خبر
کد خبر : 2128
سه شنبه - 26 شهریور 1398 - 00:53

گزارشی از نمایشگاه «غدیر تا عاشورا»

نمایشگاه غدیر تا عاشورا که از شب عید غدیر امسال کار خود را آغاز کرد،تا پنج شنبه، ۲۸ شهریورماه و هر شب از ساعت ۹ شب تا هر زمانی که مخاطب داشته باشد بر پا است

گزارشی از نمایشگاه «غدیر تا عاشورا»

تعدادی از اعضای نوجوان و جوان هیات حضرت سیدالشهدا (ع) در سال ۱۳۶۱ و در اوج مشکلات داخلی کشور در زمینه مبارزه با گروهک های ضد انقلاب و مقابله با تهاجم رژیم بعثی صهیونیستی صدام حسین، تصمیم گرفتند برای تلطیف فضای معنوی و فرهنگی جنوب غرب تهران –خیابان قزوین، منطقه امامزاده معصوم(ع)- نمایشگاه عاشورا را برپا کنند.

چند نوجوان و جوان آستین های همت را بالا زدند و از چند مسجد واقع در خیابان قزوین شهر تهران دست به کار شدند و نمایشگاه جالب و جذاب غدیر تا عاشورا را برپا کردند. این نمایشگاه امسال به صورتی نو برپا شد و نامش شد «غدیر تا عاشورا.»

فضای این نمایشگاه نیز امسال به دلیل اتفاقی درباره مالکیت برخی از ساختمان های خیابان قزوین روی داد گسترش چند برابری یافت و در حد فاصل خیابان های شهیدان حسین تا نعیمی برگزار شد.

شعار اصلی نمایشگاه غدیر تا عاشورا «بی نام و نشان بودن» است. به همین دلیل اجازه نمی دهند نام و لوگوی هیچ دستگاه و سازمانی در فضای این نمایشگاه درج شود. اعضای هیات مدیره این هیات اعتقاد دارند دولتی شدن این کار، باعث دور شدن از اصالت و اثرگذاری آن می شود.

ترویج ساده زیستی یکی از رویکردهای مهم نمایشگاه غدیر تا عاشورا است از اینرو سوگواران حسینی با چای و سیب زمینی پخته پذیرایی می شوند و بس. جالب است که فعالان و قدیمی های این هیات، خبرنگار ما را به اصلاح خودشان به اتاق وی آی پی دعوت کردند و خبرنگار ما حدس می زد در آنحا پذیرایی مفصلی در انتظار او است، اما پذیرایی یک لیوان شربت طبیعی بود با همان سیب زمینی پخته ای که البته خوب درست شده بود. جالب تر اینکه از مهمانان ویژه و سخنرانان نیز با همین ها پذیرایی می شد.

کار فرهنگی درست ایده اصلی برپایی نمایشگاه عاشورا در سال ۱۳۶۱ بود و امسال نیز که با وسعت یافتن فضای آن، نامش غدیر تا عاشورا نیز شد همان رویه را دنبال می کنند. در همین راستا غرفه های مختلفی در معرض دید عموم قرار گرفته است که از آن جمله می توان به غرفه های حجاب، بازی، نمایش فیلم، محصولات فرهنگی و نوشت افزار اشاره کرد.

غرفه نوشت افزار یکی از ابتکارات جالب نمایشگاه غدیر تا عاشورا است که طی آن کتاب ها و دفترهایی مزین به نام بزرگان دین و علما و شهدا با تخفیف ویژه به فروش می رسد و تمام درآمد آن صرف هزینه های همین نمایشگاه می شود.

نمایشگاه غدیر تا عاشورا همانطور که از نامش پیدا است از شب عید غدیر امسال برپا شد ولی تا پایان دهه دوم محرم برپا است. سوگواران حسینی در کنار استفاده از غرفه های متنوع این نمایشگاه می توانند از نمایش هایی که توسط چند هنرمند حرفه ای تدوین شده است، استفاده کنند.

یکی از مساجدی که فعالان و بسیجیان آن در برپایی این نمایشگاه حضور پر رنگی دارند «مسجد باقرالعلوم (ع)» است. آیت الله «سید محمود مجد» امام جماعت و نماینده ولی فقیه در جنوب غرب تهران درباره ویژگی های غدیر تا عاشورا گفت: اعضای برپاکننده این نمایشگاه، همگی مسجدی و هیاتی و مدافع انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی هستند. رویکرد آنان اشاعه فرهنگی مذهبی و ترویج سبک زندگی اسلامی است.

تولیت حوزه علمیه باقرالعلوم (ع) (واقع در خیابان قزوین، بعد از آستان مقدس امامزاده معصوم (ع )) افزود: فعالان نمایشگاه غدیر تا عاشورا اجازه نمی دهند این کار زیبا به نام هیچ دستگاه یا سازمانی مصادره شود بلکه مردمی بودن و مسجدی بودن و هیاتی بودن خود را از سال ۱۳۶۱ تاکنون حفظ کرده اند.

نمایشگاه غدیر تا عاشورا نمادی برجسته از یک کار خودجوش فرهنگی و مصداق آتش به اختیار بودن است؛ سابقه ۳۸ ساله آن نشان می دهد که پیروان امام خمینی (ره) با تبعیت از ولی فقیه، مسیر و آرمان های اصیل انقلاب اسلامی را فراموش نکرده اند و با برپایی یک نمایشگاه جذاب و متنوع، مروج سبک زندگی اسلامی و فرهنگ انقلابی در یکی از خیابان های جنوب غرب شهر تهران شده اند.

گفتنی است، نمایشگاه غدیر تا عاشورا که از شب عید غدیر امسال کار خود را آغاز کرد، تا پنج شنبه، ۲۸ شهریورماه و هر شب از ساعت ۹ شب تا هر زمانی که مخاطب داشته باشد بر پا است و کودکان، نوجوانان، جوانان، میانسالان و پیران می توانند با توجه به سلیقه و ذائقه شان از بخش های مختلف آن استفاده کنند.

منبع: شیستان