آژیر » خبر » نبض جامعه » نیمکت
کد خبر : 24021
دوشنبه - 27 بهمن 1399 - 10:37

نکات مهم پیشگیری از آسیب های اجتماعی فرزندان

مادرها و پدرها همواره بهترین ها را برای فرزندان خود می خواهند اما گاهی اوقات خود والدین، فرزندان را به سمت آسیب های اجتماعی سوق می دهند، حال چگونه احتمال بروز آسیب های اجتماعی را به صفر برسانیم؟

نکات مهم پیشگیری از آسیب های اجتماعی فرزندان

مادرها و پدرها همواره بهترین ها را برای فرزندان خود می خواهند اما گاهی اوقات خود والدین، فرزندان را به سمت آسیب های اجتماعی سوق می دهند، حال چگونه احتمال بروز آسیب های اجتماعی را به صفر برسانیم؟

به گزارش گروه حوادث و انتظامی آوای جامعه، مرکز مشاوره سرکلانتری نهم در این باره نکات پیشگیرانه را اعلام کرده است.

*نکات پیشگیرانه

برای اینکه آسیب های اجتماعی در میان فرزندان کنترل شده و یا کاهش یابد ، توجه به نکات ذیل برای والدین ضروری به نظر می رسد، توجه به این نکته ضروری است که در ذیل تنها به برخی از این نکات اشاره شده است :

*والدین باید هنجارهای اجتماعی و ارزش های اجتماعی را به فرزندان بیاموزند،  در این راه می توانند از سایر افراد از جمله اولیای مدرسه نیز کمک بگیرند.

*از آن جایی که فرزندان، والدین خود را به عنوان الگو قرار می دهند ، لذا باید رفتارهایی داشته باشند که الگوی عملی مناسبی برای فرزندان باشند.

به همین دلیل است که احتمال گرایش فرزندان به آسیب های اجتماعی از جمله مصرف مواد مخدر در خانواده هایی که والدین دچار آسیب های اجتماعی هستند ، بیش تر است.

*والدین باید نسبت به آسیب های اجتماعی که فرزندان را در جامعه تهدید می کند ، آشنایی کافی داشته باشند تا بتوانند اطلاعات درستی در زمینه ی آن مشکلات در اختیار آن ها قرار دهند ، مثل عوارض مصرف مواد مخدر ، پیامدهای فرار و  پیامدهای ارتباط با جنس مخالف

*برخی از والدین از این که در زمینه ی آسیب های اجتماعی با فرزندان خود صحبت کنند ، شک و تردید دارند و به اصطلاح می ترسند که پرده ی شرم و حیا دریده شود. این نوع تفکر و عقیده اشتباه می باشد و چنان چه آن ها نتوانند اطلاعات دقیق و درست در اختیار فرزندان خود قرار دهند ، دیگران این کار را خواهند کرد و چه بسا اطلاعات دیگران زمینه را برای گرایش فرزندان به آسیب های اجتماعی فراهم کند.

*گاهی مواقع اطمینان بیش از حد والدین نسبت به فرزندان ممکن است زمینه ی گرایش آنها را به آسیب های اجتماعی فراهم کند ، لذا والدین باید بر رفتارهای فرزندان خود نظارت داشته باشند. چرا که اطمینان بیش از حد ممکن است مصداق ضرب المثل ( مرگ مال همسایه است ) شود. این موضوع باعث می شود والدین هیچ گاه فکر نکنند که ممکن است فرزندان آنان نیز دچار آسیب شوند.

توضیح این نکته ضروری است که نظارت نباید محدودیت های زیادی برای فرزندان فراهم کند و احساس نکنند که تحت نظر وکنترل شدید هستند.

*اعمال و رفتارهای مثبت فرزندان باید توسط والدین مورد تشویق و تقدیر قرار گیرد ، به گونه ای که استمرار رفتارهای مثبترا در ژی داشته باشد.

*والدین ممکن است نتوانند به همه پرسش های فرزندان خود در زمینه آسیب های اجتماعی پاسخ دهند . این موضوع نباید نگرانی والدین را زیاد کند ، به گونه ای که از صحبت کردن با فرزندان خود پرهیز کنند. در این شرایط والدین می توانند از مشاوران و متخصصین ذی ربط نیز کمک بگیرند.