خبر » سلامت » نبض جامعه
کد خبر : 22876
شنبه - 4 بهمن 1399 - 10:00

آسیب های آلودگی هوا بر سلامتی مادران باردار

آلودگی هوا بر روی رشد ذهنی، عملکردی و هوشی جنین اثر می‌گذارد،در واقع می‌توان گفت هوای آلوده علاوه بر زندگی امروز، زندگی آیندگان را هم درگیر خواهد کرد.

آسیب های آلودگی هوا بر سلامتی مادران باردار

متخصص و عضو انجمن زنان و مامایی ایران با بیان اینکه آلودگی هوا بر روی رشد ذهنی، عملکردی و هوشی جنین اثر می‌گذارد، گفت: در واقع می‌توان گفت هوای آلوده علاوه بر زندگی امروز، زندگی آیندگان را هم درگیر خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، سوزان پیروان، با تاکید بر اینکه آلودگی هوا و اندازه ذرات معلق در آن بسیار حایز اهمیت هستند و هر چقدر ذرات ریزتر باشند برای مادر باردار و جنین خطر آفرین تر خواهند بود، اظهار داشت: این ذرات می توانند از سطح جفتی هم رد شوند و نه فقط به مادر باردار بلکه به جنین هم آسیب برسانند.

وی با بیان اینکه در مورد جنین و مادر باردار آنچه بیش از همه مهم است اندازه ذرات آلاینده ها است، عنوان کرد : مدت زمان قرار گرفتن در معرض این ذرات هم دارای اهمیت است؛ قرار گرفتن در فضای پر از آلاینده های دود سیگار همانند آلودگی هوا زیان بار خواهد بود.

متخصص زنان و مامایی خاطرنشان کرد: بنابراین برای مادران باردار مهم است که در خانه سیستم تهویه مناسب داشته باشند و هم اینکه کسی در اطراف آنان سیگار نکشد.

*تاثیر آلودگی هوا برمادر و جنین

پیروان با بیان اینکه آلودگی هوا بر روی اقشار مختلف جامعه اثر می گذارد اما مطالعات صورت گرفته نشان می دهد بر روی جنین اثرات وخیم تری دارد، خاطرنشان کرد : احتمال تولد نوزاد کم وزن و زایمان زودرس را دوچندان می کند.

وی افزود : همچنین احتمال رشد ناقص جنین در رحم مادر بیشتر است. علت این اتفاقات هم اثراتی است که این ذرات ریز آلاینده که از جفت می توانند رد شوند روی خون رسانی به جنین می گذارند یعنی اکسیژن به اندازه کافی به جنین نمی رسد.

عضو انجمن زنان و مامایی ایران با تاکید بر اینکه این آلاینده ها همچنین در دیواره عروق ایجاد التهاب می کنند، تصریح کرد: با التهاب دیواره عروق، انتقال اکسیژن بخوبی انجام نمی شود در نتیجه احتمال سقط جنین را بالا می برد.

پیروان گفت: آلاینده های ریز معلق در هوا می توانند از سطح خونی به مغز جنین برسند و بر روی رشد ذهنی، عملکردی و هوشی او اثر داشته باشند. در واقع می توان گفت هوای آلوده علاوه بر زندگی امروز، زندگی آیندگان را هم درگیر خواهد کرد.

پیروان درباره  اثرات آلودگی هوا بر روی مادران باردار گفت: احتمال اینکه مادر باردار دچار افزایش فشار خون یا مسمومیت حاملگی شود وجود دارد. فراموش نکنیم که اگر مادربارداری مشکل زمینه ای داشته باشد آلودگی هوا باعث تشدید این مشکل زمینه ای می شود.

وی افزود: اما بدن مادر باردار سالم به خوبی و با رعایت نکات تغذیه ای این مواد آلاینده را دفع می کند. از نظر وزن گیری هم دچار مشکل نمی شود البته برای متابولیسم نیاز به اکسیژن کافی دارد.

*راهکارهای  یشگیری از مضرات آلودگی 

عضو انجمن زنان و مامایی ایران درباره راهکار پیشگیری از رسوخ آثار سوء آلاینده ها بر روی مادر باردار و جنین توصیه کرد: نکته نخست اینکه این مادران تا حدامکان در روزهای آلوده از منزل خارج نشوند زیرا در شرایط آلودگی هوا، به طور قطع هوای داخل خانه بهترین هوا خواهد بود.

پیروان، نگهداری و بکارگیری گیاهان گوناگون در داخل خانه را بهترین منبع تولید اکسیژن در خانه دانست و تصریح کرد: گیاهانی که برگ های سبز سوزنی دارند اکسیژن رسانی بیشتری در محیط دارند، در صورت امکان استفاده از دستگاه های تصفیه هوا توصیه می شود.

وی گفت: توصیه دیگر به مادران باردار، نوشیدن مایعات به اندازه کافی است، مایعاتی همچون شیر که ذرات آلودگی را در بدن دفع می کنند، ضمن اینکه مصرف میوه ها و سبزیجاتی که حامی ویتامین سی هستند را فراموش نکنند زیرا این کار هم به خون رسانی به جنین کمک می کند و هم باعث دفع مواد زاید در بدن مادر باردار می شود.