خبر » نبض جامعه » نیمکت
کد خبر : 2243
شنبه - 30 شهریور 1398 - 11:29

برگزاری نمایشگاه فضانوردی

موزه ملی علوم و فناوری ایران طی یک تفاهم نامه با روزنامه نگار شهیر علمی، سیروس برزو، به زودی نمایشگاهی از «مجموعه آثار فضایی» برگزار می کند.

برگزاری نمایشگاه فضانوردی

موزه ملی علوم و فناوری ایران طی یک تفاهم نامه با روزنامه نگار شهیر علمی، سیروس برزو، به زودی نمایشگاهی از «مجموعه آثار فضایی» برگزار می کند.

به گزارش گروه علم و فناوری آوای جامعه، این نمایشگاه مجموعه ای از آثار گردآوری شده فضایی توسط سیروس برزو، روزنامه نگار علمی است. بر اساس این تفاهم نامه ۳ ساله که میان سیف اله جلیلی رئیس موزه ملی علوم و فناوری و سیروس برزو به امضا رسید، اتاق فکر و کارگروهی برای طراحی ساختار و محتوای نمایشگاه فضانوردی و رویدادهای مرتبط تشکیل می شود.

از کیهان علمی تا موزه ملی علوم و فناوری

سیروس برزو متولد ۱۳۳۲ کار مطبوعاتی خود را از سال ۱۳۵۹ با ترجمه و نوشتن مقالات فضایی در نشریات معتبر علمی ایران مانند دانشمند، علم و زندگی و اطلاعات علمی آغاز کرد. وی سردبیر ماهنامه کیهان علمی، نخستین ماهنامه علمی ویژه نوجوانان در ایران بود که اولین شماره اش در اواخر دهه ۱۳۶۰ منتشر شد. وی همچنین صاحب دو کتاب با نام های «انسان و فضا» و «نخستین های فضانوردی» است. وی همچنین اندوخته های علمی و حاصل گفت و گوهای خود با دانشمندان و فضانوردان بزرگ جهان را در قالب نزدیک به ۳۰ جلد کتاب در زمینه فضانوردی گردآوری کرده است.

مجموعه نمایشی فضایی

این مجموعه شامل اشیایی می شود که طی نیم قرن اخیر توسط سیروس برزو جع آوری شده است. اکثر قریب به اتفاق این اشیا هدایایی است که فضانوردان مختلف و کارشناسان فضایی به وی اهد کرده اند، برخی نیز خریداری شده اند؛ این مجموعه، تاکنون دستمایه نمایشگاه هایی در شهرهای ایران شده است که با استقبال خوبی از سوی مردم همراه شده است.

تعداد این اقلام به بیش از ۱۵۰۰ مورد می رسد که بسیاری از آن ها منحصر به فرد هستند از جمله: لباس فضایی، قطعه هایی از ایستگاه فضایی میر، دستکش لباس فضایی و سردیس فضانوردان.

وجود ده ها نمونه از تمبرهای فضایی، غذای فضانوردان، عکس های امضا شده توسط فضانوردان نام آور جهان، ماکت سفینه ها و موشک ها و پوسترهای فضایی غنای این مجموعه را بسیار بالا برده است.