برگزاری «وبینار هوش مصنوعی در گردشگری»
جامعه گردشگری الکترونیکی با همکاری معاونت گردشگری، ایکوم ایران، و کمیته کسبوکارهای نوین گردشگری اتاق بازرگانی ایران «وبینار هوش مصنوعی در گردشگری با تمرکز بر مدیریت موزه» را برگزار میکند.
جامعه گردشگری الکترونیکی با همکاری معاونت گردشگری، ایکوم ایران، و کمیته کسبوکارهای نوین گردشگری اتاق بازرگانی ایران «وبینار هوش مصنوعی در گردشگری با تمرکز بر مدیریت موزه» را برگزار میکند.
به گزارش گروه گردشگری آوای جامعه، هوش مصنوعی با ایجاد تحولی عمیق در عرصه فناوری، که از آن بهعنوان انقلاب صنعتی چهارم یاد میشود، به انجام فعالیتهای خلاقانه و پیچیده، تصمیمگیریهای استراتژیک، و مدلسازی و شبیهسازی کمک شایانی کرده و با ارتقا بهرهوری و بهینهسازی خدمات، ارزشافزوده و مزیت رقابتی بسیار ارزشمندی را برای کسبوکارها فراهم میسازد.
با استفاده از هوش مصنوعی میتوان کارهایی را که انجام آنها به طور معمول، نیازمند بکارگیری هوش و قدرت تصمیمگیری انسانی است را به ماشینها و رباتها محول کرده و ضمن صرفهجویی در منابع و افزایش بهرهوری، احتمال بروز خطا را کاهش داد.
یکی از رایجترین کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت گردشگری، ارائه خدمات امور مشتریان به صورت آنلاین و طراحی «چتبات» در هتلها، آژانسهای مسافرتی، موزهها، اماکن تاریخی، مراکز تفریحی و غیره است؛ به گونهای که بدون دخالت انسان بتوان به کلیه سوالات و درخواستهای مشتریان پاسخ داده و آنها را راهنمایی کرد.
از دیگر کاربردهای هوش مصنوعی، شناخت نیاز، سلیقه، و انتظارات مخاطبان است. این اتفاق به کمک هوش مصنوعی و با مشاهده و تحلیل تعاملات، جستجوها، و دیگر فعالیتهای کاربر در داخل وبسایت و پلتفرمها صورت میگیرد. به عنوان مثال، امروزه وبسایتهای گردشگری قادرند بر اساس جستجو، نحوهی تعامل، محتوای دریافتی، و دیگر اطلاعاتی که بین مخاطب و وبسایت رد و بدل میشود به نیازها، انتظارات و علاقمندیهای او پی برده و بر اساس این شناخت، انواع محصولات و خدمات جذاب را مخصوص آن کاربر شخصیسازی و طراحی کرده و به وی ارائه کنند.
همچنین بسیاری از کسبوکارهای گردشگری با استفاده از هوش مصنوعی، انواع دادههای مالی و تجاری خود را پردازش و تحلیل کرده و بر اساس نتایج حاصله، اقدام به بخشبندی مشتریان، قیمتگذاری انعطافپذیر، و تدوین استراتژیهای کسبوکار میکنند.
از این رو واضح است که هوش مصنوعی در آیندهای بسیار نزدیک تحولی بنیادین در شیوه فعالیت کسبوکارهای گردشگری ایجاد خواهد کرد. ظرفیتها و امکانات هوش مصنوعی در بخشهای مختل صنعت گردشگری نظیر میراث فرهنگی، سیستمهای رزرواسیون، تورگردانی، گردشگری سلامت، اکوتوریسم، اینترنت اشیا، شهرهای هوشمند، واقعیت افزوده، و گردشگری مجازی و همچنین شخصیسازی تجربه سفر، هوشمندسازی پلتفرمهای رتبهبندی و پیشنهادات گردشگری، طراحی هوشمندانه بستههای تور و تجربه، ایجاد دستیار هوشمند سفر، ارائه چتبات، بهبود خدمات مشتریان، و طراحی سیستمهای قیمتدهی انعطاف پذیر، بی حد و مرز به نظر میرسد و با تدوین برنامههای استراتژیک، میتوان به بهینهسازی فعالیتها و همچنین خلق و تجاریسازی ایدههای نوآورانه پرداخت.
در وبینار هوش مصنوعی در گردشگری، یحیی تابش، استاد مدعو دانشگاههای استنفورد و برکلی، ضمن معرفی مفاهیم پایهای هوش مصنوعی، به نقش بیبدیل آن در افزایش بهرهوری، دقت در تصمیمگیری، تدوین دستاوردهای خلاقانه، نوآوری، توانمندسازی کارکنان و کارشناسان، پشتیبانی و ارائه خدمات مطلوب، تدوین استراتژی کسبوکار، و ارائه خدمات اطلاعرسانی هوشمندانه در صنعت گردشگری، خواهند پرداخت.
تابش به مدت بیش از ۳۰ سال در دانشگاه صنعتی شریف به عنوان عضو هیأت علمی، رئیس دانشکده علوم ریاضی و رئیس مرکز فناوری اطلاعات فعالیت داشته و هماکنون به عنوان استاد مدعو در دانشگاه استنفورد و دانشگاه برکلی به فعالیتهای پژوهشی در زمینه روشهای حل مسئله و یادگیری هوشمند اشتغال دارد و به عنوان یکی از استادان برجسته جهان در حوزههای تخصصی یادشده مشهور است.
همچنین جایزه بینالمللی اِردوش در سال ۲۰۱۰ برای فعالیت مؤثر در زمینه توسعه آموزش علوم ریاضی و حل مسئله به وی اهدا شده است.
در این وبینار محیط طباطبایی، معاون اسبق سازمان میراث فرهنگی و رئیس کمیته ایکوم ایران، به عنوان مهمان و حسن تقیزاده انصاری رئیس جامعه گردشگری الکترونیکی ایران، به عنوان میزبان حضور دارند و به تبادل نظر پیرامون ظرفیتهای صنعت گردشگری در توسعه پایدار کشور، لزوم همگامسازی آن با فناوریهای روز جهان، و بسترسازی جهت افزایش خلاقیت، رشد و نوآوری در بخشهای مختلف صنعت گردشگری و مدیریت موزهها، به گفتگو و تبادل نظر خواهند پرداخت.
این وبینار روز شنبه ۲۹ آذر، ساعت ۸ شب از طریق سایت جامعه گردشگری الکترونیک برگزار میشود. همچنین شرکت در این وبینار برای همه علاقمندان آزاد و رایگان است.