خبر » نبض جامعه » نیمکت
کد خبر : 23094
سه شنبه - 7 بهمن 1399 - 11:15

اهداء نسخه خطی قرآن کریم به دانشگاه استاد فرشچیان

این نسخه خطی که از طرف علی اکبر ولایتی به موزه دانشگاه آزاد اسلامی واحد هنرهای اسلامی – ایرانی استاد فرشچیان اهدا شده است، با خط شکسته نستعلیق به رشته تحریر در آمده و مزین به تذهیب و نقاشی است .

اهداء  نسخه خطی قرآن کریم به دانشگاه استاد فرشچیان

این نسخه خطی که از سوی رئیس هیات امناء و هئیت موسس دانشگاه آزاد اسلامی، علی اکبر ولایتی به موزه دانشگاه آزاد اسلامی واحد هنرهای اسلامی – ایرانی استاد فرشچیان اهدا شده است، با خط شکسته نستعلیق به رشته تحریر در آمده و مزین به تذهیب و نقاشی است .

به گزارش گروه دانشگاه آوای جامعه،  این اثر فاخر، متعلق به استاد حسن سرپرست، که در قطع رحلی خشتی است،

در این نسخه خطی به تعداد سوره ها گل طراحی شده است به طوری که هر یک از سوره‌های مبارکه قرآن، با یک نوع گل آغاز می‌شود و طراحی هیچ سوره‌ای به دیگری شبیه نیست.

از دلایل منحصر به فرد بودن این قرآن، این است که تمام صفحات آن ۷ سطری است و شاخص دیگر این که تمام صفحات با گل آیه به پایان می‌رسد، یعنی هر صفحه آن آغاز آیه‌ای دیگر است و ادامه هیچ‌آیه‌ای در صفحه بعد نیست.

تمامی صفحات این کتاب به وسیله چای پررنگ و غلیظ، با تکنیکی که ویژه صفحه‌آرایی و کاغذآرایی است در سه ماه رنگ‌آمیزی شده است.

در ۴ صفحه آغازین این اثر هنری، از تکنیک خاص تذهیب اصفهان بهره گرفته شده است. برای سوره حمد و آیه اول سوره بقره، دو قرینه گنبدی شکل، در دو صفحه با رنگ آمیزی خاص و به صورت دستی طراحی گردیده که در آن از قلم صفر و ذره‌بین استفاده شده است.

گفتنی است، رئیس واحد دانشگاهی استاد فرشچیان، بهمن نامور مطلق، از توجه مستمر و دلسوزانه و همچنین تلاش ارزشمند و خالصانه رئیس هیات امناء و هئیت موسس دانشگاه آزاد اسلامی، علی اکبر ولایتی، در توسعه و ارتقاء فرهنگ ایرانی اسلامی و حمایت از نشرآثار فاخر با”اهدای نسخه نفیس و خطی قرآن کریم”، به موزه واحد دانشگاهی هنرهای اسلامی – ایرانی استاد فرشچیان صمیمانه تقدیر و تشکر کرد.