آوای شهر » خبر
کد خبر : 21504
شنبه - 29 آذر 1399 - 15:02

تاکید بر رعایت جوانب محیط زیستی در پروژه های مترو

نشست بررسی مطالعات ارزیابی اثرات محیط زیستی خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ مترو تهران با حضور «آرش میلانی» رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران و «علی امام» مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه(مترو) و «شینا انصاری» مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران برگزار شد. به گزارش گروه […]

تاکید بر رعایت جوانب محیط زیستی در پروژه های مترو

نشست بررسی مطالعات ارزیابی اثرات محیط زیستی خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ مترو تهران با حضور «آرش میلانی» رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران و «علی امام» مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه(مترو) و «شینا انصاری» مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران برگزار شد.

به گزارش گروه شهری آوای جامعه،   «آرش میلانی» در نشست بررسی مطالعات ارزیابی اثرات محیط زیستی خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ مترو تهران ضمن تشکر از زحمات ناوگان اتوبوسرانی و مترو جهت تامین و تجهیز ایستگاه ها در شرایط سخت اقتصادی و شیوع بیماری کرونا، گفت: وجود این شرایط ثابت کرده که دولت باید حمایت های لازم از بحث حمل و نقل عمومی داشته باشد.

وی با بیان اینکه بزرگترین پروژه ساخت و ساز شهر تهران در افق آینده توسعه خطوط مترو است، خاطرنشان کرد : اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار باید بیشترین تمرکز خود را بر روی این پروژه قرار دهد.

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به بررسی همه جوانب محیط زیستی احداث مترو، گفت: بررسی اثرات احداث مترو بر فضای سبز، جریان آب زیرزمینی و قنوات مهم است.

میلانی افزود: قنوات تهران در حال حاضر حدود ۱۰ میلیون مترمکعب آب برای فضای سبز شهر تهران تامین می کند. در نتیجه در درجه اول باید اثر مترو بر روی این قنوات شناسایی شود. خوشبختانه مطالعات قنوات توسط سازمان بوستان ها و فضای سبز در قالب طرح شناسایی قنوات صورت گرفته که این بررسی ها باید در اختیار مشاوان ذیربط قرار گیرد تا مسیر قنوات و نقاط تماس آن ها به طور دقیق مشخص شود.

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به بحث تغییر رویکرد استفاده از آب زیرزمینی به سمت پساب تصفیه شده حاصل از تصفیه خانه های محلی تهران، ادامه داد: مسیرها به ویژه در خط ۱۰ مترو که شرقی غربی هست باید به گونه ای انتخاب شوند تا قنوات و چاه های آب زیرزمینی آسیب نبینند.

میلانی عنوان کرد:  اثرات مثبت طرح نیز باید در مطالعات لحاظ شود از جمله افزایش ۳ درصدی مسافر با راه اندازی این ۴ خط مترو و کاهش انتشار گارهای گلخانه ای که یک اقدام محیط زیستی مهم است که علاوه بر اثرات مثبت بر اجتماع میتوان امکاناتی نیز از وزارت نفت به لحاظ صرفه جویی در مصرف سوخت دریافت کرد.

وی اظهار داشت: با توجه به نزدیکی این خطوط مترو به سطح زمین و احتمال وجود لرزش و ارتعاشات، در مطالعات فنی مسیر مترو باید بافت های فرسوده، آثار فرهنگی و تاریخی حساس شناسایی و مورد بررسی قرار گیرند تا از تبعات اجتماعی و فرهنگی آن ها جلوگیری شود.

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران  تاکید کرد: باید یک گزارش کامل و جامع از مطالعات ارزیابی اثرات محیط زیستی(EIA) تهیه و سپس برنامه مدیریت محیط زیستی توسط مترو تنظیم شود تا نگرانی و دغدغه دوستداران محیط زیستی به ویژه درباره آب های زیزمینی، قنوات و حفظ باغات (با توجه به تاکید شورای پنجم) برطرف شود.

در ادامه نشست شینا انصاری مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار با یادآوری مشکلات گوناگون محیط زیستی در شهر تهران، خاطرنشان ساخت: مشکلات و عوارض محیط زیستی که ممکن است در اثر توسعه و احداث خطوط مترو ایجاد شود باید پیش بینی و بررسی شوند و برای آن ها مطالعات ارزیابی اثرت محیط زیستی انجام شود.

وی با اشاره به اسناد فرادستی درباره الزام شهرداری تهران به انجام مطالعات توجیهی طرح ها و پروژه های شهری، گفت: نباید رویکرد مطالعات به سمت توجیه زیست محیطی پروژه ها باشد، بلکه می بایست فراتر از مطالعات توجیهی، اثرات محیط زیستی پروژه ها و طرح ها نیز مورد ارزیابی قرار گیرد.

انصاری گفت:  بررسی پروژه احداث خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ مترو نیازمند تشکیل جلسات کارشناسی پیوسته برای تدقیق بیشتر موضوع و رعایت کامل جوانب محیط زیستی در حین اجرای پروژه و پس از آن خواهد بود.