خبر
کد خبر : 23326
دوشنبه - 13 بهمن 1399 - 12:30

تأثیر استرس برسیاتیک و راهکارهای درمانی

علل متعددی برای ایجاد دردهای سیاتیک وجود دارد اما در این بین حالات روحی و روانی افراد در ایجاد و یا تشدید دردهای سیاتیک بسیار مؤثر است؛ در این مطلب، میزان تأثیر حالات روحی و راهکارهای درمانی را با هم بررسی می‌کنیم. به گزارش  تسنیم، دردهای سیاتیک از جمله درد‌هایی هستند که به‌دلیل جابه‌جایی دیسک، […]

علل متعددی برای ایجاد دردهای سیاتیک وجود دارد اما در این بین حالات روحی و روانی افراد در ایجاد و یا تشدید دردهای سیاتیک بسیار مؤثر است؛ در این مطلب، میزان تأثیر حالات روحی و راهکارهای درمانی را با هم بررسی می‌کنیم.

به گزارش  تسنیم، دردهای سیاتیک از جمله درد‌هایی هستند که به‌دلیل جابه‌جایی دیسک، تجمع رسوبات اطراف مهره‌ها، جابه‌جایی لگن، بارداری و به‌ویژه علل ارثی، به‌سراغ ما می‌آیند.

اما در این بین، استرس، اضطراب، شوک و عصبانیت از عواملی هستند که با ایجاد انقباض در عضلات بدن، احتمال ایجاد دردهای سیاتیکی را به‌شدت افزایش می‌دهند؛ به‌عنوان مثال شنیدن اخبار بد یا قرار گرفتن در موقعیتهای استرس‌زا در افراد مبتلا به سیاتیک باعث تحریک عصب‌ها به‌ویژه عصب سیاتیک می‌شود.

نکته‌ای که باید به آن دقت داشته باشید این است که تمام این فشارها و تنش‌های عصبی باعث بروز انقباض‌های عضلانی در بدن می‌شوند که نهایتاً به تنگ شدن مجاری ریشه‌های عصبی در افراد ختم خواهند شد.

این تنگی مجاری به اعصاب، به‌ویژه عصب سیاتیک فشار وارد می‌کند و درد را در بیماران مستعد شروع یا زیاد می‌کند؛ به همین دلیل است که در شرایط بحرانی و استرس‌زا بسیاری از افراد دچار اسپاسم‌ها و انقباضات عضلانی می‌شوند.

راهکارهای درمان

بین راهکارهای درمان سیاتیک، بهترین کار دور نگه‌داشتن فرد مبتلا از شرایط بحرانی و سخت روانی است؛ باید سعی کنید شرایط را طوری مدیریت کنید که بر اثر اتفاقات مختلف و بی‌اهمیت، افراد مبتلا به دردهای سیاتیک تحت فشار‌های روحی و تنش‌زا قرار نگیرند.

نقش ورزش

ورزش نیز می‌تواند یکی دیگر از بهترین کارهای حفظ آرامش و‌ همین‌طور جلوگیری از اضطراب، برای این بیماران باشد؛ ورزش هورمون‌های استرس‌زا را در بدن کاهش می‌دهد همچنین کیفیت خواب را بالا می‌برد،از همه مهمتر اینکه باعث افزایش اعتمادبه‌نفس در فرد بیمار می‌شود که در درمان بیماری‌های روحی بسیار کمک‌کننده است.

داروهای گیاهی آرام‌بخش

دمنوش‌های گیاهی مثل گیاه سنبل‌الطیب هم می‌تواند به‌عنوان یک آرام‌بخش طبیعی عمل کند که قبل از مصرف آن حتماً باید با طبیب مشورت کنید.