آوای شهر » خبر » سلامت » نبض جامعه
کد خبر : 21468
یکشنبه - 30 آذر 1399 - 12:56

کرونای مثبت ۳۵ درصد مراجعه کننده ها به خانه های سلامت

نتایج نشان می دهد از مجموع افراد مراجعه کننده به خانه های سلامت و سرای محلات حدود ۳۰ الی ۳۵ درصد تست کرونای شان مثبت بوده و این در اثر ارتباط با بیماران کرونایی ایجاد شده است.

کرونای مثبت ۳۵ درصد مراجعه کننده ها به خانه های سلامت

مدیرکل سلامت شهرداری تهران جزئیات اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، زینب نصیری ، درباره اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در شهر تهران، گفت: تفاهم نامه ای در سطح ملی میان سازمان بسیج و وزارت بهداشت برای اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی منعقد شد که در شهر تهران نیز شهرداری تهران به عنوان شریک اصلی وزارت بهداشت، با مشارکت “خانه های سلامت و سراهای محلات” همکاری های تنگاتنگی را پیرامون اجرای این طرح با دانشگاه های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران داشته است.

وی با بیان اینکه طرح شهید قاسم سلیمانی  محله محور و مبتنی بر ردیابی ارتباطات بیماران کرونایی است، گفت: هر فردی که دچار بیماری کرونا می شود بطور متوسط می تواند ۶ الی ۷ نفر را درگیر کند و ممکن است در این میان ناقلان بدون علامتی وجود داشته باشند که اصلا متوجه بیماری کرونای خود نشوند.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران اظهار داشت: هر فردی که بیمار می شود و به سیستم درمانی مراجعه می کند، بر اساس طرح سلیمانی از او می خواهند که افرادی که با آنها در ارتباط بوده است را معرفی کند و کارشناسان با این افراد تماس گرفته و از آنها می خواهند که اگر علامت دارند ۱۴ روز در خانه مانده و اگر علامتی ندارند حتما تست کرونا بدهند.

وی با بیان اینکه این طرح بر اساس ردیابی ارتباطات بیماران کرونایی است که تا شش مرحله ارتباط مبتلایان با افراد دیگر بررسی می شود، گفت: در تمامی ۳۵۲ محله تهران خانه سلامت و سرای محلات داریم که تلاش می کنیم در کوتاهترین زمان نسبت به شناسایی ارتباطات بیماران با افراد دیگر اقدام کنیم.

نصیری با بیان اینکه در حال حاضر ۵۰ ساختمان سرای محله و خانه سلامت در اختیار طرح شهید سلیمانی است که بسته به نیاز می توانیم ساختمان های بیشتری را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهیم، گفت: تا هفته گذشته از افرادی که به سراهای محلات معرفی میشدند تست PCR گرفته می شد، اما مدتی است که کیت های تشخیص سریع کرونا به پایگاه ها داده شده است و در عرض ۲۵ تا ۳۰ دقیقه پاسخ تست مشخص می شود.

به گفته وی، نتایج نشان می دهد از مجموع افراد مراجعه کننده به خانه های سلامت و سرای محلات حدود ۳۰ الی ۳۵ درصد تست کرونای شان مثبت بوده و این در اثر ارتباط با بیماران کرونایی ایجاد شده است یا به عبارت دیگر اگر طرح قاسم سلیمانی اجرا نمی شد این ۳۰ الی ۳۵ درصد بیماران کرونایی که بدون علامت بودند در سطح شهر تردد کرده و به شیوع بیماری کمک می کردند.

نصیری با تاکید بر اینکه بررسی ها نشان داده است که ردیابی ارتباطات بیماران کرونایی در رابطه با خانواده هایشان راحت تر است اما در محیط کار هنوز معرفی ها به خوبی انجام نمی شود، گفت: به نظر می رسد این رفتار دوگانه افراد ناشی از سیاست های حاکم بر محیط کار است که افراد سعی می کنند برای اینکه کار خود را از دست ندهند بیماری شان را پنهان کنند که این مسئله باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران با بیان اینکه این طرح به صورت پایلوت از منطقه ۱۸ آغاز شده است گفت: البته در تلاش هستیم تا در تمامی محلات شهر تهران اجرای این طرح توسعه پیدا کند. چرا که می توانیم با انجام معاینه و تست رایگان بیماران بیشتری را پیدا کرده و آنها را از چرخه شیوع خارج کنیم.