خبر » نبض جامعه » نیمکت
کد خبر : 23538
جمعه - 17 بهمن 1399 - 11:00

بالا رفتن کیفیت آموزش با صلاحیت معلمان

برنامه‌هایی را برای تقویت سازی و شایستگی‌های کافی تدوین شده است که بتوانند معلمان را در معرض آموزش‌های لازم قرار بدهند و بدین وسیله شایستگی لازم برای تدریس کسب کنند.

بالا رفتن کیفیت آموزش با صلاحیت معلمان

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: دستور العمل‌هایی را تهیه کردیم و با تمرکززدایی مسئولیت را به هر یک از استان‌های کشور سپرده و همه‌ی استان‌ها هم برنامه‌هایی را برای تقویت سازی و شایستگی‌های کافی تدوین کرده اندکه بتوانند معلمان را در معرض آموزش‌های لازم قرار بدهند و بدین وسیله شایستگی لازم برای تدریس کسب کنند.

به گزارش میزان، رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: روش‌های تدریس برای دوره‌های ابتدایی در اصل رعایت برقراری ارتباط با عواطف دانش آموزان دوره ابتدایی، تدریس از ساده به پیچیده و دیگر تدریس‌هایی را استخراج و مطالعه شده است.

برای توانمند سازی معلمان در همه استان‌ها برنامه‌های متعددی اجرا شده است، برای این منظور در سال ۹۹ بر اساس چارچوب شایستگی‌ها صلاحیت‌های حرفه‌ای که خود معلمان هم باید داشته باشند.

حکیم زاده گفت: در دوره ابتدایی دستور العمل‌هایی را آماده و تهیه کردیم و با تمرکززدایی مسئولیت را به هر یکی از استان‌های کشور داده شده است و همه‌ی استان‌ها هم برنامه‌هایی را جهت تقویت سازی و شایستگی‌های کافی تدوین کرده اندکه بتوانند معلمان را در معرض آموزش‌های لازم قرار بدهند و بدین وسیله شایستگی لازم جهت تدریس کسب کنند این اقدامات در مجموع به ارتقای کیفیت آموزش کمک کند.

وی عنوان کرد : برنامه درسی آموزشی پیش از دبستان به هر مجموعه طراحی شده از تعاملات میان بزرگسالان و کودکان که توسط بزرگسالان سازماندهی شده و رشد و توسعه سالم کودکان بین تولد و هشت سالگی را حمایت می‌کند و بهبود می‌بخشد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد: با توجه به اهمیت این دوره در شکل گیری بنیان‌های ادامه زندگی، برنامه‌های درسی آن زمان پدیدآیی تا کنون توجه زیادی را به خود جلب کرده و حاصل این توجه، تولید برنامه‌های درسی متنوع با مبانی گوناگون در دوره‌های تاریخی و مناطق مختلف جهان بوده است. دو دیدگاه رفتاری و شناختی به یادگیری کودکان، بیشترین سهم را بر نظریه و عمل امروزی در حوزه آموزش و به ویژه آموزش پیش از دبستان داشته اند.

وی عنوان کرد: یادگیری زمانی رخ می‌دهد که یادگیری را به عنوان تغییر نسبتا دایمی در رفتار که ناشی از تجربه است و بنابر اعتقاد رفتارگرایان تغییرات قابل مشاهده نباشد یادگیری رخ نداده است؛ و در واقع یادگیری طوطی وار برای دانش آموزان تاثیر زیادی ندارد و امکان دارد یادگیری به این طریق رخ نداده باشد.

حکیم زاده تاکید کرد: رویکرد‌ها و برنامه‌های درسی متفاوت در آموزش پیش از دبستان به وجود آمده و اجرا شده اند که با تکیه بر فرایند یادگیری و مهارت‌های تفکر این یادگیری رخ می‌دهد. امسال سال بسیار متفاوتی را تجربه کردیم، در این شرایط، برای اولین بار خانواده‌ها وارد میدان آموزش شدند و معلمان ما نیز توانستند با تولید محتوا‌های خلاق و ارزشمند خود و با به اشتراک گذاشتن تجربیات مفیدشان، ثابت کردند در صورت داشتن فرصت مناسب، به هیچ موسسه‌ای غیر از وزارت آموزش و پرورش، نیاز ندارند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: برای جبران آموزش از بخش خانواده‌ها در خصوص آموزش‌های لازم باید تلاش کنیم خانواده‌ها با اصول آموزشی و تربیتی صحیح آشنا شوند تا رفتار‌هایی را که قابل تایید موازین تربیتی باشد برای تربیت کودکان فراهم کنیم. معیار‌هایی که باید به آن توجه کنیم ایجاد احساس امنیت، تبدیل شدن به یادگیری تمام عمر رخ دهد.