آوای شهر » خبر » نبض جامعه
کد خبر : 23501
چهارشنبه - 15 بهمن 1399 - 12:49

بانوان، ۶۰ درصد مشتریان میادین میوه و تره بار

براساس بررسی‌های به عمل آمده، حداقل ۶۰ درصد مشتریان میادین میوه و تره بار را بانوان تشکیل می‌دهند و به عبارتی، از هر ۵ مشتری میادین ۳ نفر از آنها زن هستند.

بانوان، ۶۰ درصد مشتریان میادین میوه  و تره بار

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران با تبریک ولادت باسعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و «روز زن» گفت: بانوان در استفاده از میادین میوه و تره بار به عنوان بخشی از فضاهای عمومی پایتخت از سهم و نقش قابل توجهی برخوردارند و میادین را می‌توان تجربه موفقی در حضور زنان و ارتقای محیط‌های شهری برای این قشر از جامعه که نیمی از جمعیت کلان‌شهر تهران را تشکیل می‌دهند، قلمداد کرد.

به گزارش گروه شهری آوای جامعه، سید سعید راد با اعلام اینکه کارکرد فضاهای میادین میوه و تره بار به نوعی تعریف شده که با توجه به نقش روزافزون این فضاها در زندگی روزمره، هم فرصت حضور زنان و هم فرصت حضور مردان در آنها امکان‌پذیر باشد، افزود: نوع طراحی و عملکرد میادین، ارتباط و تعامل دو سویه مشتریان را با این مراکز فراهم کرده و امروز بازارهای میوه و تره بار، نه تنها در محله‌های شهر نقش دارند، بلکه در زندگی روزمره شهروندان نیز تأثیرگذار هستند.

وی با اشاره به اینکه میادین میوه و تره بار از جمله فضاهایی محسوب می‌شوند که بانوان در آنها از سهم بالایی برخوردارند، اظهار داشت: از این رو، میادین از مصادیق حق شهروندان اعم از زنان و مردان بر شهر هستند و با توجه به حضور گسترده عموم شهروندان در ساعات مختلف روز، امروز این مراکز علاوه بر جایگاهی که در مناسبات اقتصادی و اقتصاد شهری دارند، در تعاملات اجتماعی شهروندان نیز اثرگذار هستند.

راد با بیان اینکه میادین میوه و تره بار، مکان‌هایی متعلق به عموم شهروندان و قابل دسترسی برای همه گروه‌های جامعه هستند، تصریح کرد: میادین از جمله فضاهایی هستند که جریان زندگی روزمره در آنها در هر ساعت از طول روز قابل رویت است و نکته قابل تأمل در این میادین، حضور برابر و حتی پررنگ‌تر زنان نسبت به مردان در این فضاهاست.

وی امنیت موجود در میادین میوه و تره بار و اینکه بانوان هنگام حضور در این فضاها احساس آرامش و امنیت می‌کنند را یکی از ویژگی‌های شاخص میادین دانست و تأکید کرد: علاوه بر امنیت، دسترسی محلی، تعامل اجتماعی و نظارت جمعی از دیگر ویژگی‌های میادین میوه و تره بار است که این فضاها را به فضایی امن و قابل اعتماد برای حضور بانوان تبدیل کرده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران، میادین میوه و تره بار را از مصادیق تحقق شعار محوری مدیریت شهری مبنی بر تبدیل تهران به شهری برای همه شهروندان دانست و گفت:  براساس بررسی‌های به عمل آمده، حداقل ۶۰ درصد مشتریان میادین میوه و تره بار را بانوان تشکیل می‌دهند و به عبارتی، از هر ۵ مشتری میادین ۳ نفر از آنها زن هستند.