمان شوند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه وقف ظرفیت خوبی برای پرداختن به موضوع بهداشت و درمان و سلامت دارد، گفت: از این ظرفیت می‌توان در ساخت بیمارستان‌ها و حتی مباحث علمی استفاده کرد. امروز جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که اقدام به تولید واکسن کرونا کرده است، مطرح می‌شود و بسیاری از استعدادهای درخشان در کشور هستند که به خاطر مشکلات مالی و یا عدم وجود مراکز علمی استعدادهایشان شکوفا نمی‌شود بنابراین لازم است از ظرفیت وقف و واقفین در این امر استفاده شود.مردم ایران اهل خیر هستند و اگر کارهای خیر در حوزه علمی و نرم افزاری جهت داده شوند می‌توان شاهد شکوفایی علمی کشور باشیم.