خبر » محیط زیست » نبض جامعه
کد خبر : 22997
یکشنبه - 5 بهمن 1399 - 14:30

اختصاص حقابه، تنها راه نجات تالاب جازموریان

ساخت سد توسط استان همجوار در مسیر ورود آب به تالاب جازموریان مهترین دلیل خشکی آن بوده و اختصاص حقابه زیست محیطی تنها راه نجات تالاب و رونق کشاورزی منطقه است.

اختصاص حقابه، تنها راه نجات تالاب جازموریان

فرماندار دلگان در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: ساخت سد توسط استان همجوار در مسیر ورود آب به تالاب جازموریان مهترین دلیل خشکی آن بوده و اختصاص حقابه زیست محیطی تنها راه نجات تالاب و رونق کشاورزی منطقه است.

به گزارش ایرنا، مجتبی شجاعی اظهار داشت: تالاب جازموریان به عنوان مرکز تنظیم اکو سیستم های شرق کرمان و غرب سیستان و بلوچستان که در گذشته آب آن شیرین بود بر اثر یکجانبه‌گرایی کرمان و ساخت سدهای متعدد بر روی رودخانه ها از جمله هلیل رود این تالاب خشک شده است.

وی با اشاره به اینکه تالاب جازموریان تنها یک نام نیست بلکه سند هویت و دلیل ماندگاری و دل دادن به این جغرافیای سخت است افزود: تمام سدهایی که در مسیر رودخانه‌های متصل به تالاب جازموریان ایجاد شده بدون انجام مطالعات حوزه آبریز بوده است.

فرماندار دلگان تصریح کرد: ساخت سدها نیازمند مطالعات جامع و کامل در تمام حوزه‌ها بوده که متاسفانه سدهای ساخته شده در جازموریان عمدتا فاقد پیوست‌های لازم بوده که زمینه خشکی این منطقه را فراهم آورده است.

وی خاطرنشان کرد: بر روی رودخانه هلیل رود تاکنون چهار سد به نام سد جیرفت با حجم ۴۷۰ میلیون متر مکعب، سد صفارود با حجم ۱۲۰ میلیون متر مکعب، سد آسیا در بافت با حجم ۵۰ میلیون متر مکعب وجود دارد.

شجاعی با بیان اینکه رفع مشکل جازموریان تنها به رهاسازی آب وابسته است گفت: متاسفانه در گذشته طی دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ مردم محلی و حتی برخی مسوولان خطر خشک‌سالی را در حاشیه جازموریان جدی نگرفتند که متاسفانه نه تنها از مخاطرات خبر نداشتند بلکه از اهمیت آن هم مطلع نبودند.

وی عنوان کرد:  در این حوزه برای رفع مشکلات باید سازمان حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و آبخیزداری و وزارت نیرو به تکالیف خود پایبند باشند و آن را عملیاتی کنند که متاسفانه وزارت نیرو آن طور که انتظار می‌رفت به تکالیف خود در برنامه ششم توسعه عمل نکرده است

شجاعی افزود: اشتباه است اگر بخواهیم این حال بد جازموریان را به خشکسالی یا کم‌آبی ربط دهیم چراکه این تالاب بزرگ به واسطه نبود مدیریت صحیح آب به این روزگار گرفتار شده ما با جازنشینان استان کرمان در آینده سرنوشت مشترکی داریم لذا در این راستا تقاضا داریم حتما مسوولان سیستان و بلوچستان در فرایند تصمیم‌گیری در خصوص آینده تالاب نقش داشته ‌باشند.

وی با اشاره به اینکه وزارت نیرو مسوول مدیریت سد جیرفت است گفت: مدیریرت تالاب جازموریان در حوزه کرمان است و تصمیات و اعتباراتی که قرار است گرفته شود در این استان توزیع می‌شود که این اتفاق خوشایندی نیست چراکه ماهم در مخاطرات و فواید این تالاب سهیم هستیم لذا باید در تصمیم‌گیری برای این حوزه باید شریک باشیم.

فرماندار دلگان اظهارداشت: هم‌اینک هم بحث انتقال آب از رودخانه‌های متصل به جازموریان مطرح که دغدغه مردم جنوب سیستان و بلوچستان بوده و اطمینان مردم هنوز به تصمیم و پشتیبانی‌های علمی که در خصوص انتقال آب گرفته شده جذب نشده است.

وی خاطر نشان کرد: اعتباری به نام طرح ملی حفاظت پایش و احیای تالاب‌ها و رودخانه‌های در معرض خطر و تهدید کشور اعطا شده و به صرف اینکه ۵۱ درصد از وسعت تالاب جازموریان در استان کرمان است، تمام این اعتبار را به آنها اختصاص پیدا کرده که بعد از مکاتبات استاندار و سازمان حفاظت محیط زیست، پیگیری‌ها و حساسیت‌های اجتماعی که انجام شد بناست در سال ۱۴۰۰ سهمی به سیستان و بلوچستان و شهرستان دلگان اختصاص یابد.

شجاعی افزود:  ۵۱ درصد تالاب جازموریان در استان کرمان و ۴۹ درصد در سیستان وبلوچستان است که ما در این موضوع تردید داریم و باید در این زمینه بررسی مجدد انجام و مطالعات جامع تالاب تکمیل شود.

وی تصریح کرد: تالاب جازموریان نیاز به درمان و هم نیاز به پیشگیری دارد تا به سرنوشت تالاب‌های مشابه همچون تالاب هامون دچار نشود که خوشبختانه سال گذشته از محل اعتبارات گرد و غبار به شهرستان دلگان برای اولین بار اعتباری تخصیصی پیدا کرد.

فرماندار دلگان افزود: خشک شدن تالاب هامون جازموریان مشکلات زیادی را برای روستاهای این شهرستان و بخش جلگه چاه هاشم ایجاد کرده و برای احیای این تالاب نیازمند عزمی جدی است.

وی خاطرنشان کرد: اگر عزم عمومی برای نجات تالاب جازموریان شکل گیرد می‌توان از بروز خسارت‌های آتی جلوگیری کرد چرا که کل تالاب در داخل کشور قرار گرفته و بر خلاف تالاب هامون در جازموریان مدیریت تالاب در اختیار وزارت نیرو است و ریشه خارجی ندارد.

شجاعی افزود: حق آبه تالاب هامون جازموریان واقع در دلگان باید حداقل در بخش زیست محیطی تعیین شود تا خطراتی که متوجه اکوسیستم منطقه و ناشی از تاثیر خشکی این تالاب است به کمترین میزان برسد.

وی با بیان اینکه زنگ‌ خطر حرکت شن‌های روان به سمت دلگان و نقاط شهری و روستایی مجاور حتی تا ایرانشهر ادامه پیدا کرده گفت: این تهدید به طور مستقیم حیات، اقتصاد، فرهنگ و زندگی روزمره مردم منطقه را نشانه رفته است.