آوای شهر » خبر » نبض جامعه
کد خبر : 21660
پنجشنبه - 4 دی 1399 - 11:05

مقابله با بحران ها تسلط بر ابزار پژوهش می خواهد

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران گفت: ویروس کوید ۱۹ به ما نشان داد هر چقدر بحران ها بزرگتر باشد، تکیه ما بر اثر دانش و پژوهش و خردورزی باید محکم تر باشد.

مقابله با بحران ها تسلط بر ابزار پژوهش می خواهد

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران گفت: ویروس کوید ۱۹ به ما نشان داد هر چقدر بحران ها بزرگتر باشد، تکیه ما بر اثر دانش و پژوهش و خردورزی باید محکم تر باشد.

به گزارش گروه شهری آوای جامعه ، محمد حسین بوچانی در نشست اعطای احکام اعضای شورای پژوهش و نوآوری منطقه ۲۱ تهران که با حضور رجب زاده، شهردار منطقه، مریم ابهری، مدیر مطالعات امور مناطق و جمعی از مدیران شهری برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: پژوهش تنها راه چاره برای برون رفت از چالش های شهری است.

وی عنوان کرد: هر منطقه و ناحیه ای شرایط خاص خود را دارد که طبق تعریف قانون اساسی از آن به عنوان مقتضیات محلی نام برده می شود بر همین اساس هرکدام پژوهش و راهکارهای نوآورانه خاص خود را می طلبد.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران خاطرنشان کرد: ریشه کج کاری مناطق، نواحی و کل شهر، بی توجهی به مساله مهم پژوهش است.

به گفته وی؛ هرچقدر مشکلات منطقه ای بیشتر باشد، نشان می دهد که به همان اندازه از خردورزی و نوآوری فاصله گرفته ایم، جان شهر، انسان است که از محله و ناحیه آغاز می شود. اگر ناحیه و منطقه ای کارکرد و روند اجرایی مطلوبی داشته باشد، شهر به خوبی اداره می شود.

وی تاکید کرد: با هدف تمرکززدایی در مبحث پژوهش از مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران پیشنهاد تشکیل شوراهای پژوهش و نوآوری در مناطق ۲۲گانه شهر تهران، سازمان ها و معاونت های شهرداری داده و دستورالعمل های لازم ابلاغ شد.

در ابتدای این نشست شهردار منطقه ۲۱ تهران گفت: تشکیل شوراهای پژوهش و نوآوری در مناطق ۲۲گانه شهر تهران گامی موثر در بهبود عملکرد کمی و کیفی خدمات این نهاد بزرگ خدماتی است؛ چرا که در پس هر کار عملی، پژوهش لازمه موفقیت آن خواهد بود.
رجب زاده افزود: یکی از دغدغه های اصلی در حوزه پژوهش این است که باید بسیاری از مباحث را در مقیاس محلی مورد بررسی قرار داد تا نتیجه نهایی آن نیز ملموس و کاربردی باشد.

وی اظهار داشت: منطقه ۲۱ جزو یکی از خاص ترین مناطق شهر تهران است که تلفیقی از استقرار صنایع، اماکن نظامی و سکونتگاهی در آن دیده می شود.

شهردار منطقه ۲۱ تهران گفت: همین همجواری ها باعث شده تا معیارهای پژوهش در این منطقه با تنوع بیشتری همراه باشد، بر اساس سند توسعه شهر تهران، تلاش این است تا منطقه ۲۱ از معبر به مقصد تبدیل شود بر همین مبنا اگر بوستانی شاخص و یا مراکز خرید کالا و خدمات به صورت خاص در این محدوده ایجاد شود، منطقه ۲۱ را به قطب خرید مایحتاج شهروندان تهرانی تبدیل خواهد کرد.