خبر » نبض جامعه » نیمکت
کد خبر : 23504
چهارشنبه - 15 بهمن 1399 - 13:15

کمتر از یک میلیون بیسواد در کشور

بر اساس تعاملاتی که با مرکز آمار داشتیم اطلاعات اسمی ۶۵۰ هزار فرد بیسواد را در اختیار ما قرار داده اند که در حال راستی آزمایی هستیم. از نظر ما تعداد بیسوادها زیر یک میلیون نفر است.

کمتر از یک میلیون بیسواد در کشور

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه بر اساس اطلاعاتی که ما در پایگاه ثبتی سواد داریم شمار افراد بیسواد زیر یک میلیون نفر است گفت: بر اساس تعاملاتی که با مرکز آمار داشتیم اطلاعات اسمی ۶۵۰ هزار فرد بیسواد را در اختیار ما قرار داده اند که در حال راستی آزمایی هستیم. از نظر ما تعداد بیسوادها زیر یک میلیون نفر است. امیدواریم در آینده بسیار نزدیک آمار بیسوادان را کاهش دهیم.

به گزارش ایسنا، محمدزاده، درباره اقدامات کرونایی این سازمان در سال جاری نیز توضیح داد و اظهار داشت : از سال گذشته که ویروس کرونا شیوع یافت همکاران ما بیکار ننشستند و سریع شروع به برنامه ریزی کردند. مانند آموزش و پرورش رسمی و عمومی که فعالیت های ویژه ای داشت ما نیز اقداماتی را انجام دادیم و آموزش های ما در سامانه تحت وب در حال انجام است.

وی افزود: در سامانه تحت وب ۷۵ برنامه پنج دقیقه ای در اختیار سوادآموزان قرار گرفته و برای آموزش دهندگان نیز آموزش های ویژه ای درنظر گرفتیم. علاوه بر این تا کنون در دونوبت برنامه لوح قلم از رسانه ملی پخش شده و در آینده نزدیک برای دور سوم پخش می شود.

محمدزاده با بیان اینکه برنامه های سوادآموزی در سیمای استان ها نیز در حال پخش است گفت: در تفاهمی با صداوسیما قرار شد برای دوره انتقال سواد نیز ۱۵۰ برنامه ۳۰ دقیقه معادل ۴۵۰۰ دقیقه تولید کنیم که امید داریم پخش آن از بهمن ماه از شبکه آموزش آغاز شود.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی عنوان کرد : علاوه بر برنامه تلویزیونی برنامه های رادیویی هم در برخی استان ها مانند قم تولید شده است. درسنامه، جزوات و لوح فشرده در اختیار سوادآموزان قرار داده ایم و آموزش دهندگان ما به صورت تلفنی نیز سوادآموزان را راهنمایی می کنند.

وی همچنین درباره اینکه آیا بانک اطلاعاتی جامعی برای احصای آمار واقعی بیسوادان در اختیار دارید؟ گفت: بر اساس آخرین سرشماری سال ۹۵ اعلام شد که در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال دومیلیون و ۶۹۰ هزار بیسواد داریم اما مبنای آن خوداظهاری افراد بود. ضمن آنکه ۳۶۰ هزار نفرشان هم از اتباع خارجی بوده اند.

وی گفت: اما بر اساس اطلاعاتی که ما در پایگاه ثبتی سواد داریم شمار افراد بیسواد زیر یک میلیون نفر است. اخیرا بر اساس تعاملاتی که با مرکز آمار داشتیم اطلاعات اسمی ۶۵۰ هزار فرد بیسواد را در اختیار ما قرار داده اند که در حال راستی آزمایی هستیم.

از نظر ما تعداد بیسوادها زیر یک میلیون نفر است. امیدواریم در آینده بسیار نزدیک آمار بیسوادان را کاهش دهیم.