خبر » زنان و جوانان » سلامت » نبض جامعه
کد خبر : 23012
سه شنبه - 7 بهمن 1399 - 07:15

چرایی و چگونگی فعالیت مراکز «مثبت زندگی»

این مراکز رویکرد «پنجره واحد» را ایجاد می‌کند و افراد تحت پوشش برای دریافت خدمات با دسترس‌پذیری آسان تنها به یک مرکز مراجعه خواهند کرد.

چرایی و چگونگی فعالیت مراکز «مثبت زندگی»

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور آموزش نیروی انسانی و نظارت، پایش و ارزشیابی را پاشنه آشیل راه‌اندازی و توسعه مراکز مثبت زندگی عنوان کرد و گفت: این مراکز رویکرد «پنجره واحد» را ایجاد می‌کند و افراد تحت پوشش برای دریافت خدمات با دسترس‌پذیری آسان تنها به یک مرکز مراجعه خواهند کرد.

به گزارش گروه رفاه و خدمات اجتماعی آوای جامعه ، «حبیب‌الله مسعودی‌فرید»  در تبیین و تشریح ماهیت راه‌اندازی مراکز مثبت زندگی در سراسر کشور، گفت: این مراکز با هدف ارتقاء کیفیت خدمات بهزیستی به مددجویان شکل گرفته است؛ چراکه همیشه این دغدغه وجود داشت که مددجویان برای دریافت خدمات خود به یک جا مراجعه کنند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، اظهار داشت:  در حالی که هر یک از افراد برای دریافت خدمات برای مثال از پایگاه خدمات اجتماعی، پایگاه‌های سلامت اجتماعی، همیاران، خانه سلامت روان محلی و یا در حوزه توانبخشی CBR و حتی در حوزه اعتیاد CBO به مکان‌های گوناگون و جداگانه‌ای مراجعه می‌کردند. برای مثال زن سرپرست خانوار برای معاینه چشم فرزند خود و پیگیری دیگر خدمات باید به مکان‌های گوناگون مراجعه می‌کرد که این مدل ارائه خدمت ضمن افزایش قیمت خدمات، رضایتمندی فرد را به همراه نداشت.

*ایجاد رویکرد پنجره واحد

وی با بیان اینکه معتقدیم ورودی سازمان باید در یکجا متمرکز باشد بر داشتن نگاه و رویکرد پنجره واحد تاکید کرد و گفت: برای مثال در نظام سلامت همه افراد اعم از کودک، مادر، سالمند و … برای دریافت هر نوع خدمت به مرکز بهداشت مراجعه می‌کنند، لذا مراکز +زندگی سازمان بهزیستی کشور نیز رویکرد پنجره واحد را ایجاد می‌کند و افراد تحت پوشش برای دریافت خدمات تنها به یک مرکز با دسترسی‌پذیری آسان مراجعه خواهند کرد.

مسعودی‌فرید بالا رفتن پوشش خدمات و نفوذ بیشتر خدمات را از مزیت‌های فعالیت مراکز +زندگی برشمرد و تصریح کرد: یکی از رویکردهایی که در مراکز مثبت زندگی وجود دارد در واقع برنامه مبتنی بر سطح‌بندی خدمات و نظام ارجاع است؛ از طرفی رویکرد ما از غیرفعال به فعال تبدیل و پرونده اجتماعی خانوار تشکیل می‌شود که در این مرحله نه تنها به مددجویان بلکه به تمامی جامعه پیرامونی مراکز +زندگی، خدمات ارائه می‌دهیم.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه ضمن پیشگیری، شناسایی افرادی که شرایط تحت پوشش قرار گرفتن را دارند اما شناسایی نشده‌اند، انجام می شود گفت: این رویکردی مقرون به صرفه است و بهره‌وری سیستم را بالا می‌برد و ضمن دسترس‌پذیری و نفوذ بیشتر خدمات، رضایتمندی مخاطب را به همراه دارد.

*آی تی بودن مراکز مثبت زندگی

وی مبتنی بر آی تی بودن مراکز مثبت زندگی را یکی از ویژگی‌های مثبت اعلام و کرد و گفت : دیتابیس (data base) بودن این مراکز برای ما نظام مدیریت داده‌ها را ایجاد می‌کند،به صورتی  که در بستر آی تی اطلاعات دریافت خدمات تمامی افراد یک خانوار به صورت یکجا برای ما قابل مشاهده و دسترسی است و در واقع داشبورد مدیریتی بسیار قوی و بروزی را در اختیار سازمان بهزیستی کشور قرار دهد.

مسعودی‌فرید، آموزش نیروی انسانی و نظارت، پایش و ارزشیابی را پاشنه آشیل در راه‌اندازی و توسعه مراکز مثبت زندگی عنوان کرد و گفت: در معاونت اجتماعی حوزه کودکان کار و خیابان، ثبت پرونده‌ کلینیک‌های مددکاری و  آموزش خانواده  به مراکز مثبت زندگی داده شد که به مرور زمان ریز فعالیت‌های دیگری نیز در حوزه اجتماعی به این مراکز واگذار می‌شود.

* نقش اطلاع‌رسانی 

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور بر نقش اطلاع‌رسانی به آحاد مردم به ویژه مددجویان در سطح رسانه‌های ملی و محلی در راستای توزیع عادلانه خدمات و سطح دسترسی‌ها تاکید کرد و گفت: از آنجایی که مراکز مثبت زندگی محله‌محور هستند که باید با گفتمان اجتماعی در این باره فرهنگسازی کنیم.

وی، با بیان اینکه تربیت نیروی انسانی ماهر رضایتمندی بیشتر گروه‌های هدف در راستای دریافت خدمات را به همراه دارد، خاطرنشان کرد : هزار و ۴۸۲  خط دیده‌بان آماده دریافت نظرات، پیشنهادات و انتقادات آحاد جامعه است تا بتوانیم در سریعترین زمان ممکن مشکلات را مرتفع کند.

مسعودی‌فرید، توجه به فرهنگ‌ها و ارزش‌های منطقه و محله و ارتباط موثری که خدمت‌دهنده به مردم ارائه می‌کند را از مصادیق مناسب‌سازی مراکز مثبت زندگی دانست و گفت: در مراکز مثبت زندگی باید ضمن مناسب‌سازی اماکن از افراد بومی برای ارائه خدمت استفاده کنیم.

یکی از موفقیت‌های نظام سلامت بکارگیری بهورزان از جنس خود مردم و از بافت منطقه بود من معتقدم ارائه‌دهندگان خدمت در مراکز مثبت زندگی باید هنر ارتباط موثر با مردم را داشته باشند؛ چراکه تکریم ارباب رجوع و توجه به ارزش‌ها و فرهنگ‌های مردم در هر منطقه از موارد جلب و جذب آحاد جامعه برای دریافت خدمات از مراکز مثبت زندگی است.

*تحکیم و تداوم فعالیت مراکز +زندگی

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی گفتمان‌سازی، انتقال دانش و مبانی به بدنه کارشناسی و ساختارسازی را مهمترین استراتژی برای تحکیم و تداوم فعالیت مراکز مثبت زندگی اعلام مرد و گفت : آغاز به کار این مراکز را باید براساس مبانی علمی در ستاد و استان‌ها جدی گرفت.