آوای شهر » خبر » نبض جامعه
کد خبر : 22015
شنبه - 13 دی 1399 - 16:27

نام زورخانه شیر بر پیشانی کوچه ای در پایتخت

زورخانه «شیر» یکی از زورخانه‌های قدیمی و تاریخی محله نیکنام در منطقه ۱۴ تهران است که سال ۱۲۹۰ در یک زیرزمین کنار آب‌انبار توسط مرحوم مرشد «حاج علی طاهری» ساخته شده‌است.

نام زورخانه شیر بر پیشانی کوچه ای در پایتخت

مراسم رونمایی ازتابلوی کوچه زورخانه شیر انجام شد و کوچه طاهری به زورخانه شیرتغییرنام پیداکرد.

به گزارش گروه شهری آوای جامعه، زورخانه «شیر» یکی از زورخانه‌های قدیمی و تاریخی محله نیکنام در منطقه ۱۴ تهران است که سال ۱۲۹۰ در یک زیرزمین کنار آب‌انبار توسط مرحوم مرشد «حاج علی طاهری» ساخته شده‌است.

اما از سال ۱۳۰۴ که تابلو زورخانه را بر سر در آن نصب کردند، این زورخانه شکل و شمایل رسمی به خود گرفت، جوانمردان و پهلوانان متعددی از جمله جهان پهلوان «تختی»، «طوسی»، «تاجیک»، «طیب» و  «حسین بلور» در گود این زورخانه ورزش پهلوانی را یاد گرفته‌اند.

در حال حاضر چهارمین نسل از خاندان مرشد طاهری در گود زورخانه، میل و کباده می‌زنند. این زورخانه در بین ۴ زورخانه تهران به آکادمی ورزش پهلوانی تبدیل شده است.

از این روی و باتوجه به وجود این زورخانه به عنوان هویت و نمادی برای کوچه طاهری (سابق)، طی مراسمی باحضور معاون اموراجتماعی وفرهنگی منطقه، شهردارناحیه ۲، مدیر اداره ورزش منطقه وجمعی از ورزشکاران و باستانی، مراسم رونمایی از تابلو کوچه زورخانه شیر انجام شد و کوچه طاهری به زور خانه شیر تغییرنام پیدا کرد.

گفتنی است؛ انجام ورزش باستانی توسط ورزشکاران ، باحضور مرشد طاهری مدیر زورخانه شیر، همچنین اهدای شال پهلوانی توسط مرشد طاهری به مدیران شهرداری به رسم یاد بود، در مراسم نامگذاری کوچه زورخانه شیر با رعایت پروتکل های بهداشتی انجام شد.